sedatie bij drachtige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta

sedatie bij drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 11:05

Heb een vraagje moet aankomende woensdag weer met mijn merrie naar de kliniek.
Nu vroeg ik me af of ik haar iets kalmerends kan geven voor op de trailer .
Ze is nu 6 maanden drachtig en door een flinke peesblesure al ruim 2 maanden uit de running. Op zich loopt ze zo de wagen op maar komt er zo gestresst af .Iemand een idee wat ik haar kan geven wat niet schadelijk is voor het veulen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:09

Ik zou niets geven. Voorzichtig rijden, regelmatig even rust nemen. Hoe heb je het de vorige keren gedaan?

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 11:18

De vorige keren ben ik idd gewoon rustig naar de kliniek gereden alleen kwam ze er de laatste keer heel gestresst vanaf.
Op de terugweg was dat nog erger toe ze van de wagen kwam.
Voordien had ze er nooit last van alleen de laatste tijd betekent met de trailer weggaan pijn .
De veearts daar had al gezegd dat ze daar heel gevoelig voor was was daar (heeft er een dag voor onderzoek gestaan) na de 3e keer been willen verdoven haast niet van stal te halen.
Ook toen ik er de laatste keer was moest ze na de shokwavetherapie even op stal om de sedatie uit te laten werken ik haalde haar van stal om naar huis te gaan voor ik het wist stond miep weer in de stal!!
Zelfs mijn smid zei het hij was haar aan het beslaan komt er een trailer het terein op rijden nou hij had haar nog nooit zo druk gezien krijgt gelijk stress. heel vervelend en omdat ze daar ook al gesedeert wordt voor de behandeling (moet wel) wil ik er zelf ook heel voorzichtig mee zijn maar die stress kan toch ook niet goed zijn voor de dracht?>!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 09:19

Geen antwoord op je vraag, maar ik wil je wel succes wensen morgen. Laat je even horen hoe het gegaan is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 09:52

Stress is idd niet goed voor de dracht, maar als je gaat sederen is het zeker dat het veulen daar ook de gevolgen van gaat ondervinden. Als je de keuze moet maken tussen je merrie en je veulen, wat zou je doen? Je merrie moet hoe dan ook behandeld worden, en als het veulen er eenmaal naast staat zet je haar dan ook niet meer zo snel op de trailer.
Ik zou wat vaker met de trailer weggaan om die vicieuze cirkel te onderbreken. Als je de kans hebt om met haar ergens naar toe te rijden waar ze een wandelingetje kan maken en aansluitend daar haar eten krijgt, heb je de combinatie trailer = pijn weggehaald.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 16:54

Twinklebel schreef:
Geen antwoord op je vraag, maar ik wil je wel succes wensen morgen. Laat je even horen hoe het gegaan is?

Dank je laat je nog wel weten hoe het is gegaan.
Het been ziet er beter uit de verdikkingen worden zachter ben benieuwd of dat verbetering betekent hoor het morgen wel!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:57

Succes ermee....

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 17:04

Cassidy schreef:
Stress is idd niet goed voor de dracht, maar als je gaat sederen is het zeker dat het veulen daar ook de gevolgen van gaat ondervinden. Als je de keuze moet maken tussen je merrie en je veulen, wat zou je doen? Je merrie moet hoe dan ook behandeld worden, en als het veulen er eenmaal naast staat zet je haar dan ook niet meer zo snel op de trailer.
Ik zou wat vaker met de trailer weggaan om die vicieuze cirkel te onderbreken. Als je de kans hebt om met haar ergens naar toe te rijden waar ze een wandelingetje kan maken en aansluitend daar haar eten krijgt, heb je de combinatie trailer = pijn weggehaald.

Wat betreft de sedatie ben ik met je eens dat het veulen daar ook wat van meekrijgt al hebben ze me op de kliniek wel gezegd dat het geen kwaad kan voor de ontwikkeling van het veulen ze wordt tenslotte voor de therapie ook gesedeert omdat behandeling anders echt niet gaat (is vrij pijnlijk).
Desondanks ben ik er toch niet blij mee stress samen met de sedatie geeft me niet echt een fijn gevoel.
Maar de situatie is niet anders ze moet idd behandeld daar is geen andere optie voor.
Het is idd wel een idee om haar eens zomaar tussendoor een stukje te vervoeren en dat met leuk en lekker te combineren.
Voor nu ga ik het morgen maar weer zonder sedatie doen in de hoop dat ze kalm blijft.
in ieder geval bedankt voor het meedenken het zit me echt dwars!!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 17:05

Cassidy schreef:
Succes ermee....

Dank je!!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 11:45

Gitta schreef:
Dank je laat je nog wel weten hoe het is gegaan.
Het been ziet er beter uit de verdikkingen worden zachter ben benieuwd of dat verbetering betekent hoor het morgen wel!!

Dat was bij mijn paard ook, en daar was het positief. Minder vocht in de pees. Ik duim voor je.