kan veulen zonder leeftijdsgenootjes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vamp

kan veulen zonder leeftijdsgenootjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 13:10

Een tijd geleden zei onze eigenaar van de stal dat hij een veulen wilde kopen. omdat ik al een lange tijd aan het denken was om zelf een veulen te kopen, leek me dat erg leuk, dan konden die twee met elkaar opgroeien enz.
maar ik heb mijn veulen nu twee maanden, en inmiddels heeft de staleigenaar nog geen leuk ( fjorden) veulen gezien, wat hem aansprak, en niet al te duur was. nu staat mijn veulen wel met andere paarden ( ook in de wei), maar die paarden zijn minstens 7 jaar oud.
nu hoor ik wel veel dat dat niet veel uitmaakt, maar om een of andere reden heb ik het gevoel dat er toch nog een leeftijdsgenootje bij zou moeten.

nu dacht ik, laat ik het eens op bokt vragen, want ik word een beetje gek, ik maak me zo veel zorgen om haar ( ben nog een beetje te bezorgd ).
wat vinden jullie, moet een veulen opgroeien met leeftijdsgenootjes?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:25

Het is leuk voor een veulentje om een leeftijdsgenootje te hebben, maar niet heel noodzakelijk. T zou leuk zijn omdat ze samen kunnen spelen en 'sparren' maar qua opvoeding en omgang met andere paarden komt ie niks te kort. Hij zal geen achterstand oplopen oid.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:26

Het is wel iets belangrijks tijdens het opgroeien. Een jong dier leert dan te communiceren en leert spelenderwijs de 'regels'. In mijn ogen is het dus wel belangrijk.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:33

Ik vind het ook wel belangrijk. Gelukkig staat je veulen nog wel met andere paarden, dus communicatief gezien zal het niet snel een "achterstand" oplopen. Maar in deze kudde zal het waarschijnlijk altijd de meest onderdanige zijn. Dathoeft niet altijd verkeerd te zijn, maar het zou voor het paardje wel heel erg fijn zijn om met een leeftijdsgenootje op te groeien.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:35

Ik ben het eens met gabyfedde. In mijn ogen zijn leeftijdsgenootjes zeer zeker voor veulens, net als bij kleine kinderen bijvoorbeeld. Ze kunnen lekker spelen met elkaar en spelenderwijs leren ze een hele hoop.