leren rijlaarzen inlopen en verzorging?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

leren rijlaarzen inlopen en verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 22:11

Hoi

Ik heb vandaag leren rijlaarzen gekocht bij Divoza. Ik heb de petrie standaard (rundlederen).
Maar dit is het eerste paar leren rijlaarzen....
Hoe kan ik ze het beste inlopen?
En hoe kan ik ze het beste verzorgen?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:14

Ik heb ze ingelopen door ze de eerste 2 weken alleen thuis aan te trekken na het werk. Zuigen, strijken, enz. totdat ze zo'n pijn deden dat ik het niet meer volhield. Na 2 weken pas te paard aangedaan.

Qua verzorging eerst de modder eraf spoelen met water. Daarna met zadelzeep het vuil eraf. Dan invetten, oppoetsen met een borsteltje, en daarna wrijven met een doek.
Ik heb er wel meteen extra zolen onder laten zetten, en dat na 2 jaar weer opnieuw laten doen.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 22:30

Waarom extra zolen? Ik heb ook gehoord dat je geen zadelzeep etc.. mag gebruiken omdat het ander leer is.... Verward

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:48

volgens mij kun je dat wel gebruiken hoor,zadelzeep!
weet je wat ik gedaan heb om me laarzen in te lopen!
ik heb ze in een heet bad met water gegooid en lekker laten weken en toen met pendaalemmer zakjes om me voeten aan gedaan Haha!
dan flink mee lopen tot ze lekker zacht zijn!
in smeren met leerolie en dan op kamertemp laten drogen OK dan!
en nu onderhoud ik ze door ze met echte ouderwetse zwarte schoensmeer in te smeren en op te poetsen met een zachte doek!
zijn ze gelijk waterdicht.
1 nadeel eraan is als je zakjes scheuren tijdens het lopen dan soppen je tenen zo Haha! Haha! Haha!
en extra zooltjes omdat anders je leren zolen te hard kunnen slijten!

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:52

Je hebt ook speciale zeep voor je laarzen hoor. Als je je laarzen te vaak invet met gewone zadel vet dan worden ze slap en zakken ze in. De speciale zeep/vet voor je laarzen kan je ook gewoon bij Divoza kopen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:15

Ik heb er veel mee gelopen en ben er op de eerste dag al mee gaan rijden. Kon er wel erg moeilijk opkomen, maar dat went ook na een aantal dagen. Ik zou er niet mee gaan fietsen of traplopen, wat soms aangeraden wordt. Daar krijg je hele lelijke vouwen van in je knieholte.

Zadelzeep werd bij mijn laarzen ook sterk afgeraden. Ik maak ze na het rijden altijd schoon met een vochtige spons en als ze viezer zijn met een speciale laarzenreiniger in een spuitbus. Eens in de zoveel tijd poets ik ze met kiwi schoenpoets, die ik eerst verhit, zodat hij vloeibaar wordt. Toen ik ze nog niet zo lang had, smeerde ik ze regelmatig in met lederwax, maar ze zijn nu soepel genoeg, dus dat doe ik niet meer...

succes met inlopen/rijden!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 23:19

Er zitten kunststofzolen onder, dus die slijten dan toch niet zo snel?
En vind het wel eng om ze in een bad met water te gooien... :S
En lederwax maakt ze soepeler?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:35

je mag iig geen zadelvet gebruiken daar zit olie in, dan laat de voering los. Vraag naar lederVET (geen olie) bij de schoenmaker daar het leer goed mee invetten (vooral het stuk wat in moet zakken) het stuk voor en na je enkels (dus niet-inzak) kun je gewoon met schoenpoets doen.
Met pedaalemmerzakjes kom je er makkelijker in. das wel zo fijn voor het inlopen. Je hebt ook speciale zooltjes die je even wat hoger in je laars laten zitten.
Eerst 3 volle dagen aanhebben en inlopen voordat je ter paard gaat. Veel lopen en even doorzetten! (deed wel pijn bij mij)

Dit is wat ik heb gehoord van mijn ruiterzaak, die ook zadelmaker/leerbewerker is, en uit eigen ervaring Knipoog

Succes!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 23:38

Dus leerolie is ook niet goed, zoals sommige zeggen?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:40

mocht niet van die man...

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:46

ohja, en nooit tegen de verwarming zetten en meteen thuis al het zand en viezigheid eraf poetsen (mocht wel met zadelzeep begreep ik)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 08:56

Ik behandel ze al 2 jaar met zadelzeep, en daar hebben ze niks van geleden. Extra zolen, omdat je oorspronkelijke zolen gaan afslijten van het lopen (ook al is dat maar heel weinig).

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 13:38

dus moet ze gelijk naar de schoenmaker brengen om er extra zolen onder te laten zetten?

