hmmm aan de teugel rijden, 2 simpele vragen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimpjeuh

hmmm aan de teugel rijden, 2 simpele vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 20:25

ik heb een simpele vraag, allé 2 eigelijk.

1: hoe rijden jullie je paard aan de teugel? gewoon ik wil weten hoe jullie dat doen, op welke manier.

2: vinden jullie dat belangrijk, dat je paard aan de teugel loopt?

even ter verduidelijking: ik kan aan de teugel rijden maar ik wil jullie methode is weten!!!

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:34

Ik ga alleen in op vraag 2, omdat ik vind dat je vraag 1 niet via internet kunt uitleggen, maar dat een instructeur/trice dat moet doen... en vaak voor elk paard verschillend is..

De uitwerking van aan de teugel lopen en alles wat daarbij komt kijken is belangrijk. Zodra een paard (goed!) aan de teugel loopt, loopt hij ontspannen over zijn rug, goed aan het been en alert (niet te Knipoog ). Als je dat allemaal bij elkaar neemt is het goed om een paard aan de teugel te laten komen, in plaats van in de krul te trekken....
In de krul trekken is alleen dat het paard "mooi" met zijn hoofd naar beneden loopt, en verder vaak erg gespannen!!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:35

Eum, ik rijd eigenlijk mijn paard niet op een bepaalde manier aan de teugel. Ik rijd gewoon normaal, voorwaarts, schakelen, voltes enzovoort en hij begint vanzelf goed te lopen. Ik vind het wel belangrijk dat mijn paard aan de teugel loopt omdat ik dan weet dat hij zich lekker voelt en dat ik niets verkeerd zit te doen.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:44

Indd, gewoon normaal voorwaarts rijden, overgangen maken, figuren rijden etc. En ja, dan gaat ze vanzelf aan de teugel.
Aan de teugel lopen is niet mijn hoofddoel met rijden. Het gaat er om dat we plezier hebben, dus ja, dat heeft ook wel eens tot gevolg dat Amethyst met de kop in de lucht loopt omdat mevrouw het in haar bol heeft... Haha! Ach ja, het gaat mij niet om die krul, ze moet wèl gehoorzaam zijn aan mijn been en goed te sturen, kort gezegd, ze moet luisteren.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:58

in het begin toen ik mijn paard had (1 jaar geleden)
wou ik ze ook altijd aan de teugel,vond het gewoon mooi
nu denk ik daar helemaal anders over!!

vraag 1: nageefelijk zijn ,niet in de krul! gewoon het gevoel dat je paard netjes onspant,hoe doe ik dit:gewoon vooruit rijden,veel met benen werken en héél belangrijk hoe langer mij teugels hoe beter ...dan voelt ze zich nog beter ,ook niet té lang anders te diep
vraag 2:ja dan weet is dat ze ontspant en dat ik véél van haar kan vragen..
de laatste tijd loopt ze beter dan ooit tevoren

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:01

1--> ik probeer mn paard ontspannen te laten lopen en dan geeftz e vanzelf na. Dat hoef je niet te vragen, dat is een gevolg van ontspanning.
2--> Het gaat om de ontspanning, dát vind ik wel belangrijk, en als ze nageeft weet ik dat ze ontspant en los laat Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:07

1--> Door goed te rijden. Achterhand eronder. Rug los. Loslaten van voren. Totale ontspanning in ruiter en paard. Dan is het nageeflijk zijn een gevolg van het hiervoor genoemde.
Zodra je ervoor aan de voorkant moet prutsen is het niets anders als in de krul trekken.

2--> Aan de nageeflijkheid van mijn pony kan ik zien, of k goed rijd. Of ik goed zit, niet teveel in zijn mond zit etc. Het is dus iets waaraan ik mezelf kan toetsen.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:12

oké ik ben het met jullie eens maar er zijn super veel mensen die denken "als mijn paard niet aan de teugel loopt dan denken de mensen dat ik niet goed kan rijden" en die zagen een beetje links rechts en zo loopt (trekkken) ze hun paard in de krul! en dat gebeurt héél veel! voor mijn paard (4 jaar) moet ik nog hard werken voor ze op haar gat te krijgen wanneer ik door verschillende oefeningen(verlengen,verkorten, opspannen, wijken, stelling binnen-of buitenwaarts ) ze op haar achterhand krijg dan komt ze volledig uit zichzelf mooi met haar hoofdje omlaag maar ik kan ze niet diep laten lopen( toch niet veel) omdat ze dan vrij snel terug op haar kop gaat lopen. maar bijvoorbeeld in galop loopt ze perfect op haar gat maar niet zo goed aan de teugel, vindt ik niet erg, ze is nog jong en ik ga zeker niets zitten afdwingen ofzo!

