2 vragen: zadel en deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

2 vragen: zadel en deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 19:12

helleuw,

ik heb 2 vrij simpele vragen

1) Als je een ouder paardje koopt waar je op wilt leren rijden (lees: je hebt de drie gangen onder controle, maar je wilt iets meer dan in de lessen op de manege), koop je dan best een vzh-zadel of dressuurzadel?
Ik zou liever een dressuurzadel aanschaffen, maar is dat wel verstandig? Het is om gewoon recreatief te rijden, maar ik heb me laten vertellen dat een dressuurzadel je zit verbeterd Verward

2) Hoe meet je een deken op? Ik heb al met de zoekfunctie geprobeerd maar ik word echt nix wijzer uit Clown Lees wel: hoe meet ik bij een paard wat voor deken geschikt zou zijn? Want sommige dekens passen perfect op de rug, maar komen dan weer te kort bij de buik en zo van die zaken.

Bedankt!
xxx

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:28

Ik zou als ik jou was gewoon een paar vz en dr zadels uitproberen en kijken wat je het fijnste vind zitten (moet natuurlijk ook goed op je paard liggen) Maar als je af en toe ook wil springen zou ik voor een vz zadel gaan. Want springen met een dr is niet zo fijn (vind ik iig)

En voor dekens heb je die tabelletjes, op divoza staat er volgens mij ook eentje Lachen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:37

1. Ik zou niet weten of een dressuurzadel een positieve bijdrage kan leveren aan je zit. Ik heb een veelzijdigheidszadel en die zit prima hoor. Ik heb nog nooit commentaar op mijn houding gehad.
Ik denk dat je beter kunt kijken naar wat je allemaal met je paard wilt gaan doen. Als je zo nu en dan ook een sprongetje wilt maken dan kun je beter een veelzijdigheidszadel kopen. Met een dressuurzadel springt het nl. niet fijn. Belangrijk is dat je een goed passend zadel hebt. Als je een zadel gaat aanschaffen, ga dan gewoon een dressuurzadel én een VZH-zadel passen. En aan de hand daarvan bekijk je gewoon welke het beste zit. Met een zadel met een diepe zit, zit je vaster dan in een ondiep zadel, daar zit ook verschil in. Je zou ook een VZH-zadel kunnen nemen met de nadruk op dressuur. Mijn zadel, een Rossner heeft dit ook. Een heel fijn middenklasse zadel voor een redelijke prijs. Maar wat ik wel heb gehoord dat je met dit zadel je benen moeilijker stil kan houden. Ik zou er zo geen oordeel over kunnen geven omdat ik geen ervaring heb met andere zadels. Naar mijn idee moet je gewoon netjes kunnen zitten en een stil been staat los van het type zadel. Maar dat sommige zadels daar een positieve bijdrage aan kunnen leveren lijkt me wel aannemelijk.

2. Dekens worden ingedeeld aan de hand van de ruglengte of de onderlengte. Aan de hand van de stokmaat van je paard kun je aflezen welke deken het beste op jouw paard ligt.

Stokmaat/onderlengte/bovenlengte
121-130cm/ 155cm/ 105cm
131-140cm/ 165cm/ 115cm
141-151cm/ 175cm/ 125cm
152-161cm/ 185cm/ 135cm
162-168cm/ 195cm/ 145cm
168-174cm/ 205cm/ 155cm
174-182cm/ 215cm/ 165cm

Voor de meeste paarden geldt dat de deken die bij de stokmaat hoort wel past. Voor wat robuust gebouwde paarden zoals Friezen, is het vaak zo dat ze een maatje groter moeten hebben.
Kijk gewoon even welk dek volgens de tabel op jouw paardje moet liggen. Koop je een dek, bewaar de bon goed en ga direct even passen. Om te voorkomen dat er haren in het dek komen, kun je er een oude deken of laken overheen gooien.