Hoe afwisselen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Hoe afwisselen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 19:26

Hoi,

Mijn paard is een beetje somber de laatste tijd. Nu heeft dat ook wel met het weer te maken, denk ik.
Maar ik rijd heel veel buitenritten en de laatste tijd heb ik het idee dat hij er niet zo'n zin in heeft.
1 keer in de wek longeer ik hem ( vind tie ook niet geweldig ).
Hoe kan ik er nu voor zorgen da thij er weer zin in krijgt ? Hoe kan ik hem weer mee laten denken ? Dus hoe zet ik zijn hersenen weer aan het werk ?

Groetjes,

Maris

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:37

hay!
dat is wel rot als je het idee hebt dat je pony iets minder gelukkig is.
heeft je pony een maatje? misschien mist hij sociaal gezelschap?
je kunt ook leuke andere dingen met m gaan doen, zoals hem een simpel kunstje leren, vaak worden ze daar wel gelukkiger van, als ze het doorhebben, en jij laat merken dat je m fantastisch vindt!
of samen met iemand gaan rijden, hem misschien een dagje vrij geven?
misschien kruiden in het voer doen die je paard happy-er maken? die bestaan echt!
of eens rondhobbelen zonder zadel, hem een wedstrijdje laten lopen, lekker knuffelen, aandacht geven. misschien is het gewoon een winterdipje, dat kan natuurlijk ook.
ik zou zeggen laat de fantasie de vrije loop,
maar staat hij misschien de hele dag op stal? het kan ook dat hij dat gewoon niet leuk vind. ik hoop dat je aan een van deze dingen wat hebt!!
succes!

MiScha_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:42

Heej,
Hetzelfde als hierboven:
Laat hem eens wat anders doen. Jij zegt dat je (bijna) alleen maar buitenritjes maakt en 1x in de week longeert. Probeer eens wat anders.
Ga een keer springen of zonder zadel rijden.
Laat hem een dagje gewoon staan (of helemaal vertroetelen)
Leer hem een kunstje (dat vinden ze meestal geweldig, vooral als ze er wat voor krijgen zoals een snoepje)
Maar probeer een keer wat anders en houd dat een tijdje aan.
Ga je steeds met hem/haar naar dezelfde plek als je buiten gaat rijden?
Je kan ook een keer ergens anders heeen gaan.
Vinden ze meestal leuker, kunnen ze weer nieuwe dingen ontdekken.
Nou ik zou zeggen..
Veel succes en hou ons op de hoogte;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 19:56

Bedankt voor jullie reacties OK dan!

Hij staat dus de hele dag buiten samen met een merrie. Alleen niet op de wei helaas , maar in een blubberwei. Dus ze hebben erg weinig te doen buiten.
Ik rijd hem niet elke dag hoor. En ik rijd ook niet altijd hetzelfde rondje buiten.

Ik heb gewoon het idee dat hij niet meer hoeft na te denken. Daarom wil ik hem graag wat te doen geven. Misschien zoiets als als een labyrint ofzo ? Of grondwerk. Maar hoe ??

Groetjes,

Maris

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:07

koop een skippybal (met 'stokjes', niet zo'n lusje) en ga eens voetballen.. of doe een spelletje.. paar emmers en slalommen.. eens een sprongetje maken..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:11

zal ik uitleggen hoe ik een kunstje aan mijn pony heb geleerd?
mijn pony kan "op!". dat houd ik dat hij het (voor)been die ik aangeef, helemaal omhoog gooit.
ik heb m dat geleerd door hem op commando voetje te leren, en dan grofgezegd zijn ben vast te pakken en naar voren en omhoog te trekken(als hij zelf hem optilt natuurlijk, niet onder m vandaan trekken hoor hehe!)
steeds als jij zegt OP, of wat dan ook, en hij tilt zijn been op, trek je m omhoog. en belonen!
hij gaat t echt super vinden als hij merkt dat ie t goed doet, en dan probeert ie t steeds hoger.
vanuit daar kan je hem dat leren terwijl hij loopt, om dan eens een been omhoog te gooien, en je hebt een beginnende spaanse pas!

mijn pony kan op commando, zonder zweep in stap, draf, galop, harder, zachter, en stilstaan. ik gebruik ook deze commandos ervoor. eerst aan de longe met zweep geoefend en daarna los en dan zonder zweep. ook kunnen ze keren. als ik keren roep, draaien ze met een noodgang om en gaan in dezelfde gang verder, alleen dan de andere kant op. dan ga je gewoon voor m staan met de zweep en dan keert ie van zelf, en tegelijk gil je KEREN
na 100 x herhalen, heeft ie t door
ook leuk is oefenen( k weet niet hoe hoog hij is Schijnheilig om hem te laten
draven of galopperen en er dan op en af te springen!!
hier heb je voorlopig wel even genoeg aan denk ik, als je iets niet snapt kun je ook ff pbén!!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 15:35

Euh, hij is slechts Knipoog 1.70m , dus dat op en af springen in draf en galop .......... Haha!

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:35

Maris schreef:
Euh, hij is slechts Knipoog 1.70m , dus dat op en af springen in draf en galop .......... Haha!

