betonroostervloeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

betonroostervloeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 19:28

Hallo...is er hier iemand die ervaring heeft met de betonrooster vloeren van Zwaans??? (of van een ander merk)
Het schijnt dat dat enorm veel scheelt met strooisel. Maar om daar nu gelijk 3 stallen mee te bevloeren zonder dat je er iets vanaf weet......
Verstoppen die gaatjes niet, gaat de urine niet vreselijk stinken als dat niet gelijk wegloopt....... Verward
Dus graag reacties!!!!!

vanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:23

bij ons op stal staan alle paarden op die(betonnen) roosters, de boxen zijn altijd lekker droog, stinken niet, wat voor merk het is weet ik niet en of het strooisel scheelt weet ik ook niet maar als er minder nattigheid achter blijft zal het ook wel schelen denk ik.
ik heb begrepen van de staleigenaar dat ze een jaar of 7 meegaan.
en het zit verschil in de één of de ander met gaatjes is voor paarden en met gleuven voor koeien

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:52

wij hebben ook betonnen roosters,( die voor koeien denk ik) er valt wel veel stro doorheen, kleine stukjes raak je dus kwijt.
wij hebben er dus ook rubbermatten opliggen.
prima, stalvloer blijft veel langer droog.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 22:30

Dank je wel.....
Nog meer mensen met ervaring?????
Het gaat om een stal die laag (onder aan een dijk) is gelegen. Dus bij nat weer komt het vocht óók van onderen Scheve mond Daarom leek het ons een goede oplossing. Maar het kost wel een paar centen en die fabrikant roept natuurlijk dat het helemaal OK dan! is.
Het gaat om die vloeren met gaatjes voor paarden....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:41

ik heb op een stal gewerkt die zo'n vloer heeft, ze hadden daar stoeptegens over de roosters gelegd, niet echt handig, in hun andere stal hadden ze deels rubber matten erover gelegd omdat de veulens er met hun hoefjes in bleven hangen.

Er zakte behoorlijk wat stro doorheen en als de kelder vol was...... kon je dat mooi zien, we waren altijd op tijd met leeg laten trekken

Als ik lui was met uitmesten, tilde ik een stoeptegen op en schoof ik de zooi zo de kelder in Bloos

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 22:51

Ik dacht dat zo'n vloer OP klinkers moest liggen Verward

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:58

Als ik nu met de stallen opnieuw zou mogen beginnen, zou ik om te beginnen een loopstal maken, maar dat terzijde, en een vloer van grastegels maken. Dat zijn van die stenen die hier en daar op parkeerterreinen gebruikt worden en waar veel gras tussen kan groeien. Ze zijn 'groen' omdat er én letterlijk groen tussen kan groeien én er regenwater door kan het grondwater in.
In een stal zou ik ze in een grof splitbed leggen met een drainage-geul naar buiten. Gaat geen stro in verloren en ideaal voor drainage OK dan! voor hoeven en...... relatief goedkoop en makkelijk zelf te leggen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 23:10

Ik heb dat van je gelezen....maar ook in de soppige polder???? Deze stal heeft klinkers op de bodem in zand...daar moet dus nog iets overheen.....de Boos! knollen piesen dus IN de stal ipv daarbuiten...ach ja, wij doen het ook op de wc en niet tegen een auto aan, of zo Tong uitsteken
Ik ga nu slapen Gaaaap maar blijf aub ideeën aandragen allemaal......

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:51

Huertecilla schreef:
Als ik nu met de stallen opnieuw zou mogen beginnen, zou ik om te beginnen een loopstal maken, maar dat terzijde, en een vloer van grastegels maken. Dat zijn van die stenen die hier en daar op parkeerterreinen gebruikt worden en waar veel gras tussen kan groeien. Ze zijn 'groen' omdat er én letterlijk groen tussen kan groeien én er regenwater door kan het grondwater in.
In een stal zou ik ze in een grof splitbed leggen met een drainage-geul naar buiten. Gaat geen stro in verloren en ideaal voor drainage OK dan! voor hoeven en...... relatief goedkoop en makkelijk zelf te leggen.

is prachtig voor de paarden hoor, maar of de milieuwetgeving dat allemaal nog lang zo zal laten gebeuren Verward ? (OK, in spanje waarschijnlijk nog wel even langer Haha! ).
in principe mag in de veehouderij geen enkel dier op een doorlaatbare bodem staan, óf het vloeibare gedeelte moet idd door een mestkelder worden opgevangen. als ik dus al zo'n aanschaf zou overwegen, zou ik ook meteen maken dat het zo wordt aanlegd dat hij er over een paar jaar niet weer uitmoet Knipoog .

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 11:09

We kunnen hier in Nederland ook wachten tot het moment dat alle weilanden ook vloeistofdicht gemaakt moeten worden Knipoog Boos! Het is hier net zo, hoor...het mag niet...maar die betonroostervloeren gaan over een gewone vloer en de ruimte daartussen zou dan als gierkeldertje moeten dienen, met af"watering" naar riool....
Dus daarom wil ik weten wie dat ook gebruikt en of het voordeel oplevert.... Rubber matten kan ook...maar ook dat is niet goedkoop en is het handig?????

