wat vinden jullie hier van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenbuc

wat vinden jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 21:38

voorheen ging ik elke dag heen.. ik kwam elke ochtend ff een uurtje, soms reed ik of ging ik methem wandelen.

nu is dat anders.. ik heb nu werk gevonden ik werk maandag t/m donderdag van 9 tot 6,
ik ga op maandag,woensdag avond naar buc toe en ben er vrijdag, zaterdag en zondag

de eigenaar van buc doet buc op dinsdag en donderdag.
ik rij hem niet zo heel vaak vanwege het weer tish vrij koud en omdat buc al bijna 21 jaar is.

wat vinden jullie hier van?vinden jullie dat buc meer verd~ient ? of gaath et goed zo?
en hoeveel tijd kan ik hem beweging geven-- hij heeft geen conditie en zweet snel

verder heb ik nog een vraagje...
buc is erg mager vandaar dat ik niet veel reed
wat zou ik heb kunnen gaan voeren(hij mag nie te vel eiwitten vanwgee een alergie)
hij krijgt: 1 kilo biks,1 kilo musli en 3 a 4 plakken hooi op een dag

wat vinden jullie van dit alemaal...

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:53

Volgens mij ga je vaak zat voor een pony van 21.. Mijn paard is 4 en ik ga soms zelfs minder vaak dan jij Schijnheilig .. Heb je al laten controleren of ie wormen heeft? Omdat je zegt dat ie mager is? Krijgt ie zijn wormenkuren op tijd?

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 21:57

hij kijrgt vanaaf nu zijn wormenkuren op tijd hij heeft er pas 1 gehad|ik ga hem ook een vitamine stoot geve

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:10

Juist een oud paard moet veel beweging hebben.Geen uren achtereen ,maar het liefst iedere dag een half uurtje. Het is belangrijk i.v.m hun spieren en skelet bouw.Een oud paard heeft veel meer moeite in conditie te blijven als een jong paard.
Mijn oude paard voerde ik maisvlokken bij om haar wat dikker te maken.
In de zomer ging het wel dan had ze genoeg vers gras ,maar s'winters zag je ze vermageren en dan kreeg ze bij haar gewone voeding maisvlokken.Maar ze kreeg verdeeld over de dag ook wel 4 kilo krachtvoer endaar bij zoveel kuilgras als ze luste Bloos!

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:56

Als ik het zo lees boft dat beestje met jullie.
Iedere dag is er wel iemand bij hem om hem aandacht en/of beweging te geven.

Ik weet niet hoe groot het paard/pony is, maar volgens mij krijgt hij ook genoeg te eten. Oudere paarden vermageren nu eenmaal snel en het is er weer moeilijk aan te krijgen.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 10:02

buc is 156 ik rij niet elke dag omdat ik 1. het niet leuk meer vind om met hem te rijden omdat hij zo stroef is ook dat komt door zijn ouderdom
en ten tweede ghet komt er niet van.
ik ga wel op de dagen heen dan voer ik hem dan doe ik zijn stla geef hem water en poets hem verder stap ik soms aan de hand met hem vanaaf nu ga ik wel vaker rijden ik ga bijv. savodns van half 8 tot 8 uur rijden dus minstens een halfuurtje per keer en hooguit in het weekend wat langer omdat ik dan meer tijd heb

voeren word dus elke dag gedaan-

nou hoorde ik van iemand dat ik nu hij zo mager is hem niet bnijv,. maismeel kan gaan voeren en dan als hij dik is niet meer.... dan kreeg hij het jo jo effect klopt dit :S

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:21

Lijkt mij van wel.
Als je eerst extra bij gaat voeren om hem dik te krijgen en zodra hij dik is weer normaal gaat voeren zal hij wel weer afvallen. Kan hij wel goed eten, heeft hij geen last van zijn tanden?

Pas op dat je hem niet te veel eiwitten geeft als je hem niet zoveel rijdt.
Het lijkt mij niet echt erg dat je hem niet dagelijks rijdt, hij is al wat ouder en zoals jezelf al aangaf heeft hij last van zijn spieren/gewrichten door de ouderdom. Ik zou gewoon lekker veel stappen met hem, iig wel laten bewegen want rust roest (maar volgens mij deed je dit al).

