Paard buiten/binnen met oudjaarsnacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charlieb

Paard buiten/binnen met oudjaarsnacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 11:16

Ik vraag me af waar ik het beste aan doe. Normaal staat mijn shet 24/7 buiten met een loopstal. Ik heb de mogelijkheid om hem binnen te zetten met oudjaarsnacht alleen is er geen toezicht. De stal staat in de polder maar toch ben ik bang dat er brand ontstaat door een verdwaalde vuurpijl. Hij is zelf totaal niet bang voor vuurwerk dus ik hoef niet bang te zijn dat hij in paniek zal raken als hij opgesloten zit in de stal. Ik denk dat ik er toch voor kies hem buiten te laten staan zodat hij zelf de keuze hebt binnen of buiten. Waar zetten jullie je paard/pony neer tenminste als je al een keuze hebt?

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:18

Die van mij staat binnen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:21

Mijn paarden staan binnen (stal staat ook in de polder) . Licht aan op stal, en radio aan. Flinke portie hooi om te knabbelen. En ik ben op stal met oud & nieuw...(we vieren het daar)

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:22

Die van mij staat binnen (heb geen keuze daarover)
Ik zou er zelf voor kiezen dat je pony gewoon naar binnen en buiten kan, kan hij zelf kiezen waar hij wil staan en mocht er brand komen (niet van uitgaan natuurlijk) dan kan ie nog naar buiten toe ook Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:23

Binnen, als ze buiten staat en ik paniek raakt kunnen er veel ergere ongelukken gebeuren.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:25

Ik zou voor buiten kiezen. Áls hij dan ergens van schrikt kan hij even de beentjes strekken. En je zegt zelf al dat de stal in de fik kan gaan en dat er geen toezicht is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:40

charlieb schreef:
Ik heb de mogelijkheid om hem binnen te zetten met oudjaarsnacht alleen is er geen toezicht.

Ik zou hem binnen zetten, zeker omdat je die mogelijkheid hebt. Voor toezicht kun je zelf zorgen .

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:50

Ik heb een deel 's nachts op stal staan en die gaan de 31e 's ochtends nog even een paar uur naar buiten en daarna gewoon wat vroeger op stal.
De drachtige merries en de hengst haal ik aan het eind van de ochtend van hun winterweide naar stal.
Zij staan echt aan de rand van het dorp en er is hier vaak veel vuurwerk.
Ik laat het licht aan, ze krijgen rond half 12 nog een flinke portie hooi en de radio gaat aan.
Rond 1 uur kan alles weer uit. De volgende ochtend gaat alles weer gewoon naar buiten.

De groep die buiten het dorp staat blijft gewoon buiten. Rond kwart voor 12 voer ik een extra portie kuilgras in het midden van de wei (niet bij de weg) en de buren letten ook op.
Even na 12 ga ik nog een keer kijken maar dan staan ze vaak gewoon lekker te eten en kijken wat naar het vuurwerk.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:53

De 'stal'paarden staan binnen. De paarden die altijd al 24/7 buiten staan blijven gewoon staan waar ze nu staan. Deze staan ver genoeg bij het vuurwerk vandaan en hebben het nu ook al zovaak meegemaakt dat het ze ook niet echt deert. De opfok verhuist wel van weiland, omdat die wel dichter bij de buurt gevestigd zijn....maar blijven wel gewoon buiten.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:35

De eerste keer hield ik ze op stal met de luiken dicht.
Ging ik even kijken na 12 uur, werd ik opzij geduwd want meneer kon het vuurwerk zo niet zien....
Ik heb ze nu lekker buiten lopen.
Schrikken ze ergens van, dan kunnen ze even stoom afblazen met een sprintje of een bok.

charlieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 12:41

Bedankt voor jullie reacties. Ik laat hem maar buiten staan zodat hij de keuze heeft. In ieder geval is hij niet bang voor vuurwerk, vorig jaar liepen we door het dorp tussen de knallen en hij keek niet op of om.
Ik ga 's nachts wel even kijken bij hem of alles goed is.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:55

Dustin staat dan binnen, maar die staat 's nachts altijd binnen, ik denk dat als ik hem buiten zou laten staan hij er niks van snapt.
De Shet blijft wel buiten met 2 vriendjes, maar die staat altijd buiten

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:14

Binnen en rond middernacht het luik toe...
Een stal in de streek is ooit opgefikt omdat er een vuurpijl binnevloog en landde in het hooi...
Dat risico neem ik niet Scheve mond

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:18

Belangrijkste is.. wordt er vuurwerk gestookt in de buurt.
Als dat niet zo is..of ver weg genoeg, liet ik 'm buiten staan.
Een paard kent zijn wei en heeft de ruimte.
Mijne laat ik gewoon buiten staan, vuurwerk zal niet echt in de buurt zijn, toch minstens zo'n 200/300mtr verderop (paar boerderijen) en iets dichter bij achter huizen, dus niet direkt.
Anders met vuurwerk echt in de buurt..zou ik 'm binnen doen.

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:21

Mijn verzorgpony's staan ook 24/7 buiten met schuilstal, maar ze staan niet in een woonwijk, dus veel last zullen ze er niet van hebben!
Maar als jou Shet in een woonwijk staat, zou ik 'm zelf wel binnen zetten...

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:09

Je weet nooit wat voor een gekken er rond lopen, dus ga zeker om de * zoveel* uur even kijken of alles nog goed is en vraag iemand die daar in de buurt woont om een oogje in het zeil te houden, stel dat er iets gebeurd. Sterkte!

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:14

Xx_Mitt_xX schreef:
Je weet nooit wat voor een gekken er rond lopen, dus ga zeker om de * zoveel* uur even kijken of alles nog goed is en vraag iemand die daar in de buurt woont om een oogje in het zeil te houden, stel dat er iets gebeurd. Sterkte!

mee eens

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:20

Hier staan ze ook binnen, rond 10 uur gaat de stal dicht en krijgen ze een plak hooi. Zelf blijven we áltijd thuis om de boel in de gaten te houden.
De stal doen we dicht ivm. verdwaalde vuurpijlen die vanaf de buren in de stal kunnen komen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:38

Ik laat ze buiten, as usual. Gelukkig zijn de paarden hier veel (plotseling) lawaai en geknetter van de schietbaan gewend, dus het is 1 keer schrikken en dan is het over.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:45

die van mij staat in de winter altijd binnen... gelukkig is de boer altijd thuis met oud en nieuw en staat zijn boerderij ver weg van de bewoonde wereld... dus gelukkig weinig vuurwerk!!