Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Sonja schreef:Wat heeft dat met inrijden te maken?

Sonja schreef:Ha ik snap 'm
Ik zorg eerst dat een paard vertrouwd is in de hand, dus dat je 'm veilig mee kunt nemen aan het halster, dat HO ook HO is, dat je kunt poetsen en voetjes opnemen etc.
Dan ga ik rustig longeren.
Daarna komt er een dekje op en ga ik bijzetten aan de longe.
Dan ga ik eens hangen.
Dan eens hangen en stukje lopen.
Dan ga ik zitten
Dan ga ik zitten en stukje lopen.
En dan zitten en 'longeren'
En dan los.
Dit bedoel je ongeveer?
maar dat is ook de allerlaatste en minst belangrijke stap van het zadelmak maken denk ik. Krabben, overal aanraken, voetjes pakken en optillen, al voor hoeven krabben maar ook naar voren en achteren strekken. Halstertje aan en af, aan, hoofdje krabben onder het halster etc, af, meelopen, nageven aan druk, opzij, naar voren, naar achteren, hoofd/hals omlaag en omhoog. Dat gaat zo maanden door, en ergens als ik voel dat het goed is begin ik met stoppen op stemcommando en lopen op stemcommando. Ik neem ze mee naast de moeder (handpaard) of naast de fiets. Ik leer ze ook al sturen, aan het halster, er achter lopend. Leuk spelletje! Ik ga er met poetsen naast staan op een krukje en rijk er overheen naar de andere kant, en als ze sterk genoeg zijn (2, 2,5 jaar) hang ik steeds zwaarder over hun rug, terwijl de andere kant krabbend etc. Ze leren zo dat het niet eng/raar is iemand hoog boven zich te zien, maar lekker krabben betekent.