Rubberen matten vraag!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quarterh0rse

Rubberen matten vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 22:50

Hoi,

Ik moet voor een opdracht voor school uitrekenen hoe de manege waar ik heb stage gelopen op kan besparen.
Ze gebruiken een redelijke hoeveelheid stro en zaagsel dus leek het me een goed idee om rubberen matten neer te leggen en bv per dag 2 plakjes stro erbij voor ook verveling etc tegen te gaan. en meer hooi voeren want dat compenseer je heel erg met de kosten van de balen die er daar per dag door heen gaan.
De stallen zijn zo 3x3 weet iemand hoeveel zo'n mat kost? en wat een gemiddelde stal totaal kost met die matten erin?
Ik hoop dat iemand het weet!
alvast bedankt! Lachen

owja tips over andere besparingen zijn ook welkom Schijnheilig

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:10

Over die matten weet ik niets, maar een tip kan ik je wel geven.
Als jouw bedoeling is meer hooi te voeren ipv stro, ben je een stuk duurder uit. Als je de kilo prijs hooi en stro vergelijkt in jouw buurt zal je dat vanzelf zien. Dat lijkt me dus geen goede vervanging.

Dan kun je ze beter allemaal op vlas zetten, hoewel me dit voor een manege helemaal niet te doen lijkt.
Ik vind die rubberen matten wel een goed idee, je kunt ze daar ook best kaal opzetten. De mest schuif je er zo uit.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 23:14

ja dat is idd het voordeel van rubberen matten, maar ik bedoelde eigenlijk met dat hooi, dat ze 1x per dag extra voeren (ze krijgen opzich wel genoeg) maar inprecipe eten ze de dag door stro en omdat ze dat nu niet krijgen gaan ze zich vervelen en dalijk stalgebreken krijgen. vandaar dat 2 plakjes stro ong per dag en 1x meer hooi voeren het vervelen al een stuk meer tegen gaat. Er gaat nu gemiddeld 1 baal stro per dag per box in. en dat zijn zo'n 23 balen per dag. En ook is er een hele grote mestberg telkens wat veel kost om het laten we te halen en vandaar dat rubberen matten die berg enorm tegen gaan omdat je alleen de poep heb.

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:53

De matten die je bedoeld zijn denk ik de drainage matten speciaal voor in stallen. Kosten ong. 39,- per m2. Maar laten vocht door en hoef je idd alleen tegen verveling wat stro op te doen... Dicht rubber matten zijn niet geschikt voor in een stal waar je verder niks bij doet.... wel als onderlaag...

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:00

Bij rubberen matten wel regelmatig reinigen met hoge druk of ze worden vreselijk glad na een tijdje, er komt dan een 'film' op liggen en daar kan je paard lelijk op slippen Scheve mond
En idd genoeg hooi geven ^^
Wij hebben ze al een jaar of 5-6 en zijn er heel tevreden mee

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 08:38

voor de prijs van een rubber mat kun je misschien www.bosrubber.nl een mailtje sturen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 08:43

die rubber matten kun je bij de boeren voor een prikkie verkrijgen ...
alleen ik denk niet dat dit echt zo kostenbesparend is...

kuilvoer ipv hooi kan zeker al veel schelen, kuilvoer heeft meer VEP per kg als hooi!

dus kun je er minder van voeren en de paarden zien er beter uit Knipoog

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 08:46

idd, gewone rubber matten hebben wij ook in de stal liggen (laten dus geen vocht door), is aan de ene kant erg fijn omdat het zachter is dan beton en makkelijker schoon te houden is. Maar ik merk het verschil wel met beton--> daar trok nog een beetje het vocht in, bij deze rubbermatten niet, ik verbruik dus wat meer vlas tegenwoordig..