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:39

Ik heb ook leren laarzen bij mij staan ze nog steedsd in de kast Lachen hehehe,... Doet best wel auw Boos!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:17

Dat zou ik wel doen ja. Zoek wel een schoenmaker uit die er ervaring mee heeft.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:21

Ik maak ze schoon met vochtige doek en ga daarna met vet erop. En daarna met kiwi schoensmeer. (kiwi merk werd mij aangeraden) Poets ze altijd uit met mijn oude satijnen pyama.. daar worden ze weer erg glimmend van...

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 14:27

kiwi schoensmeer!!!!
en op het moment dat jij denkt., jeemig ze blijven hard en niet lekker zitten, gaan ze goed zitten..

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:38

Onderstaande info is ook op mijn site te lezen....

Het onderhoud van leren rijlaarzen

Gebruik geen lederolie of -vet en zadelzeep (deze vetten dringen diep door in het leer en kunnen de verlijming van buitenleer met de voering aantasten!)
Na het rijden eenvoudig met een licht vochtige spons het zweet en vuil afnemen.
Rijlaarzen altijd voldoende gelegenheid geven om uit te wasemen. Niet direct opbergen in een laarzentas of plastic zak. Leer moet kunnen "ademen" om (transpiratie-) vocht van ruiter en paard kwijt te raken.
Plaats leren laarzen nooit direct of in de nabijheid van een warmtebron (kachel, cv of zonlicht)
Poets de laars regelmatig met een goede schoensmeer (bijvoorbeeld Kiwi). Deze geeft een goede voeding aan het leer als het de tijd krijgt om in te trekken.
Eventueel de laars vooraf schoonmaken en ontvetten met speciale producten (CDM Step1, Petrie-bootcleaner)
Na het intrekken, uitpoetsen met een zachte schoenborstel of doek. Opwrijven met een oude panty zorgt voor extra glans!
Bewaar rijlaarzen liggend, met goede spanners of ondersteboven hangend. Schachten zakken dan minder in en plooien worden zoveel mogelijk voorkomen. Laarzen met ritsen nooit "zomaar" laten staan omdat de ritsen dan "geknikt" worden

Veel plezier met je nieuwe laarzen! Vreemd dat je niet gewoon wat tips bij je ruitersportzaak hebt meegekregen...

Iris_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:01

hhmm ik heb ook net nieuw leren laarzen gekocht en die man in de ruitersportzaak zei tegen mij dat ik ze in kon vetten met ledervet....maar niet doen dan?

Ik ben er buiten een stuk op gaan lopen, erg onhandig in het begin, je sloft nogal makkelijk. Na een paar dagen ben ik ermee gaan rijden en idd je komt amper je paard op maarja, ze zijn nou eenmaal bedoeld om te rijden.

Heb nu wel een beetje pijnlijke knieholtes...even doorbijten dus!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 20:24

Ze zeiden dat ik ze eerst met petrie bootcleaner moet schoonmaken en dan laarzenwas erop smeren, een nachtje in laten trekken en oppoetsen de volgende dag...
En dat ik ze een paar weken moet inlopen, en nog niet mee moet rijden, omdat ze anders niet recht inzakken...
Maar ik dacht vraag hier nog wat tips, misschien heeft iemand nog een goede tip ofzo...
Van die kiwi schoensmeer heb ik al vaker gelezen... ik denk dat ik dan wel ga proberen.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 21:01

Ik ben er gewoon mee gaan rijden, heb er na 5 dagen al een wedstrijd mee gereden Schijnheilig Heb er verder weinig mee gelopen, deed ze op stal aan en uit..
Het opstijgen en hakken uitdrukken is wat lastig de eerste tijd (gaat na 2,5 maand nu wel beter, maar met schoenen toch veel makkelijker Schijnheilig), maar verder gaat het best.
M'n knieholtes waren er alleen niet altijd blij mee en ik kon echt alleen maar m'n been stilhouden en m'n kuit aandrukken, verder niets, maar dat was alleen maar goed voor mij Knipoog
Ik gebruik voor het onderhoud de bootcleaner en bootwax o.i.d. van Petrie gewoon..

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 21:12

Ja, ik kan ook m'n benen niet zo stilhouden, dus hoop dat dat een stuk minder is met die leren rijlaarzen Haha!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 23:20

Ik zou de raad van GeJe zeker opvolgen.
Ik reed gewoon van toen ik ze had, geen pijnelijke hielen gehad ofzo.
Ik doe ze ook enkel aan als ik rijd, maar ook dan durf ik met rubber of jodhpurs en mini chaps het zadel te betreden.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 01:45

Ik had vleeswonden in mijn knieholten (grapje, beetje overdreven Haha! ) Nee, ik heb er ongeveer 2 weken gewoon in huis mee gelopen en met de hond uitlaten.. en toen ging ik er mee fietsen Tong uitsteken Dat was echt een ramp Bloos Maar nu kan ik echt niet meer zonder

Het onderhouden:
Ik maak ze altijd eerst schoon met zadelzeep en daarna gewoon met schoensmeer eroverheen. Dan krijgen ze ook nog een beetje glans, dat is wel zo netjes bij wedstrijd!

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 03:21

Waar koop je die kiwi schoensmeer ook alweer?