Hoe beginnen voor Inrijden van een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

love_nadira

Hoe beginnen voor Inrijden van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 16:43

haaj,

Ik vroeg mijn af
hoe beginnen jullie met inrijden van paard?

Kus Linda
Laatst bijgewerkt door love_nadira op 28-12-04 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:44

Wat heeft dat met inrijden te maken?

love_nadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 16:47

Sonja schreef:
Wat heeft dat met inrijden te maken?

Ik denk dat je het niet snap,
of ik leg het verkeerd uit wat ik bedoel Bloos

Maar ik bedoel waarmee je begint met inrijden
bijvoorbeeld eerst vertrouwen van paard krijgen en
dan longeren, op gaan zitten..
Laatst bijgewerkt door love_nadira op 28-12-04 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:48

met inrijden niet veel nee
maar met poetsen en hoeven krabben leren ze best wel wat,zeker een vertrouwensband ,niet geheel onbelangrijk als een paard zadelmak gemaakt word.
op stal poetsen halster om laten en er een hoofstel overheen doen,kunnen ze alvast een beetje aan het bit wennen
en dan lekker poetsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:51

Ha ik snap 'm Haha!

Ik zorg eerst dat een paard vertrouwd is in de hand, dus dat je 'm veilig mee kunt nemen aan het halster, dat HO ook HO is, dat je kunt poetsen en voetjes opnemen etc.
Dan ga ik rustig longeren.
Daarna komt er een dekje op en ga ik bijzetten aan de longe.
Dan ga ik eens hangen.
Dan eens hangen en stukje lopen.
Dan ga ik zitten
Dan ga ik zitten en stukje lopen.
En dan zitten en 'longeren'
En dan los.

Dit bedoel je ongeveer?

love_nadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 16:52

Sonja schreef:
Ha ik snap 'm Haha!

Ik zorg eerst dat een paard vertrouwd is in de hand, dus dat je 'm veilig mee kunt nemen aan het halster, dat HO ook HO is, dat je kunt poetsen en voetjes opnemen etc.
Dan ga ik rustig longeren.
Daarna komt er een dekje op en ga ik bijzetten aan de longe.
Dan ga ik eens hangen.
Dan eens hangen en stukje lopen.
Dan ga ik zitten
Dan ga ik zitten en stukje lopen.
En dan zitten en 'longeren'
En dan los.

Dit bedoel je ongeveer?

Ja dat bedoel ik..
Bedankt! Knipoog

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:57

Wat versta je onder inrijden: zadelmak maken (je kunt er op zitten en sturen) of de basisbeginselen van het rijden bijbrengen?
Ik begin als veulen al direct na de geboorte...
Nee, ik ga er dan niet op zitten Knipoog maar dat is ook de allerlaatste en minst belangrijke stap van het zadelmak maken denk ik. Krabben, overal aanraken, voetjes pakken en optillen, al voor hoeven krabben maar ook naar voren en achteren strekken. Halstertje aan en af, aan, hoofdje krabben onder het halster etc, af, meelopen, nageven aan druk, opzij, naar voren, naar achteren, hoofd/hals omlaag en omhoog. Dat gaat zo maanden door, en ergens als ik voel dat het goed is begin ik met stoppen op stemcommando en lopen op stemcommando. Ik neem ze mee naast de moeder (handpaard) of naast de fiets. Ik leer ze ook al sturen, aan het halster, er achter lopend. Leuk spelletje! Ik ga er met poetsen naast staan op een krukje en rijk er overheen naar de andere kant, en als ze sterk genoeg zijn (2, 2,5 jaar) hang ik steeds zwaarder over hun rug, terwijl de andere kant krabbend etc. Ze leren zo dat het niet eng/raar is iemand hoog boven zich te zien, maar lekker krabben betekent.
Als het paard oud, wijs en sterk genoeg is om bereden te worden, is het nog maar een kleine stap naar er op gaan zitten. Ze kennen dan al de commando's voor stoppen en stappen, draven, kennen al wijken voor druk, kennen al iemand boven zich en kennen al druk op hun rug. Op een zeker moment zwaai je je been er over en het enige wat er dan gebeurt is dat ze aan je knie of voet snuffelen - o, jij bent het maar.
Het inrijden zelf komt dan aan de beurt: licht bedienbare knopjes maken. Ik heb een programma van ca. 2-3 maanden, waarin een paard eerst aan het halster alles leert, dan met halster rijdend en bit erbij in en dan langzaamaan de halsterteugel minder gebruiken dan de bitteugel. Wijken voor druk is het belangrijkste wat ze moeten leren - ze moeten altijd op lichte druk opzij, naar voren en naar achteren kunnen/willen gaan voordat je er veilig op kunt gaan zitten.
Wat wil je nog meerr weten?