welk zadel blijft het mooist

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zoemy

welk zadel blijft het mooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 11:52

De titel zegt het al.
Ik vroeg me af van welk merk (dressuur)zadel het leer het mooist blijft.
En welk zadel gaat heel lang mee?

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:57

ik heb een jc zadel en die heb ik al jaren en is nog steeds mooi maar ik weet niet of die ook in dressuur vorm is

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:58

Ik zou het niet echt weten , maar ik had een vijf jaar oude Passier Grand Gilbert en toen ik die verkocht omdat mijn paard overleden was , zag hij er nog als nieuw uit Lachen Was er ook heel zuinig op Haha!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:02

Het hangt er vanaf hoe je ermee omgaat. Als je je zadel goed onderhoud dan gaat het veel langer mee dan dat je er niks mee doet. Ook de intensiteit van je training heeft ermee te maken (hoevaak je rijd). Het is dus moeilijk te zeggen hoelang een zadel mee gaat. Zelf heb ik een Rossner (van 3,5 jaar oud) die binnen de korste keren slijtplekken op de zweetbladen had. Was overigens m'n eigen schuld, in het begin niet goed onderhouden. Daarnaast heb ik een tweedehands Stübben Siegfried van 16 jaar oud die in perfecte conditite is.
Goed onderhoud loont dus!

zoemy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 12:06

Ik bedoel ook als je het zadel goed onderhoud.
Ik vroeg me ook gelijk af bij welke zadels je de beugelriemen onder het bovenste zweetblad kan hangen. Dan blijft dat leer daar natuurlijk ook mooier.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:10

zet wel je benen helemaal klem en het veiligheidssysteem van je beugels werkt niet meer (beugel die van de haak komt als je mocht vallen en blijft hangen...) Tegenwoordig kan dat wel bij heel veel merken zadels, maar ik zou het dus niet doen.

Het belangrijkste is wel hoe je je zadel onderhoudt. En je moet een zadel hebben waarvan het leer helemaal tot in de nerf geverfd is en niet alleen een verflaag op de buitenkant heeft. Dat zie je bij goedkope merken vaak en dan klapt de verf er zo vanaf als je het leer een keer buigt.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:14

de manegepaarden bij ons op stal hebben allemaal stubben.. ziet er prima uit maar moet ook goed inderhouden worden. Verder blijft passier bij slecht onderhoud er ook nog goed uitzien!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:15

PriscaZ schreef:
zet wel je benen helemaal klem en het veiligheidssysteem van je beugels werkt niet meer (beugel die van de haak komt als je mocht vallen en blijft hangen...)

en jij dacht dat dit werkt? Ik zou zeggen; 'probeer het eens'. Uiteraard nagebootst.

De riemen onder de zweetbladen geeft een makkelijker rustig been.

Wat leer betreft scoort Malibaud als topzadel en het is ook top voor HogeSchool. Tis alleen geen FEI-model dus helaas een NoNo als je wedstrijden rijdt.

_Mars_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:24

hoi. ik heb zelf een wintec pro 2000 de luxe dressuur zadel hij zit heel lekker. hij kan ook nog versteld worden bijvoorbeeld als je een nieuw paard hebt dan kan je de schoft verstellen heel makkelijk want wij gaan ook een nieuw paar kopen en dan moet die ook versteld worden

zoemy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 12:28

Ik heb dus nu een wintec. Lekker zadel maar past niet goed.
Ik moet dus een ander zadel nemen en ik krijg er een voor de kerst.
Lucky me.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:30

Huertecilla schreef:
en jij dacht dat dit werkt? Ik zou zeggen; 'probeer het eens'. Uiteraard nagebootst.
De riemen onder de zweetbladen geeft een makkelijker rustig been.

mijn beugelriemen komen er al af als je je beugels op maat wilt maken... (wat ik gelukkig bijna nooit hoef) dus dat werkt bij mijn zadels zeker wel. Zou het ook raar vinden als het niet zo was. Ik heb ook al ooit iemand door de bak gesleurd zien worden, omdat ze haar beugels onder de zweetbladen had en het systeem dus niet werkte... was geen leuk gezicht.

En die rustige benen heb ik liever zelf dan dat ze zo gedwongen worden.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:31

ik heb ook een wintec maar ik vind hem niet lang mee gaan hij is al helemaal versleten terwijl ik hem nog maar 2 jaar heb en er heel weinig mee reed

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:36

PriscaZ schreef:
mijn beugelriemen komen er al af als je je beugels op maat wilt maken... (wat ik gelukkig bijna nooit hoef) dus dat werkt bij mijn zadels zeker wel. Zou het ook raar vinden als het niet zo was. Ik heb ook al ooit iemand door de bak gesleurd zien worden, omdat ze haar beugels onder de zweetbladen had en het systeem dus niet werkte... was geen leuk gezicht.

