Rijden met een bitloze optoming?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Rijden met een bitloze optoming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 23:36

Omdat ik m'n oudje alleen nog maar recreatief rijdt en hij altijd wat moeite heeft gehad met het bit ben ik nu voor zijn oude dagje aan het kijken naar een bitloze optoming. Ik ben erachter gekomen dat hij fijner reageerd op druk op de neus dan op een bit. Nu wil ik geen hackemore, ik vind dat ik hier niet mee om kan gaan en ik moet wel de teugels kunnen aanhalen als dit nodig is. Nu heb ik verder totaal geen verstand van bitloos rijden en dacht dat ik hier wel het een en ander kon vinden, maar ik word helemaal gek van de verschillende manieren Bloos! ..
Wie kan mij een voorbeeld geven van een bitloze optoming met de voordelen of juist nadelen hiervan?..

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:37

Misschien is een sidepull een idee? Lachen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 23:38

ja.. ik heb dus geen idee wat dat is en hoe dat werkt.. Bloos
ik ben een dressuurmutsje, en daar omheen heb ik geen verstand van bitloos e.d. Vandaar dat op deze manier meer informatie probeer te halen..

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:45

Er bestaan toch ook gewoon bitloze hoofdstellen ? Kan je er niet met zo een gaan rijden dan ?
Weet zogauw even geen site waar ze die hoofdstellen verkopen, dacht in de endurancerichting ?

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:50

een sidepull is gewoon aantrekken en rijden Knipoog
toen ik er voor het eerst mee reed had ik ook geen idee hoe het werkte, maar je merkt dus geen verschil.
kun je anders niet gewoon met een halster rijden? (weet niet hoe braaf hij is)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:52

Misschien een touwhalster?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 00:01

gewoon halster is absoluut geen optie Schijnheilig Dit heb ik namelijk al eens geprobeerd en eindigde in bijna ongelukken en drama's Bloos
Touwhalster heeft dan weer hetzelfde effect...

Ik weet dus niet of er bitloze hoofdstellen bestaan en waar je die kunt krijgen?

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:35

www.singlefooter.nl verkoopt bitloze hoofdstellen Lachen

(kijk even bij wasbare hoofdstellen in het menu).

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:48

Op www.emielvoest.nl vind je ook een bitloos hoofdstel. Misschien is dit wat voor jullie? Ik meende dat er ook een bokker was die deze hoofdstellen verkocht op haar site, maar ik heb geen idee wie dat was.

Bij www.goedhard.nl kun je een Biothane bitloos hoofdstel kopen.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:55

Ann schreef:
Op www.emielvoest.nl vind je ook een bitloos hoofdstel. Misschien is dit wat voor jullie? Ik meende dat er ook een bokker was die deze hoofdstellen verkocht op haar site, maar ik heb geen idee wie dat was.

Kowloon verkoopt die hoofdstellen idd.
Ik weet niet zeker of ze die nu nog verkootp maar je zou haar kunne PB-en.
Ik heb er ook zoeen gekocht, het is dezelfde als die emiel voest verkoopt alleen dan een stuk goedkoper Tong uitsteken

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:05

Je kan ook een bosal nemen. Ook een bitloos hoofdstel, maar dan met de teugels onderaan vast. Afbeelding
Zo dus. Dan kan je de teugels wel aannemen. Ze werken minder sterk op de neus dan hackemores. Je moet wel een beetje anders sturen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 12:54

dat laatste lijkt me niks.. Scheve mond
Ik ga even op die andere site's kijken...bedankt tot zover!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:57

Zo ziet een side pull eruit.
Afbeelding
Het witte gedeelte zit over de neus heen, en je hebt de teugels dus aan de zijkant vastzitten (de twee ijzeren ringen die je ziet). Dit heeft als voordeel tegen over de bosal, dat je op de gewone manier kunt sturen.

Mocht je paard dus redelijk reageren op een halster, zal dit helemaal werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:58

Waarom geen hackamore?

Met korte scharen en zacht neusstuk en hoog genoeg op zijn neus, kun je daar niet zo heel veel verkeerd mee doen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 12:59

zoiets bedoel ik inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:01

ff een plaatje opgezocht

Afbeelding

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:04

#Ymke# schreef:
zoiets bedoel ik inderdaad

Als je enkel recreatief rijdt, en je hebt je paard goed onder controle kan je hier prima mee uit de voeten. Mijn zus rijdt haar tinker er ook wel mee, en dat gaat ook goed.
(Helaas was die van mij er iets te voor waarts voor Schijnheilig )

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 13:05

ik rij met die inderdaad recreatief. Maar hij is wel een behoorlijke heethoofd. Arabisch en buiten erg druk en springerig... IK weet dus niet of dat geschikt is?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:25

Heb je wel eens met halster gereden? Je zegt dat hij goed reageert op druk op de neus. Mocht dit inderdaad zo zijn, wil de side pull alsnog goed werken. Een vriendin van mij heeft ook een heethoofd arabier, maar kan hem wel bij zich houden met een halstertje. Het hangt er dus erg vanaf hoe gevoelig hij is voor druk op de neus.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 16:27

ik heb , toen de tandarts geweest was, een week of 2 met halster gereden. Hier reageerde hij de 1e paar keer goed op , maar daarna had hij al snel door hoe hij hier onderuit kon komen...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:35

Dan is het afwachten hoe hij op een side pull zou reageren. Je kan kijken of iemand in je buurt er een heeft, om die te proberen. Je zou je onze wel kunnen lenen, maar ja, Drenthe is een beetje uit de buurt.. Haha!

Delinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:51

Ik rijd ook met een sidepull maar een iets andere dan op het plaatje van Wendy_Kila, bij de mijne is de neusriem nl ook gewoon van leer, wat vriendelijker en minder "scherp" is dan zo'n gevlochten neusriem. Heb de mijne gekocht bij de Horseman Outfitter ( www.horseman.nl ).
Zolang ik in de bak rijd werkt ie als een gewoon hoofdstel, maar als ik ermee naar buiten ga dendert mijn tink er gewoon doorheen, vandaar dat ik er voor buitenritten pasgeleden een hackamore (zelfde als van runningkawa) bij gekocht heb.
Ik zag het eerst eigenlijk ook niet zo zitten met een hackamore (al die horrorverhalen die je altijd hoort ) maar nu ik het eenmaal geprobeerd heb, heb ik mijn mening bij moeten stellen. Ik rijd gewoon met losse teugel en mocht ze even de kolder in de kop krijgen, is een flinke ophouding voldoende om haar weer tot de orde te roepen Knipoog
Ze reageert er tot nu toe erg goed op OK dan!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:06

Ik heb een s-hackamore genomen. Ik vind het wat mooier als een gewone hack met scharen. Ik heb deze overgenomen van pmarena hier op bokt.
Afbeelding

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 18:15

ik weet niet of ik kundig genoeg ben voor een hackemore, dat is het eigenlijk... die van RK ziet er wel vriendelijk uit, met dat zachte neusstuk... ik ga vanavond eens rondkijken bij de ruitersport wat zo'n ding kost....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:16

rond de 50 euro als ik het goed heb.

Zelf heb ik er ook zo 1, je mag die van mij best wel eens een tijdje proberen
Kopen is ook meteen zo duur.