slome pony? vitamine te kort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

slome pony? vitamine te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 17:50

Ik rijd nu sinds kort weer de pony van mijn zusje (nouja we hebben geruild, nu dus weer mijn pony). Maar hij is zo vreselijk sloom, geen werklust niks.

Nu ben ik vandaag al begonnen met 1/4 haver door zijn voor te doen, kan het ook zijn dat hij een vitamine te kort heeft en daarom zo is??

En weet iemand toevallig wat ik dan zou kunnen bij voeren?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 18:41

Ik zat net trouwens ook te bedenken dat als hij een liksteen krijgt (geen lik-it dus) hij hem in 1 keer wil opeten en we die er dus ook nooit in laten liggen, omdat hij bij zijn vorige eigenaar daar een keer koliek door heeft gekregen.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:52

Is de training veranderd? Misschien dat je de training te fanatiek opgepakt hebt, of te eenzijdige training hebt gedaan.

Hoe oud is je pony?

Omdat hij de liksteen in 1 keer wil opeten, zou je ook kunnen denken aan een vitamine te kort. Wat krijgt hij te eten?
Laatst bijgewerkt door Stilla op 27-12-04 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 18:54

Ik rijd hem nu sinds 2 dagen weer, de training is inderdaad veranderd in vergelijking met mijn zusje.

Hij is 13 jaar.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:55

In welk opzicht is de training veranderd ten op zichte van je zusje?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 18:56

Ik eis van hem dat ie doorloopt en dat hij daarbij ook nog eens goed los in zn hals loopt, voor de rest nog niet veel.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:04

Je hebt hem 2 dagen in training en eist dat hij doorloopt maar toch los in de hals. Daaruit mag ik opmaken dat je zusje iets minder van hem vroeg?
Misschien (waarschijnlijk) moet je hem de tijd even gunnen. Het is goed om de hoeveelheid kracht- en ruwvoer iets te verhogen omdat je meer energie van hem vraagt. Maar dat je meteen denkt aan een vitaminetekort na 2 dagen training vind ik wel heel kort door de bocht.
Rijd hem eerst maar eens een tijdje, zodat hij conditie kan opbouwen en aan jou kan wennen. Sneller worden voor het been, meer impuls enzovoorts. Als hij na een paar maanden nog steeds zo sloom is, laat er dan eens een DA naar kijken. Het zou ook kunnen liggen aan de tijd van het jaar, sommige paarden hebben een hekel aan de winter en laten het kopje wat hangen. Als ik jou was zou ik niet zelf gaan experimenteren met supplementjes of vitaminespuiten uit de ruitersportzaak. Ik heb geen ervaring met supplementen maar ik weet dat vitaminespuiten alleen maar goed zijn voor de kassa van de ruitersportzaak. Die helpen geen zier, kun je beter één vragen aan de DA. Naar mijn idee moet je met goed ruw- en krachtvoer een heel eind moeten komen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 21:22

We hebben deze pony al 3 jaar, waarvan ik hem het eerste jaar ook heb gereden, hij is altijd al zo geweest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:53

je kunt proberen hem tijdelijk wat extra vitamines door t voer te geven, zeewier kan heel goed helpen, maar ook een ander merk.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:38

Als je pony altijd al zo is geweest, dan hoeft er niet persee wat te zijn.
Je hebt ook mensen die liever lui dan moe zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:56

Wat haver proberen? Dat is een soort turbodiesel Knipoog.

ipv een lik-it (die zijn zoet) kan je ook gewoon een mineralenblok geven, gewoon zo'n zoutblok voor schapen ofzo.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 23:12

die mineralenblokken zijn het probleem, die eet hij in 1 nacht op waardoor hij koliek krijgt.

Hoop dat het morgen wat beter gaat met de turbodiesel Tong uitsteken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:33

bloedtestje, dan weet je precies welke tekorten en hij kan wel eens bloedarmoede hebben. Ook meteen mestonderzoek laten doen. Worminfecties komen zelfs bij regelmatig ontwormen wel eens voor en zorgen ook wel eens voor extreme vermoeidheid.

Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:39

Ehh, volgens mij heb je het antword zelf al gegeven; hij is al zo sinds jullie hem hebben. Waarschijnlijk is het gewoon geen hittepetit en misschien wordt hij iets voorwaardser door het voer maar waarschijnlijk is dat minimaal. Een mens met een lui karakter zal ook niet gelukkig zijn als ie opeens iedere dag 'intensief' moet sporten...