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 10:36

wat kan ik hem dan blijven voere? zonder dat echt moddervet word Knipoog

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:45

geef hem gewoon onbeperkt hooi / kuil

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 10:54

dat krijgt ie al Tong uitsteken zodra het is op is geef ik hem standaard meer hooi Knipoog

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:58

ik zou m wat meer brok geven zeker wel 2 kilo meer

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:01

Daar zitten weer heel veel eiwitten in.
Wij hebben ook een oudje op stal (ergens ver in de 30, maar niemand weet precies hoe oud ze is).

Aantal jaar geleden hoefbevangen geweest, dus ze mag niet meer 24 uur pd op de wei en heeft ook eiwit-arm voedsel. Ze heeft last van haar tanden en kan daardoor niet echt goed (hooi) meer eten.
Dit pony-tje krijgt 3x per dag driekwart eitwit-arm muesli met een handje bix erbij, 's ochtends op de wei of in de bak met hooinet, 's middags en 's avonds plakje hooi op stal, 's avond als extra bij het hooi paar plakjes uitgedroogd (wit)brood stukjes appel en wortel en handje eitwit-arm muesli erbij.

Ze zou iets dikker mogen zijn, maarja ze schatten het beestje op +/- 38 jaar....

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:02

Of anders even advies vragen aan de dierenarts (advies is meestal gratis!!)

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:03

Mischien wel wat meer beweging geven.. juist nu het winter is zal hij vaker op stal staan en minder bewegen..
want rust roest he Lachen

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 11:03

hij krijgt nu van mij ± 1,5 kilo brokh

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 01:51

ik ga de eigenaar vragen de DA Te bellen voor jaarlijkse inenting en gelijk ook controle.... verder ga ik hem maismeel voeren alsde DA het daar mee eens is. misschien heeft buc wel wormen want hij zelfwordwel op tijd ontwormt maar de rest van stal helaas niet en dan heeft het nog weinig nut

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 01:54

silvana schreef:
Juist een oud paard moet veel beweging hebben.Geen uren achtereen ,maar het liefst iedere dag een half uurtje. Het is belangrijk i.v.m hun spieren en skelet bouw.Een oud paard heeft veel meer moeite in conditie te blijven als een jong paard.

Niks bij toe te voegen Knipoog Ik ben het helemaal met je eens!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 01:57

ik hoorde van de da dat als jij ontwormt en de rest van de stal later (wel om de zoveel weken maar niet dezelfde dag) dan is jou paard al snel weer herbesmet zegmaar door die andere paarden die op dat moment relatief veel wormen in zich dragen die hij ook weer binnen krijgt dan.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 02:06

daarom wil ik het ook gaan regelen allestegelijk in 1x.... dan hebben we weinig tot geen kans op wormen

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 00:16

Is die magere die van 21? meestal zijn die iets dunner als normaal, weet niet of het die leeftijd is maar iedergeval als ze ouder worden, dat zal je wel bekend zijn, verder maakt maismeel heeeel snel dik... succes...

xxx naomi

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 17:53

oke dan denk ik dat het maismeel word misschien neemt me zusje morgen een zak mee.
verder is hij idd bijna 21 17 mei word ie 21 hij wavs vandaag supper druk dus we hebben lekker gewerkt niet veel maar toch 45 min en daarna kreeg ie 1,5 biks 1,5 musli met brood en wortels.
ook kreeg ie de hele dag door hooi

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 16:35

buc krijgt bnu ook af en toe een vitamine stoot... hij is dan een paar dagen lang heeeel druk... vanaaf maandag tot gistere (eweet nite hoe het vandaag is kom ik vanavond wel achter Knipoog

[HAW] rijfoto's van waccabuc tomahawk

foto's van het helej aardoor..... dus kun je ook zien hoe mager hij is

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:48

Wanneer zijn de tanden voor het laatst nagekeken ? dat wil ook nogal eens helpen !

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 17:51

poee geen idee ik zal het is vragen aan de eigenaar en het als een optie door geven