NEeeee, niet gaan springen dan.. hihi..
Maar je zou ook eens iemand kunnen vragen om je te longeren terwijl je erop zit.. en inderdaad grondwerk. Ik ben erachter gekomen dat dat heel erg leuk is (als je paard meewerkt dan)!!
Je zou ook gewoon eens met hem kunnen wandelen.. en inderdaad alles wat hierboven staat

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:39

Laat hem anders een weekje of 2 stil staan. Gewooon alleen naar buiten en niet rijden of alleen een keertje een bostitje.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:46

Ik zet mijn paard altijd minimaal 1 keer in de week in de buitenbak, liefst met een vriendje. En dan ga ik ze een beetje "opjagen" met de longeerzweep. dat hoef ik dan maar een keer te doen en daarna lopen ze een half uur te dollen en te rennen. Knapt hij heel erg van op. Hij heeft dan gewoon even een zetje nodig om te gaan spelen, anders staat hij de hele tijd stil.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 20:46

Anouar15 schreef:
Ik zet mijn paard altijd minimaal 1 keer in de week in de buitenbak, liefst met een vriendje. En dan ga ik ze een beetje "opjagen" met de longeerzweep. dat hoef ik dan maar een keer te doen en daarna lopen ze een half uur te dollen en te rennen. Knapt hij heel erg van op. Hij heeft dan gewoon even een zetje nodig om te gaan spelen, anders staat hij de hele tijd stil.

Doe ik niet. Zo heeft er een paard op de manege zijn been gebroken ......

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 20:48

Sanet schreef:
NEeeee, niet gaan springen dan.. hihi..
Maar je zou ook eens iemand kunnen vragen om je te longeren terwijl je erop zit.. en inderdaad grondwerk. Ik ben erachter gekomen dat dat heel erg leuk is (als je paard meewerkt dan)!!
Je zou ook gewoon eens met hem kunnen wandelen.. en inderdaad alles wat hierboven staat

Oke, maar wat voor grondwerk dan ? Wat vindt een paard leuk om te doen ??
Wandelen doe ik al met hem ( nou ja komt er altijd op neer dat hij lekker gras staat te eten, maar das ook leuk ).

Groetjes,

Maris

Oekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 21:54

Voor nog een kunstje:
Hem proberen op een ( hele stevige ) emmer laten staan.
Eerst met 1 been en daarna met 2.
En iedere keer belonen naturlijk *LOL*
Mischien heb je hier wat aan.
En de andere tips die de andere bokkers hebben gegeven Haha!

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 00:39

ik zou hem niet laten staan, aangezien hij op een modderweitje staat en dat ook al niet 'vel aan is' geef hem juist wel aandachtl aat hem een keer vrij springen of gewoon samen springen wandelen vinden ze vaak leuk, rijd je ook wel dressuur met hem? of alleen buiten ritten, want misschien vind hij het juist leuk als je wat meer van hem vraagt en hij ook echt moet werken sommige paarden hebben wat meer uitdaging nodig.
kijk eens bij uit het zadel, daar staat veel over vrijheidsdressuur of anders Natural horsemanship dat zijn leuke afwisselingen voor paard en ruiter of misschien heb je de mogelijkheid om hem te beleren voor de kar of misschien kun je met de trailer eens ergens anders heen?
met dubbele longe longeren dan kun je ook wat meer vragen, maar dat kun je niet zomaar doen moet je wel les in nemen

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 00:58

je kan variatie in het rijden steken. de ene dag wat dressuur de andere dag wat balkjes lopen,eens springen en een dag wandelen. longeren is ook weer een mogelijkheid of lekker mer een vriendje in de wei een paar uur dat hij kan "spelen" Lachen
probeer te zoeken wat hij het leuskte vind zodat hij zich weer goed voelt Knipoog
succes hoor

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 14:51

Bedankt voor alle tips !

Vandaag heeft tie 20 minuutjes samen met zijn vriendin op de wei "gelopen". Ik heb zo'n vermoeden dat hij dat erug leuk vond Knipoog

Maar verder is gewoon het probleem dat hij alleen maar in de modder staat, geen gras te eten heeft en dat hij door die modder nou ook niet echt uit zijn dak kan gaan ( ze lopen voorzichtig omdat het glad is ( kleigrond )). En ik heb geen bak tot mijn beschikking. Alleen een longeerbak van 15 bij 15 die heel zwaar is en regelmatig vol met plassen staat.

Daarom ben ik ook super jaloers op mensen die hun paarden nu nog lekker elke dag op de wei kunnen zetten ( waar dan nog gras staat ook ) !

Groetjes,

Maris

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 14:53

O ja voor de kar zetten is een leuk idee, maar hij is super bang voor alles wat met een karretje te maken heeft. Helaas.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:35

Geef hem eens een weekje rust ofzo, of een dagje en een keer een dagje rondjagen, of keer losspringen, of onder de man springen, keer longeren, keer flinke poets/toiletteerbeurt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:04

Wat ik ook wel doe: fietsen met Andor! Merrit vind het stom, maar misschien vindt Gam het ook wel leuk?

Weet je wat Merrit geweldig vindt? Op bezoek gaan! Daar doe je hem echt een groot plezier mee. Hoeft niet eens naar een andere stal te zijn, gewoon naar mensen toe , die dan "Oh en Ah" roepen, dat vind t hij echt mooi!
Of misschien een keer iemand anders meenemen om te rijden?

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:27

Ik merk aan mijn hengst dat hij de laatste tijd ook wat dwars is maar dat heeft er vooral mee te maken dat we echt druk bezig zijn met de Z oefeningen omdat we graag in de zomer van Z1 willen starten.
Omdat ik toch door moet trainen wissel ik de training in de binnenbak af met training in het bos.
Bij ons in het bos zijn heel veel ruime en lege velden met een zeer goede en droge bodem en die "misbruik" ik dan als dressuur veld Knipoog
Ik merk dat hij dan veel vrolijker is in het werk en hij ook niet zo dwars meer is. Van alleen in de binnenbak rondsturen wordt hij heel vervelend. Zo heb ik voor mezelf toch een manier gevonden om goed door te kunnen blijven trainen want ik kan hem echt niet zomaar een weekje stilzetten. En tijdens de training kan hij dan lekker wat ontspannen in het bos, ik merk aan hem dat hij het heerlijk vindt.