Rubberen stalmatten/tegels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda86

Rubberen stalmatten/tegels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 12:16

Hoi,

Aangezien ik ga verhuizen en dus stalletjes aan huis krijg, ben ik me aan het orienteren op rubberen stalmatten/tegels voor in de stal. Ik wil graag wat ervaringen van mensen horen hierover.
Is het bijvoorbeeld perse nodig om een soort van afvoer (van bv de urine) in je stal te hebben? Gaat zoiets niet heel erg stinken? Enz, enz.
Ik hoop wat te horen!

Groetjes Linda.

Burning_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:50

een afvoer is wel het beste, kan het netjes weglopen. Ik thuis heb ook van dir rubberen matten en ik ben er erg tevreden van. ik geef ze wel nog een flink pak stro ook, omdat ze zich dan bezig kunnen houden, en er lekker in kunnen liggen

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 10:21

quarterlove schreef:
een afvoer is wel het beste, kan het netjes weglopen. Ik thuis heb ook van dir rubberen matten en ik ben er erg tevreden van. ik geef ze wel nog een flink pak stro ook, omdat ze zich dan bezig kunnen houden, en er lekker in kunnen liggen

Ik geloof niet dat ik een afvoer heb ik mijn nieuwe stal, werken de matten dan nog wel, denk je? En gaat het niet snel stinken, die rubberen matten?

Groetjes Linda.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 10:26

ik heb ook rubberen matten in de stal sinds woensdag Haha!
vind ze heel goed!
het paard staat er lekker zacht op en ze zijn niet zo koud Lachen
voor de afvoer hebben wij tussen de matten kleine spleetjes..
maar er ligt vlas in de stal en dat neemt veel urine op...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:06

Wij gaan in maart de stallen grondig aanpakken en er komen onder andere van die rubberen tegels in van Corton (www.corton.nl). Voor deze matten (wij kiezen voor de vierkanten, niet de kleintjes) is zeker afvoer nodig. De matten hebben een soort trechtervormige gaatjes waar de urine doorloopt. Aan de onderkant zitten noppen, zodat je er zo met de waterslang onderdoor kan spoelen.

Van de site van Corton:Het leggen van de rubbervloer

Corton EvoPave und EvoMat worden bij voorkeur gelegd op een waterdichte ondergrond van beton of asfalt. De ondergrond dient een afschot te hebben van 2-3% met een afvoermogelijkheid voor water.

Onze schuur is oorspronkelijk niet gebouwd als stal en er ligt een dichte betonvloer in die ook nog iets bol staat. Wij gaan dus de stalvloer eerst een stuk uitvrezen en daarna beton erop storten wat 3 procent op afschot ligt. Het loopt af naar het midden en daar komt een goot waardoor de urine wordt afgevoerd. Achter de boxen komt de wasplaats met hetzelfde systeem. Doordat je daar met water rommelt, spoelt de goot vanzelf regelmatig schoon. De vloer wordt heel glad afgewerkt zodat de urine makkelijk naar de goot stroomt.

Op de tegels zal nog wat stro komen, maar dat is puur om in te rommelen, voor het "lekkere". Het wordt een giga klus en ook nog eens heel duur, maar wij moeten wel. Mijn man is supergevoelig voor prikkelende stoffen en ammoniak uit de urine is er één van. Op dit moment strooien wij met Rapsodie, wat veel vocht opneemt. De urinelucht is ver weg, maar zodra je gaat uitmesten komt het toch weer vrij en is hij er vaak behoorlijk ziek van.

Ik heb veel rondgebeld en geïnformeerd, maar rubberen matten op een dichte vloer zonder afvoer wordt overal afgeraden omdat dan de urine niet weg kan en gewoon onder de matten blijft staan.

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 15:45

MoniqueT, jouw verhaal is precies de informatie waar ik naar op zoek was. Heel erg bedankt hiervoor!

Ik ga verhuizen en krijg mijn paardjes aan huis te staan. Ik ben daarom aan het overwegen om deze matten te gaan kopen. Ik ga nog eens even goed kijken naar onze stal, als we de sleutel van het huis hebben.
Ik hoop dat ik het toch op de een of andere manier voor elkaar kan krijgen dat ik deze matten neer kan gaan leggen. Het lijkt mij namelijk erg fijn voor de paarden!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:01

Linda, als je wilt, mag je hier best komen kijken als de boel klaar is. Dat duurt wordt zo rond eind maart. We wonen echt vlak blij elkaar. PB me maar als je interesse hebt.