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:57

bij ons lagen de roosters boven de mestkelder: oude koeien- en varkensstal.......

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 18:10

Tja..dit is een nieuwe paardenstal met klinkervloer...dat mag OOK niet Bloos maar het bodemwater komt omhoog bij veel regen en dan wordt het strooisel nat.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:14

wij hebben stallen met betonvloeren die moeten alleen wel goed aflopen en dat doen ze niet allemaal en het is erg slecht voor de voeten vooral als ze op stro staan: veel te nat! Vandaar dat Morrie op vlas staat

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:32

Buitenzinnig schreef:
Tja..dit is een nieuwe paardenstal met klinkervloer...dat mag OOK niet Bloos maar het bodemwater komt omhoog bij veel regen en dan wordt het strooisel nat.

we zullen je toch alsnog moeten gaan aangeven hoorrrrrrr >;) Extreme duivel !!!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 20:23

Haha! Schijnheilig

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:32

Die vloeren met gaatjes erin van Swaans uit Heeze, die bedoel je?
Die vloer ligt op stal waar ik sta. Wereldvloer!!!!!! Welliswaar moet je af en toe de gaatjes doorprikken, maar de stallen zijn veel droger dan de andere stallen, waar ze gewoon op beton met afvoergootje staan. Niet moeilijk doen, gewoon kopen, echt de allerbeste investering die je in een vloer kunt doen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 22:56

Hé IKKE...dank je wel....ja "Swaans" dat was het!
Het gaat om de stal van mijn vriendin, waar ik binnenkort naar toe verhuis. Strooisel is duur en zoiets kan dus handig zijn, maar ja, wanneer het NIET handig is dan heb je een berg geld uit gegeven voor Jan met de korte achternaam Verdrietig

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 09:28

Buitenzinnig schreef:
Hé IKKE...dank je wel....ja "Swaans" dat was het!
Het gaat om de stal van mijn vriendin, waar ik binnenkort naar toe verhuis. Strooisel is duur en zoiets kan dus handig zijn, maar ja, wanneer het NIET handig is dan heb je een berg geld uit gegeven voor Jan met de korte achternaam Verdrietig

Hhhmmm, ik heb niet de indruk dat je giga op je strooisel bespaard, maar de stallen zijn droog en daarmee beter voor je paards voeten. Wat ik ook opvallend vind is de afwezigheid van die typische "pieslucht" bij het uitmesten. zelfs op de spuitplaats, die naast de stallen is, ruik je niks, terwijl dat toch kale gaatjesvloer boven dezelfde put is.
Al met al is het geen investering om terug te verdienen, maar wel in een aanzienlijke verhoging van het comfort en het welzijn van je paard, en jezelf.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 10:06

Maar je hebt niet die enorme "pies"plek...en dat is - bij mij in iedergeval - vaak de halve kruiwagen..... Dus ik gok dat je ongeveer 25% minder strooisel nodig hebt. Ventilatie is hier (in mijn geval) geen issue. De boxen staan open en de paarden kunnen vrij in en uit. De engerds hebben alleen de gewoonte om IN de box te plassen ipv in de bak of zo..... en het grondwater verhaal speelt mee.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:49

Buitenzinnig schreef:
met af"watering" naar riool....

En dat mag al helemaal niet................................. Haha!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 18:17

Kitten schreef:
En dat mag al helemaal niet................................. Haha!

Waar onze "afwatering" ook in gaat...niet hemelwaterafvoer!!!
En anders Schijnheilig

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 09:33

Buitenzinnig schreef:
Waar onze "afwatering" ook in gaat...niet hemelwaterafvoer!!!
En anders Schijnheilig

Alle gekheid op een stokje, er gaat de komende tijd, JUIST OOK VOOR
PAARDENHOUDERS een hele hoop veranderen in de milieu wetgeving en dus de mest wetgeving.

Ook voor het houden van paarden komen tal van nieuwe maatregelen die weer onder de "dier welzijns wetten" (schrijf ik dit wel helemaal goed Verward ) vallen.

Ik kan jullie alleen maar aanraden, bij jullie gemeente te raden te gaan, om uit te vinden, wat voor jullie van toepassing is en waar je tegen aan loopt.

Het zou je een hoop geld kunnen besparen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 09:48

Hoi Kitten

Een paard hoort op een vloeistof dichte vloer te staan en die mag afgewaterd worden op het riool waar ook onze toiletten in uitkomen, en niet in een slootje oid. Natuurlijk mag je ook een dubbele bodem aanbrengen, waarvan de toplaag wel doorlatend is.
Mijn vraag was daarom alleen maar: wie heeft het? Bevalt het? Scheelt het in strooisel gebruik? Wat zijn de nadelen?
Oké, dat zijn 4 vragen Knipoog