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:13

Sjonniej schreef:
1--> Door goed te rijden. Achterhand eronder. Rug los. Loslaten van voren. Totale ontspanning in ruiter en paard. Dan is het nageeflijk zijn een gevolg van het hiervoor genoemde.
Zodra je ervoor aan de voorkant moet prutsen is het niets anders als in de krul trekken.

2--> Aan de nageeflijkheid van mijn pony kan ik zien, of k goed rijd. Of ik goed zit, niet teveel in zijn mond zit etc. Het is dus iets waaraan ik mezelf kan toetsen.

OK dan! , ik zie het ook als een oefening voor mijn eigen!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:17

Kimpjeuh schreef:
oké ik ben het met jullie eens maar er zijn super veel mensen die denken "als mijn paard niet aan de teugel loopt dan denken de mensen dat ik niet goed kan rijden" en die zagen een beetje links rechts en zo loopt (trekkken) ze hun paard in de krul! en dat gebeurt héél veel! voor mijn paard (4 jaar) moet ik nog hard werken voor ze op haar gat te krijgen wanneer ik door verschillende oefeningen(verlengen,verkorten, opspannen, wijken, stelling binnen-of buitenwaarts ) ze op haar achterhand krijg dan komt ze volledig uit zichzelf mooi met haar hoofdje omlaag maar ik kan ze niet diep laten lopen( toch niet veel) omdat ze dan vrij snel terug op haar kop gaat lopen. maar bijvoorbeeld in galop loopt ze perfect op haar gat maar niet zo goed aan de teugel, vindt ik niet erg, ze is nog jong en ik ga zeker niets zitten afdwingen ofzo!

Ja, idd, het is een plaatje dat heerst en velen willen gewoon eraan beantwoorden zodat de mensen dan gaan wijzen en zeggen:"kijk eens hoe goed die kan rijden!". Gelukkig weten onderhand weer veel mensen dat het niet zo is. Zoals jij het doet vind ik het prima, zo doe ik het ook. En of ze nu diep lopen of wat hoger, als ze het een lekkere hoofdhouding vinden, laat je ze zo lopen. Als ze dan wat ouder is kan je beginnen sleutelen aan het dieper lopen of meer opgericht. Tip: er is net nog een topic over geweest op RT...

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:20

Ik rijdt mijn paard niet aan de teugel, ik laat mijn paard aan de teugel.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:22

RanouK schreef:
Ik rijdt mijn paard niet aan de teugel, ik laat mijn paard aan de teugel.

zo lijkt het wel heel simpel je moet wel iets doen, door er gewoon op te zitten en je paard aan de teugel te laten zal het ook niet lukken denk ik Verward

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:26

Kimpjeuh schreef:
zo lijkt het wel heel simpel je moet wel iets doen, door er gewoon op te zitten en je paard aan de teugel te laten zal het ook niet lukken denk ik Verward

Door dat je paard aan de teugel loopt is het natuurlijke evenwicht hersteld, maar dat gaat enkel door vrijheid en ontspanning.
Ik zweer bij de Duitse klassieke rijkunst, en het enige doel daar is het paard natuurlijk laten bewegen.
Volgens het scala der africhting.
Een paard MAG maar MOET NIET aan de teugel lopen.
En wanneer dat evenwicht er is neemt je paard een correcte aanleuning, wel enkel als je je aan het scala houdt.

Het is niet zo dat het op 1 2 3 gebeurt, helemaal niet.
Enkel door het scala en goede training.

Dus je LAAT je paard aan de teugel lopen.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:30

okej het was gewoon niet zo duidelijk hoe je het zei Lachen

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:45

Handen op zijn plaats houden!! en met je wijsvinger precies in een sponsje knijpen. Goed vooruitrijden is natuurlijk ook belangrijk.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:48

Kimpjeuh schreef:
okej het was gewoon niet zo duidelijk hoe je het zei Lachen

Het paard dat zich gemakkelijk voelt en op eigen benen loopt zoekt zelf naar de aanleuning. Lachen

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:50

Gewoon, met een zacht hand een beetje vragen, en met je been tegen je hand aanrijden. Als ie er eenmaal is, geef je je hand mee.
Met dressuur is het natuurlijk belangrijk als je paard aan de teugel loopt. Kijk als je paard in de B een beetje verzet tegen de hand vertoont: Oke, kan gebeuren.
Maar als je richting L en M gaat denken, heb je het ook wel nodig om je oefeningen door te komen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:03

Ik rijd mijn paard niet aan de teugel, die gaat er vanzelf lopen. Ik zorg dat ik hem achter voor elkaar heb en lekker over de rug. Aan de voorkant onderhouden we het contact met elkaar met een meegaande hand en een ontspannen mond.

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:15

ik reed wanda ook niet egt aan de teugel maar na een tijdje deed ze dat zelf steeds meer en ben ik daar mee door gegaan.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:21

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:30