En die rustige benen heb ik liever zelf dan dat ze zo gedwongen worden.

Uhm lekker link als je beugels er al zo SNEL afgaan...en ik begrijp et trouwens niet want als ik de beugels boven of onder doe zitten ze inhetzelfde systeem vast dus waarom zou het dan niet werken als je ze onder het zweetblad hebt, het effect blijft gewoon het zelfde of er nou een zweetblad tussen zit of niet Verward En het gebeurt wel vaker dat die dingen niet losschieten ookal heb je ze boven het zweetblad het verschilt gewoon per val tja das kwestie van geluk of geen geluk dan Bloos

En niet iedereen kan zijn benen zelf rustig krijgen dan is het toch beter voor het paard dat de ruiter gedwongen word de benen stiller te houden of ben ik nou gek Verward
Laatst bijgewerkt door Lisjuh87 op 27-12-04 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:37

ik heb twee kentaurs zadels
heerlijk zadels en nog geen krasje of slijtageplekje te bekennen Haha!

zoemy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 12:38

Dat lijkt mij ook. Volgens mij moet je dan ook wel raar vallen wil dat werken.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:41

Lisjuh87 schreef:
Uhm lekker link als je beugels er al zo SNEL afgaan...en ik begrijp et trouwens niet want als ik de beugels boven of onder doe zitten ze inhetzelfde systeem vast dus waarom zou het dan niet werken als je ze onder het zweetblad hebt, het effect blijft gewoon het zelfde of er nou een zweetblad tussen zit of niet

Ik bedoel ook als je met beugels stellen je beugels naar achter trekt ipv recht omhoog of omlaag. Met gewoon rijden zijn ze er nog nooit afgegaan hoor. Zover heb ik mijn benen niet naar achteren...

Het effect is anders, want als je je beugelriemen onder je zadel hebt gaan ze door een opnening in het leer. De beugel schiet van de haak (als het goed is dus) doordat je beugelriem naar achteren getrokken wordt. Als je beugelriem door die opening in het leer zit, kan je beugelriem niet ver genoeg naar achteren getrokken worden om ervanaf te gaan.

Maar verder ieders eigen keus hoor, als je ze er graag onder hebt, dan vooral doen... was niet als aanval bedoelt of zo... Ik ben alleen al ooit héél hard gevallen en vermijd daardoor liever dingen die het onnodig gevaarlijker maken.

theelichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:50

Ik heb pas een kn gekocht. Zit supergoed,is 5 jaar oud, en ziet er nog heel goed uit!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:58

PriscaZ schreef:
Ik bedoel ook als je met beugels stellen je beugels naar achter trekt ipv recht omhoog of omlaag. Met gewoon rijden zijn ze er nog nooit afgegaan hoor. Zover heb ik mijn benen niet naar achteren...

Het effect is anders, want als je je beugelriemen onder je zadel hebt gaan ze door een opnening in het leer. De beugel schiet van de haak (als het goed is dus) doordat je beugelriem naar achteren getrokken wordt. Als je beugelriem door die opening in het leer zit, kan je beugelriem niet ver genoeg naar achteren getrokken worden om ervanaf te gaan.

Maar verder ieders eigen keus hoor, als je ze er graag onder hebt, dan vooral doen... was niet als aanval bedoelt of zo... Ik ben alleen al ooit héél hard gevallen en vermijd daardoor liever dingen die het onnodig gevaarlijker maken.

Bij mijn hulsebos zadel kunnen de beugels onder en boven even ver dr uit dus allebei echt de zelfde werking ...miss is het dressuurzadel van hulsebos gemaakt voor de beugels eronder want nu ik me bedenk....de sluiting van de beugels bij mijn zadel zitten onder het zweetblad dus juist als ik ze er boven heb kunnen de beugels niet makkelijk weg....miss is het per zadel ook het systeem is niet bij elk zadel het zelfde

zoemy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 15:25

Een kn heeft alleen niet zo'n hele diepe zit hè van wat ik heb begrepen.
Of wel? Ik wil namelijk graag wel een zadel met een diepe zit.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:20

Ainsley heeft een diepe zit. Ik geloof kentaur ook, maar dat weet ik niet zeker...

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:25

Ik heb een LEWA! Al meer dan 20 jaar oud en nog steeds in topstaat! Maar dat ligt ook puur aan onderhoud.