Wanneer ligt een zadel goed op je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

4EverHobbes

Wanneer ligt een zadel goed op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 12:50

Hoe kun je zelf bepalen of een zadel goed ligt op je paard? Waar moet je naar kijken en op letten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:01

Een zadel ligt goed op je paard als het overal netjes aansluit aan de onderkant over de rugspieren van voor naar achteren , als de schouders van het paard niet in hun beweging gestoord worden , en als de ruggegraat en schoft niet belast worden , die moeten netjes vrij liggen.

Ook moet hij aan de voorkant breed genoeg zijn zodat hij niet de schoft / schouders afklemt. Ook weer niet TE breed want dan komt hij teveel op de schoft te liggen en die mag niet geraakt worden.

Vaak lijkt een zadel wel aardig te passen , maar vooral de onderkant is echt een instinker. Het kan zijn dat de voorkant van de kussens keurig op het paard ligt , en de achterkant ook , maar dat het middenstuk het paard niet raakt doordat de rug wat te hol is voor dat zadel. En dat stuk zie je niet zo makkelijk.... het valt in ieder geval niet mee om een echt perfect passend zadel te vinden , helaas. Vaak lijkt het goed te passen maar blijkt later dat dat dus niet het geval was....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:03

Ik zou even een deskundig iemand erbij halen. Die kijken ook naar de kleinere dingetjes, die net zo belangrijk zijn.

Skipperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:53

Ik ga met Sjonniej mee, laat er een deskundig iemand bij komen.
Iemand die weet waar die het over heeft (helaas, de meeste zadelverkopers weten dat niet eens).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:03

Het jammere is dat een deskundig iemand soms ook zijn dag niet heeft....
maarja je moet toch wat Lachen

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:40

probeer anders een mal te maken? Met ijzerdraad dat niet zo makkelijk terugbuigt als het ware... En dan dat ijzerdraad op een stuk karton leggen, uittekenen, uitknippen en je hebt een soort van mal...

AL_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:49

hij moet nergens drukken..
En tussen de voorbenen en de singel moet je een hand kunnen houden.
Als dit niet kan ligt hij te ver naar voren of achter.
Het kan ook zijn dat het bij jou pony anders is, dan moet je er goed op letten dat hij nergens drukt!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:42

Kijk naar de onderkant van het zadel, is het recht opgevuld, en niet bol? Als het bol is kan het van voor naar achteren gaan wiebelen. Zijn links en rechts de kussens even dik? als je het op je paard legt kan je kijken naar de laatste paar haren van de manen daar moet ongeveer de voorkant van je zadel liggen.
Mijn zadel is op maat gemaakt door meneer van Triest uit Meppel. Ik heb er goede ervaringen mee en anderen van de club ook. Dat is nog een ECHTE zadelmaker.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:52

Ik laat mijn zadel nakijken door fugers die is onzettend goed en ziet het meteen of het goed ligt of niet. En als het niet goed ligt hij kan hem goed passend maken Haha! Hij heeft ook een website daar staat het telefoonnr op

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:54

pmarena schreef:

Maar zie zal het toch altijd beter kunnen zien dan ik Lachen

Skipperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:04

Kylan schreef:
Mijn zadel is op maat gemaakt door meneer van Triest uit Meppel. Ik heb er goede ervaringen mee en anderen van de club ook. Dat is nog een ECHTE zadelmaker.

Geheel mee eens!!!
Werkelijk eentje die ook weet waar hij het over heeft!

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:38

Kylan schreef:
Kijk naar de onderkant van het zadel, is het recht opgevuld, en niet bol? Als het bol is kan het van voor naar achteren gaan wiebelen. Zijn links en rechts de kussens even dik? als je het op je paard legt kan je kijken naar de laatste paar haren van de manen daar moet ongeveer de voorkant van je zadel liggen.

dat is een super zadelmaker

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 16:54

pmarena schreef:

Tuurlijk kan iemand zijn of haar dag niet hebben. Maar ze hebben er altijd meer kijk op dan dat je zelf hebt, dan heb ik het dus wel over de erkende zadelmakers en dus niet over de zadelmakerij van bijv. Divoza.
Mijn zadel komt Bij Kootstra uit Groningen weg, mede doordat mijn paard een hele rechte en dus moeilijke rug heeft. Heb ik mijn zadel helemaal op maat laten maken door hem, zonder dat er extra kosten aan verbonden zijn. Deze man heeft jarenlang ervaring, wat je dus ook nodig hebt om goed te kunnen zien hoe een zadel hoort te liggen. Ik ben echt zeer te spreken over hem OK dan!

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:05

waar wil je een zadel gaan kopen ???
bij sommigen zaken hebben ze er namelijk wel verstand van en maken ze zich niet alleen durk over geld verdienen , vinden dan ook belangrijk dat het goed ligt