de slofteugel...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roylinde

de slofteugel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 19:53

als je het woord al maar noemt begint iedereen dat het een waardeloos hulpmiddel is, dat het vaak verkeerd gebruikt word, en dat je je paard er vlink mee verpest.

nou ben ik zelf geen fan van al die hulpmiddelen enzo...
maar is dat niet wat overdreven Verward

het lijkt mij juist dat het beter is als een tiedeman (hoe schrijf je dat?)
of een elastiek ...
deze houden het paard gedwongen in die houding, en een elastiek geeft helemaal niet mee Scheve mond ook niet als je paard zn hoofd wel naar benede brenkt.

Ik ben er wel van overtuigt dat het vaak verkeerd gebruikt word, maar wat is nou verkeert gebruiken? of beter gezecht wat is nou goed gebruiken??
veel wedstrijd ruiters gebruiken een slof om even dat extra te geven.

ik heb het gevoel dat royena (mijn paardje Schijnheilig ) dit extra ook afentoe wel ns kan gebruiken, maar ik wil apsolut niet dat ik dr verpest...
ik longeer haar momenteel even voor ik ga rijden, ze is erg hard in dr mond.. en ik heb een hekel aan tegen werken... zo dat je hardere ophoudingen moet gaan maken.. dat verstomt.
is het een goed iedee om royena 1 of 2 keer met slof te rijden?

en wat is nou de juiste manier?

Lachen niet schieten op elkaars reactie's Clown

alvast bedankt... roylinde

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:03

ik ben voor en tegen een slof.
het kan soms wel helpen maar soms is het echt een slecht ding.
je moet er echt 100% mee kunnen rijden voor het werkt. wanneer je er niet voor de volle 100% mee kan werken,blijf je er beter af.

ik gebruik het nu niet meer voor men paardje en heb er eigenlijk wel beter resultaat mee (gebruikt het omdat ik moest van men lesgever en hij reed ook altijd met slof met men paardje (was ook de vorige eigenaar van tene) ik longeer haar dan liever even met bijzetteugels ofzo.

het is ieder zijn keuze om er mee te rijden of niet Lachen

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:06

Ik denk niet dat je met een slof je paard iets extra's kunt geven. Je neemt er alleen maar mee. Indien goed gebruikt begrenst een slof namelijk het hoofd en de hals van het paard als die te hoog komen.

Helaas zijn er ontzettend veel mensen die van mening zijn dat zij hun paard met het hoofd op de borst moeten 'begrenzen'...

Meli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:25

Hoi Roylinde,

Er staat een stukje over de slof in Bit van deze maand, best interessant om te lezen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:32

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:34

Omdat ik geen ervaring met de slof heb, hangt er bij mij thuis ook niet zo'n ding. Bovendien heb ik van de stal waar ik rijd de filosofie meegekregen dat je zónder hulpteugels ook goed kan rijden dus ik heb er ook geen behoefte aan om zo'n ding te gebruiken. De enige hulpteugel die ik heb is een martingaaltje voor het springen. Verder gebruik ik bij het longeren een bijzettouwtje.
Voor diegene die er mee om kunnen gaan is het een goed hulpmiddel. Maar ik zie vaak genoeg dat een 'mens met een paard' er zo'n ding om knoopt.
Ik heb dat stuk in de BIT ook gelezen en ik vond het een heel leuk artikel. Zo zie je het artikel van een hele andere kant, vooral omdat er rond de slof zo'n negatief imago hangt.

Klukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:35

Ik denk dat een slof best gebruikt kan worden. Als het in kundige handen is en als het maar een tijdelijk hulpmiddel is.
Gebruik hem bv als je instructrise erbij is zodat die je kan helpen.

Iris

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:25

Hoi!!

Kan eht eigenlijk alleen maar eens zijn met de meningen tot nu toe. In principe moet je zonder slofteugel ook kunnen rijden, of zonder welke andere hulpteugel dan ook, maar er zijn paarden die soms net een beetje extra nodig hebben en een hulpteugel kan daarbij helpen.
Een slofteugel is inderdaad een handig hulptmiddel, mits je ermee kan rijden. Ik heb helaas zo vaak gezien dat mensen het paard met slof rijden en dan liefst kin op de borst getrokken. Dan gaan ze uitstappen en geven ze het paard nog geen ruimte, of gooien ze de teugel wel los maar de slof niet....kan zo frustrerend zijn.......

Heb het artikel in de BIT ook gelezen, is inderdaad een mooi stuk. Een zin eruit is speciaal blijven hangen. Een paard wat met slof gereden wordt kan zijn hoofd naar links, rechts en beneden doen, alleen omhoog kan niet, dan komt de slofteugel in werking.
Juist dat klopt helemaal, maar wederom ook hier, mits goed gebruikt...

Zelf rijdt ik de laatste tijd regelmatig met slof. Het paard wat ik rijdt kan zich ontzetend sterk maken en brengt dan haar hoofd onhoog om onder het werk uit te komen. Als ik haar met slof rijdt dan zorgt de slof ervoor dat ze haar hoofd niet omhoog kan doen, vaak loopt ze echter wel meer naar beneden en in dat geval is de slof dus niet in werking. Hij hangt overigens bijna altijd in een boogje en komt dus slechts in werking als ze haar hoofd omhoog doet. Overigens wel altijd voldoende been erbij houden een slof is niet om je paard in te houden ofzo, maar kan helpen bij het ontspannen lopen van het paard. In alle gevallen moet je echter blijven rijden. Je rijdt op de teugel, niet op de slof!!
Mocht ze haar hoofd weer eens omhoog doen, komt de slof in werking, geef ik ophouding en dan heeft ze vrijwel direct door dat als ze ontspant het veel comfortabeler lopen is. Overigens heb ik haar liever wat langer en lager lopen , maar ook dat kan met een slof. Ik heb de slof zelf vast alsof het een stang en trens (dus dubbele teugel) is. Op die manier kan ik de teugels onafhankelijk van elkaar gebruiken, maar vooral belangrijk de slof laten vieren als ze ontspannen is waardoor de slof dus niet inwerkt.
Een slof straks houden als je apard toch ontspannen loopt heeft volgens mij namelijk geen enkele zin, je loopt dan alleen eht risico da tje je paard "vasttrekt".....je vindt het zelf toch ook niet pretig als je continu met je hoofd naar beneden gedwongen wordt?

Maar goed genoeg gelult......een slof kan dus heel handig zijn maar je moet er wel mee kunnen rijden.

Ben benieuwd wat hier op gezegd wordt;-)

JO!!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:29

roylinde schreef:
deze houden het paard gedwongen in die houding, en een elastiek geeft helemaal niet mee

Nee, ze noemen het voor de grap een elatiek, tuurlijk geeft dat wel mee. Als jij maar hard genoeg een slof aantrekt, loopt jouw paard wel in de krul. Ja, mag best een slof gebruiken, maar doe dat onder begleiding.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:45

Vooral het laatste topic wat Sjonniej noemt is nog erg actueel, daarom zet ik hier een slotje.