Is een ruiterdiploma ook geldig als ruiterbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05
Fotograaf

Is een ruiterdiploma ook geldig als ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 09:00

In ongeveer 1992 heb ik mijn ruiterdiploma gehaald. Is dit ook geldig als ruiterbewijs? Het ruiterbewijs is uitgebreider, maar ook je ruiterdiploma heeft een praktijk (geldige winstpunt) en theorie examen.

Is er een mogelijkheid om je ruiterdiploma om te laten zetten in een ruiterbewijs? (of als je een bepaald wedstrijdniveau hebt, hoef je dan alleen je theorie nog te halen?)

Santos_05
Fotograaf

Re: Is een ruiterdiploma ook geldig als ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 11:37

Is er helemaal niemand die hier iets vanaf weet? Er zijn toch veel meer mensen met een ruiterdiploma???

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:54

Je kunt van je diploma's pas een ruiterbewijs laten maken als je alle 6 de diploma's hebt. Dus als jij er maar 1 hebt, heb je dat voor niks gedaan en zul je als je je ruiterbewijs wilt hebben, hem gewoon ik 1 keer moeten halen. Het diploma rijden bestaat immers niet meer. Als je ze wel alle 6 hebt hebt, moet je een kopie van toets 5 en 6 naar stichting recreatieruiter sturen. Dan krijg je en accept giro voor het ruiterbewijs.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:00

Heb van het weekend gehoord dat het ruiterbewijs niet echt nodig is.
Zijn zelfs manege's gestopt met het verzorgen van de cursussen daarvoor.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 12:14

Waar heb je dan nog een ruiterbewijs voor nodig? Dacht dat het verplicht was voor buiten rijden in de bossen?

Ik snap het toch niet helemaal, want ik ben L1, dus rijden lukt wel redelijk Haha! , maar buiten is mn paard niet te vertrouwen. Dus ruiterbewijs of niet, als ik dat op een ander paard haal betekent dat nog niet dat ik met mijn paard buiten kan rijden.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:17

Het ruiterbewijs was in sommige natuurgebieden verplicht, en ze wilden het ook voor altijd gaan verplichten.
Inmiddels is dat van de baan en heb je een vergunning nodig voor die bepaalde natuurgebieden.
Ik heb het ruiterbewijs en kreeg laatst een rekening voor de verlenging ervan, ik heb niet betaald, het hoeft voor mij niet zo

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:18

yarka schreef:
Heb van het weekend gehoord dat het ruiterbewijs niet echt nodig is.
Zijn zelfs manege's gestopt met het verzorgen van de cursussen daarvoor.

De verzekering bij het ruiterbewijs is redelijk overbodig. Verder heeft het ruiterbewijs geen enkele juridische status, dus rechten kun je er ook al niet aan ontlenen. Al met al is het dus niet echt een nuttig ding, maar je zult maar bij een gebied wonen waar het verplicht is, ben je mooi bedankt.
Overigens krijg je tegenwoordig korting op de toegangskaarten van natuurmonumenten, daar waar die nodig zijn. Heeft het toch nog een beetje zin Haha!

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:14

Hoe kunnen ze het bij die gebieden dan verplicht stellen. Het papiertje is niet eens wettelijk of juridisch verplicht. Beetje vreemd eigenlijk, maar ja...als je in zo'n gebied woond haal je het natuurlijk graag. Want het bos wil je natuurlijk wel in kunnen.