wie kan mij helpen met dit probleem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lonk

wie kan mij helpen met dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 20:09

Hallo allemaal,

Ik heb een NRPS pony die het vreselijk vind als ik aan zijn oren kom. Nu steken er een paar lelijke plukken uit zijn oren die ik graag een stukje korter zou willen knippen en het volgende probleem is dat meneer het heerlijk vind om tijdens het rollen in de wei zijn hoofd (en dus ook zijn oren) onder de modder te smeren! Verward Waneer ik zijn hoofd dus schoon wil maken (hoe zacht en lief ik het ook doe) begint hij meteen te protesteren. Belonen wanneer ik even aan zijn hoofd mag zitten helpt ook niet!

Heeft iemand een gouden tip??????? Ach gut

ezzie996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:19

Een vriendin van mij heeft ook zoon pony. We hebben het heel vaak lief gebrobeerd maar uiteindelijk geen resultaat. Nu houden we hem met zn 2e vast en een derde knipt. De laatste x heb ik zn lip stevig vastgehouden zodat hij rustig werd. Ik hou niet van dit soort methodes maar het is het enigste dat helpt bij deze pony.

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:19

mijn paard is ook zo nerveus als k zijn oorharen wil knippen en k geef haar dan een plakje hooi en dan besteed ze daar haar aandacht aan en dan kan ik knippen misch kun je het ook es proberen Lachen
hoop dat ut lukt

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:22

Idd iemand laten vasthouden en dan zelf knippen.
Andersom kan natuurlijk ook, het hielp heel goed bij mijn verzorgpony.
Ze vond het normaal niet erg als ik aan haar oren zat maar knippen vond ze vreselijk als ik het in mijn eentje deed.

lonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 20:24

Bedankt voor jullie tips. Helaas heb ik het al geprobeerd om tijdens het eten zijn oren te doen, maar helaas....hij had me door! En het draaien van zijn lip (het heeft een bepaalde naam, maar ik kom er even niet op) vind ik iets te hard handig! maar toch bedankt! Knipoog

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:27

Waarom wil je het eigenlijk knippen? Ik zie eigenlijk het nut niet zo, maar ja wie ben ik Clown.
Maar net zoals mijn voorganger (EvaloveSandy dus) zou ik indd iemand de pony vast laten houden. Verder is het belangrijk dat je zelf wel heel rustig, maar consequent en beslist (dus zeker van je zelf bent, hoe zeg je dat eigenlijk?) blijft. En als ie zich gedraagt, goed belonen.
Een praam (ik denk dat je zoiets bedoeld) is trouwens niet zielig Knipoog. Het zorgt er nl. voor dat een paard zelf kalmerende stoffen aan gaat maken.

[Edit]Wat tekst toegevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:55

De vraag is idd vind jij het lelijk of heeft hij er last van??
Als jij het lelijk vindt, jammer dan voor jou maar lekker laten zitten.
Heeft hij er last van, toch een praam proberen en kijken of je het weg kunt knippen.

lonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:08

Ja bedankt ik bedoelde praam, maar ik denk dat ieder daar zijn/haar eigen mening over mag hebben, en ik ben niet voor deze methode! sorry
Wat betreft het consequent handelen en belonen is natuurlijk een goede tip, maar wat kan ik nog meer doen? Nerd

lonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:12

Nou ik moet toe geven dat die plukjes uit de oren niet mijn grootste probleem is, maar die modder..... dat is wel een probleem. Straks krijgt hij hele lelijke (schuur)-plekjes achter zijn oren door het hoofdstel of halster! Ja, aan die modder moet snel wat worden gedaan! Het zit soms echt zo dik op zijn hoofd dat je z'n vacht er nog geen eens meer doorheen ziet! Huilen en dan kan ik wel janken!!!

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:19

Een praam doet je paard geen pijn maar kalmeert hem juist door bep zenuwen te blokken. Zo erg is het niet hoor

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:21

Anneke1 schreef:
Een praam doet je paard geen pijn maar kalmeert hem juist door bep zenuwen te blokken. Zo erg is het niet hoor

Inderdaad, is ook veiliger.
Zorg wel dat je met tweeën bent.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:56

het heft bij mijn pony bijna drie jaar(!) geduurd voordat hij het vertrouwen in me had dat ik zijn oren mag knippen.
gewoon met een zachte borstel blijven doorgaan, ook met je handen gaan masseren helpt vaak wel

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:32

Mag je wel aan rest van het hoofd komen? Als dat wel mag kun je proberen steeds een stukje verder richting de oren te borstelen. ZOdra hij vervelend gaat doen ga je weer terug, net zolang tot hij het vertrouwen heeft dat er niks gebeurt. Dit paard heeft waarschijnlijk ergens een soort trauma aan overgehouden. Met vasthouden bereik je waarschijnlijk tegenovergestelde. Op dat moment werkt het misschien wel, maar je paard krijgt echt niet meer vertrouwen in je.
Als je ook niet bij het hoofd mag, probeer dan hetzelfde vanaf de hals.
Probeer echt gedulgd te hebben, het hoeft niet in een keer. Als ie dat allemaal toelaat is de kans groot dat je ook mag knippen.
Je kunt ook proberen met de doekje de modder weg te poetsen en niet met een borstel.