Ik geloof dat die Granuflex/grovaflex? matten (1 m²) in de divoza staan voor 49,95? maar dan krijg je wel kwantumkorting.. succes

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 09:31

Ik heb drainagematten in Nagoya`s stal liggen. Ik heb 42,50 euro per mat betaald, wel met een beetje korting, maar dit zal je ook wel krijgen wanneer je bij meerdere stallen die matten gaat leggen Knipoog .
Als deze matten gelegd moeten worden, moet de stal er wel geschikt voor zijn. Er moet een goede afvoer zijn en de vloer van de stal moet naar deze afvoer toelopen. Als dit niet zo is, gaat het stinken Ziek .
Als de afvoer goed is, vind ik die drainagematten ideaal OK dan! . Het is makkelijk schoon te maken, het stinkt niet en het bespaard enorm in de kosten.
Voor paarden die hun bodembedekking, bijv. vlas of stro, opeten en daardoor vaak koliek hebben zijn deze matten fijn. En voor paarden met stofallergie, aangezien de matten stofvrij zijn.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:44

Hou er wel rekening mee dat als er minder strooisel op de grond ligt, de stal vaker gemest moet worden en dat kost dus arbeidskracht. Een gewone rubberenmat is wel iets comfortabeler maar niet veel zachter dan de vloer hoor (ga er zelf maar eens op slapen). In de meeste maneges zie je dat er 2x per week of soms zelfs 1x per week gemest wordt en de rest van de dagen wordt er opgestrooit.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 11:42

Bij deze manege word er echt iedere dag uitgemest, ze hebben nu een nieuw systeem.. maandag, woensdag, vrijdag helemaal uitmesten dus de stallen leeg en de rest van de dagen opstrooien maar nog zijn ze er heel lang mee bezig.
Dus dan moet ik kijken voor drainagematten denk ik, er ligt wel achterin de stal een soort van gleuf waar de urine etc weg in kan gaan.

steefje: hoe groot is één zo'n drainage mat?

Ze krijgen idd ook kuil, maar ze hebben een speciale hooibak laten maken waarin 2 balen hooi passen en die worden altijd eerst nat gemaakt dus zodat het stof etc eruit is. de paarden die buiten staan krijgen wel kuil maar dan in van die kleine pakjes. Ik denk niet dat ze zo'n hele grote kuilbaal daar willen hebben maar het scheelt idd wel in de kosten zo'n ding, bij ons op stal hebben we het nl ook. OK dan!

bedankt voor de reacties allemaal OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:51

Houdt er goed rekening mee dat de afvoer van de natte mest goed moet zijn en dat het opgevangen moet worden in een vloeistofdichte opvangbak en dat dit vervolgens ook volgens de regels van de Wet Milieubeheer/Meststoffen besluit moet worden afgevoerd.
Daar hangt een aardig prijskaarje aan Knipoog

Misschien handig om het eerst milieutechnisch uit te zoeken

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:55

hou er ook rekening mee dat een keer extra hooi voeren ook meer arbeidsuren kost (voor voeren en vegen)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:55

SuzyE schreef:
idd, gewone rubber matten hebben wij ook in de stal liggen (laten dus geen vocht door), is aan de ene kant erg fijn omdat het zachter is dan beton en makkelijker schoon te houden is. Maar ik merk het verschil wel met beton--> daar trok nog een beetje het vocht in, bij deze rubbermatten niet, ik verbruik dus wat meer vlas tegenwoordig..

Ik geloof dat die Granuflex/grovaflex? matten (1 m²) in de divoza staan voor 49,95? maar dan krijg je wel kwantumkorting.. succes

daarom heb ik drainagematten met een afvoer eronder! alles loopt zo weg, heerlijk! stal is altijd droog&schoon en bij de 2 merries ligt er dus geen stro/vlas etc in, bij Quentin wel, die plast nml niet op alelen maar rubber haha

maar ik kan je zeggen dat je na 3 jaar de aanschaf van de matten eruit hebt ivm strobesparing(iig bij ons thuis wel, met 3 stallen)

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 12:26

ja daarom volgens schelen ze best veel, het is natuurlijk ook niet zeker of ze dat willen doen want ik denk niet dat daar geld voor is. maar ik moest gewoon een soort van advies schrijven waar ze evt op zouden kunnen besparen.

renske hoe groot is 1 zo'n mat bij jou en hoe duur?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:31

ik heb matten van 1x1 en dan blijft er een klein radje over, waarvoor ik een matr versneden heb om die randjes op te vullen.
ik heb die matten 4 jaar geleden vrij duur gekocht bij Roosen in belgie(www.roosen.be of www.roosen.com geloof ik)
maar IMker hier op bokt verkoopt ze ook, voor een mooiere prijs!
en dan kan je nog kiezen uit verschillende afmetingne ook.
als je haar pb't kan ze je de prijs vast wel geven!
ik weet nml de prijs van mijn matten niet meer precies Bloos

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 20:05

oke bedankt! OK dan!