Pony sleept met voorbenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SummerRemedy

Pony sleept met voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:23

Hallo, mijn pony sleept heel erg met haar voorbenen, waardoor ze helemaal recht afslijten. Ze heeft er (nog) geen last van, maar ik wil toch graag weten wat het kan zijn en wat ik er aan kan doen. Het ziet er erg vreemd uit... Het ligt in ieder geval niet aan het zadel want ze doet het ook zonder zadel.
Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:35

Mijn paard heeft precies het zelfde. Dus ben wel benieuwd naar de reacties. Hij doet het alleen in stap, niet in draf.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:41

Heb je al eens aan je hoefsmid gevraagd?? Die heeft het misschien al vaker gezien.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:48

@Anouar15: Ja mijne doet het ook alleen in stap

@TequilaRos: hoefsmid weet het ook niet, hij deed wel dikkere ijzers aan de voorbenen maar ik wil haar eigenlijk van de ijzers af..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:04

Voorwaarts drijven. Actief laten lopen.
Ze is gewoon te 'lui' om haar voeten op te tillen (sorry dat ik het zeg). Zet haar aan het werk, voorwaarts hup. Niet haar in eigen gangetje laten tuffen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 22:25

@Sjonniej: ja daar heb ik ook aan gedacht, maar ze loopt toch wel flink door altijd, en iemand had ook tegen mij gezegd dat het misschien wel ergens in haar benen of schouders oid kon zitten dus ik wou graag weten of iemand weet of het zoiets kan zijn

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:49

ik zou vragen of t mogelijk is dat ze iets hoger op de hoeven komt te staan, zogenaamde tuigervoetjes, dan tillen ze vaak de benen wel goed op.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:01

-
Laatst bijgewerkt door Kitty_ op 28-04-24 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:03

Voor het afslijten; hoefijzers.
Voor het slepen; nakijken of het niet klinisch is, instructeur/trice vragen of het een rijtechnisch probleem is.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:03

Je zou kunnen kijken of t idd luiheid is. Dan moet je eens met rijden proberen haar in draf bijna terug te rijden tot stap, meet nèt niet! Tegenhouden van de voorkant, maar flink druk met de benen. Dan moet ze op haar eigen benen lopen, en gaan paarden vaak wat meer 'dansen' met de benen. Succes! Grtz

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:18

Mijn paard doet dat in stap, maar dan met zijn achterbenen.
Hij is atactisch.
Als hij erg fris is, of tijdens de draf en gallop dan doet hij het niet.
Mischien een Natural Balance beslag, dat "rolt" mooi mee met de voet.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:36

volgens mij mooi natuurlijk afgesleten hoefje. laat het eens in de topic 'natuurlijk' bekappers' zien in de huiskamer die hebben er wat meer zicht op dan ik. ik ben nog maar een beginner Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:43

Wilde ik ook net zeggen, zo zien de hoeven van wilde paarden er uit...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:49

Pellie schreef:
volgens mij mooi natuurlijk afgesleten hoefje. laat het eens in de topic 'natuurlijk' bekappers' zien in de huiskamer die hebben er wat meer zicht op dan ik.

Hmm, als ik op paard-natuurlijk kijk ( http://www.paardnatuurlijk.nl/barefoot/hoeven.htm ) staan daar toch vooral ronde hoeven hoor.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:57

Puntje afslijten is opzich niet zo heel erg, maar mag niet zo extreem worden dat ze witte lijn etc ook helemaal meeslijten.
Micha word natuurlijk bekapt, maar is af en toe wel heel erg aan het dozen met haar hoeven. Ze zijn hard zat etc, maar toch slijt het als een gek! Die van mij doet het ook zo slijten en die tilt verder wel mooi haar voeten op! Alleen glijd ze bij het neerzetten van haar hoef soms ietsje door en kan je dus ook zo'n effect krijgen.....

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 02:05

De hoeven van mijn paard slijten ook ongeveer zo af, maar hij heeft hoefkatrolonsteking

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 02:10

ik denk ook dat ie lui is.... Haha!

ik weet niet wat helpt,vraag het even aan de hoefsmid die er langs komt bij jullie

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 17:30

nou ze wordt dus natuurlijk bekapt, en ik heb de foto's al aan die mensen van paardnatuurlijk laten zien en die vonden het ook heel vreemd en zeiden dat ik een osteopaat moest laten komen om er eens naar te laten kijken. Maar ik had eigenlijk gehoopt dat iemand er ervaring meehad en weet wat ik moet doen/wie ik erbij moet halen voordat ik van alles probeer en er allerlei mensen bij laat komen. Het lijkt niet echt op luiheid, want ze tilt haar hoef eerst op, dan sleept ze hem een fractie van een seconde over de grond en dan tilt ze haar been weer gewoon op. Het is echt maar heel even, en ze loopt echt niet te sjokken....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:05

Ik zou het morgen eens aan mijn instructrice vragen, want Anuar heeft echt precies hetzelfde. Hij tilt hem op, zet hem naar voren en waar een ander paard dan over de teen zou afrollen laat hij hem over de grond slepen. Volgens mij is het geen luiheid, want hij is buiten alles behalve lui.
Maar zou het morgen even vragen en dan laat ik het even weten.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 23:24

Oke OK dan!

XSereentjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:48

RanouK schreef:
Voor het afslijten; hoefijzers.
Voor het slepen; nakijken of het niet klinisch is, instructeur/trice vragen of het een rijtechnisch probleem is.

niets aan toe te voegen Lachen
bovendien zijn er meer hoefsmeden je kunt er misschien wat anderen overopbellen en het probleem uitleggen Lachen

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:03

Chesney doet het ook vaak, ik drijf dr altijd aan en als ze het dan nog niet doen geef ik een tikje met de zweep op dr voorbenen, dan tilt ze ze op. Maar het kan natuurlijk ook klinisch zijn, zoals veel er al gezegd hebben!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:07

Ik heb het net aan m'n instructrice gevraagt en zij wist ook niet echt wat je eraan kon doen en ze zei ook dat het niet echt heel erg is.

fantfeltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:28

Die van mij deed het eerst met beide voorbenen. Hij bleek vast te zitten in lumbale wervelkolom. Hij is behandeld. Daarnaast zei me hoefsmid dat hij scheef op de voorbenen staat. Beetje x benen. Vorige eigenaresse liet maar een Of
Twee x per jaar smid komen. Dus nu zijn wij bezig met corrigeren Vanaf de Zomer. Gaat echt al stukken beter! Alleen rechts nog lichte scheve slijtage. Gaat niet zo snel als een paard al bijna 15 is. En ik ben nu begonnen met bodywrap en balkjes lopen. En wil kleine sprongetjes meepakken om hem van de voorhand af te halen en achterhand sterker te maken. Verder zoek ik in het bos zoveel mogelijk heuvels op!