pony uit de wei halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shetfan

pony uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 10:57

Wat doen jullie als je pony niet wil blijven staan/komen als je hem uit de wei gaat halen. Ga je erachteraan rennen, kom je meteen met eten aanzetten of wacht je even en probeer je het nog een keer.

Mijn tink rent dus niet voor me weg maar hij draait steed zijn kont naar me toe. Bij mijn vorige pony ging ik dan een soort spelletje doen, dat ik hem vooruit "jaag" en hem steeds op mijn tempo laat lopen en op een gegeven moment kan ik hem op mijn teken stil laten staan en dan blijft hij ook staan.
Maar dat werkt bij m'n tink dus niet want die trekt zich dr niks van aan als je een beetje met een touwtje staat te zwiepen. Hij heeft nog nooit gemeen gedaan ofzo en ik vond het ook niks voor hem om te meppen maar vandaag kreeg ik dus wel twee hoeven hard tegen me aan. Normaal zou zo'n pony een klap van me krijgen maarja, ik viel op de grond. Nu weet ik dus echt niet meer wat te doen. Ik kan het met eten gaan proberen, maar dam heeft hij gewonnen en ik ben een beetje anti-eten want dan komen ze eigenlijk alleen bij je voor het eten volgensmij.

Wie heeft er tips? ik weet het echt niet meer Scheve mond

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:05

Ik heb royena gewoon geleerd dat als ze naar me toe komt dat ze dan een snoepje krijgt, waarneer ze niet komt maar ik haar moet "halen" krijgt ze nix, zij moet maar naar mij toe komen, ik ben dr dienstmeisje niet Tong uitsteken

Ik vind dat dat wel de beste manier is, zo komt ze naar je toe... en heeft ze niet iets van whaa weg wezen hier Haha! (moet weer aan t werk Tong uitsteken)
vooral zomers deed ze nog wel ns moeilijk, stond ze lekker op het land, en dan wil ze echt niet mee (ergens wel wat logie's)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:04

staat ze alleen?
als ze met andere paarden staat kun je die anderen wat lekkers geven, vaak worden z edan wel wat jaloers en komen ze wel bij je.
verder gewoon een wortle of zo meenemen en dit elke keer geven.,voor wat lekkers komen ze vaak wel.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:15

Ik ken dit probleem! Zo is mijn shet ook, precies hetzelfde.
Naar je dreigen en dan weer wegrennen etc.
Ik blijff der cker niet achter aan rennen, want dat wilt ze juist, dat spelletje speel ik niet mee!
Ik ga gewoon anderen aandacht geven etc, dan komt ze vanzelf!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:18

ik ben de persoon die altijd hooi en brokken voert dus ze komen heel snel Haha!

is de zomer ren ik er achteraan, na een kwartier vind amber het spelletje niet meer leuk en dan komt ze naar mij toe. en grietje is mijn knuffel dus die komt zowieso uit zichzelf Haha!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:03

Waar ik rij krijgen allemaal een handje brokjes als ze uit de wei komen, met als resultaat dat ze altijd allemaal komen.
Dit hebben ze zo door het is een handelsstal en paarden die 3 dagen bij ons staan snappen het al.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:39

je paard heeft geen respect voor jou, en zo te horen word het steeds erger. Dat spelletje wat je met je andere pony deed is heel goed daarvoor, maar ik zou met deze eerst in bak beginnen. Gewoon aan een halstertje en een touw. Meelopen als jij gaat lopen, stilstaat als jij stilstaat, meelopen als je een wending maakt, enz. Op een gegeven moment kan je hem leren dat ie naar je toe moet komen (met een snoepje als beloning bijv.) en dat soort dingen.
Kijk eens op natural horsemanship sites, daar staan vaak grondwerkoefeningen op die je kunt doen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:47

mijn pony's komen altijd gewoon. 1 pony loopt 3 keer per jaar ofzo een keer weg om te pesten. dan pak ik alleen mijn andere pony en als die 2 meter uit de wei is komt ze heel hard aangerend. dat is handig aan 2 span Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:50

Idd met eten het weiland op. En een halstertouw of zweet mee. En als je een kont ziet (en twee achterbenen voelt) geef je hem een ongenadig pak rammel. Dat heeft hij gewoon niet te flikken!

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:52

Ik krijg mijn fjord ook niet te pakken als hij maar een paar uur in de wei staat. Als hij er sochtends op tijd in werd gezet en savonds tegen etenstijd uit werd gehaald, er was dan dus altijd biks in zijn etensbak, kreeg ik hem zo te pakken.
Ik ging hem dus niet met voer pakken. Maar hij wist wel dat als hij op stal stond dat er voer in zijn bak lag.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:06

Ik heb dit probleem dus ook..
Ik schud altijd met een bakje brokjes en normaal komen ze dan ook allemaal..
Maar de laatste weken komen alleen de paarden, die ik dan juist niet wil hebben omdat ik die niet rijd Verward
En nu meot ik het paardje dat ik rijd dus zelf gaan halen omdat ze anders niet komt.. Egt zenuwslopend..

@ Allegra: Wat jij doet om respect van je pony te krijgen dat werkt bij mijn paardje wel, in de bak loopt ze me in alle hoeken achterna, en ook als ik in de wei naar haar toe loop en het halster omdoe en terug richting stal loop komt ze ook meteen achter me aan, dus ik snap niet helemaal wat je hiermee wil zeggen.

*Kuszz*[/quote][/list]

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:18

Voordeel bij ons is wel dat ze vrijwel allemaal alleen op de wei staan, dus je hebt niet het probleem dat er allemaal paarden voor je neus staan behalve degene die je nodig hebt.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 14:31

Hij staat wel altijd samen met een andere pony, z;n beste dinnetje Lachen.
Maar het lijkt ineens alsof zijn hele karakter verandert is. Ik jaag hem nu gewoon naar de bak en dan beginnen we daar een hele ceremonie, en stap ik steeds dichterbij, gaat ie een beetje smakken, maar steeds als ik hem aanraak wordt ie chaggerijnig. Hij doet zo raar ineens......

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:35

pukkie komt naar je toe, als je je heel klein maakt, en heel zachtjes praat Haha!
felicia is moeilijker te vangen, je moet echt letterlijk in dr manen hangen Haha!

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 21:12

Haha, ja , dat ken ik. Die shet van mij is ook zo'n eigenwijs. Maar van haar weet ik dat zo me never-nooit expres zal meppen dus ik kan gewoon aan d'r hals gaan hangen, dan stopt ze wel Tong uitsteken. Ze staat ook altijd heel lief te kijken als ik eraan kom maar op het moment dat je haar beet wil pakken rent ze kei-hard, bokkend en schetend weg. Maar daar kan ik nog wel om lachen Haha!!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:16

ik moet 3 pony`s tegelijk uit de wei halen.. Als er 1 blijft staan doe ik het hek gewoon dicht, neem de andere 2 mee.. en als die helemaal lekker staan haal ik de laatste op.. makkelijk zat Knipoog

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 14:54

Ik haal mijn andere pony's ook meestal met z'n drieén tegelijk uit de wei. Dan loop je echt met zo'n trosje pony's Tong uitsteken. Ik heb ook een pony die alleen wil komen als je vrolijk doet. Als ik de wei in kom en gewoon op hem afloop loopt hij chaggie weg maar zodra ik echt heel blij zeg: "heeeeeej, Speeedje, kom maaaaar, haaaai, lieverd!! Haha!" dan komt ie ineens Tong uitsteken.