welk bitje voor tongoproller (vervolg)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elady

welk bitje voor tongoproller (vervolg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 20:29

Ik heb een tijdje terug een topic geopend en daar kwam uit dat het vooral rijtechnisch op te lossen is. Ik ben er samen met mijn instructrice mee aan de gang gegaan...maar ze blijft het doen.

Ik heb gekeken naar een bitje met veel tongvrijheid...maar jemig...wat zijn die dingen duur zeg. Voor een normaal bitje leg je zo 67,95 neer.
Nu vraag ik me af: Zijn er ook andere bitjes die effectief zijn?
Ik zat te denken aan de volgende bitjes:
- Hackmore
- Rubberen stang of gewoon een trens.

Ik kreeg van een medestalgenoot de opmerking dat ik de liverpoolstang aan mijn hoofdstel moest hangen. Nou...dat gaat met te ver...maar wie weet kan het dus anders.

Het gaat er vooral om dat als Lady druk voelt in haar mond....dat ze gelijk haar tong oprolt en gaat hangen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:42

rubber gebroken trensje denk ik of hackamore idd

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:42

Heb je al een tonglepel geprobeerd ? kosten 3 euro..
Zou er niet gelijk een heel scherp bit inhangen.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 21:00

De tonglepel heb ik ook al geprobeert....maar dat werkt niet..ze gooit hem er gewoon onderdoor...moet d'r toch beter opvoeden.

Ik ben met begonnen met het rijtechtnisch op te lossen...daarna de tonglepel. Nu wil ik gewoon DE oplossing...voor Lady is dit ook niet echt leuk meer.

Daarom zag ik te denken aan een rubber bitje..of zo'n bitbandage te gebruiken. De stang staat ergens op nr 100...we zijn nu pas bij 3...dus dat is echt mijn laatste keuze

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:40

Nou heb ik -volgens mij- je vorige topic niet gelezen Bloos maar is er iets mis aan haar mond?
Zo ja is de hackamore een heel goede oplossing.
Zo niet, kan t nog steeds een goede oplossing zijn, je hebt ook paarden die gewoon nix aan de mond verdragen (en dan "psychische pijn" ervaren) nl.
Miss dan je een keertje een hack kan lenen van iemand om te kijken of t verschil uit maakt? Ik vind t vaak een heel goed alternatief en in jouw geval zou ik er voor kiezen.
Miss dat ze ergens het vertrouwen in het bit kwijt is geraakt en dat een tijdje op de hack haar kan helpen ontspannen zodat ze ev later (voor wedstrijden miss) weer een bit wil aannemen/verdragen.
Rubber zou ik zelf niet zo snel nemen, dat wordt ruw als t nat wordt (alhoewel ik wel weer gevoelige paarden ken die t heerlijk vinden -zucht-). Dus als je van de "stalen" bitten afwilt dan zou ik naar kunststof gaan kijken.
Blijft jammer dat ze je niet kunnen vertellen wat ze nou bedoelen of in hun bekje willen Tong uitsteken

Succes!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:05

En een metalen tonglepelbit? Dat werkt beter dan zo'n rubberen tonglepel.

Ik zou als ik jou was gewoon een keer zo'n correctiebit lenen. Het kunnen fijne bitten zijn, maar ik ken ook een paard waar de tongboog te groot was voor het gehemelte van de mond. Die kreeg de mond kapot.

Verder heeft Nathe nog een ongebroken kunstof bit. Deze buigt wel in het midden iets. Dit zou je ook nog kunnen proberen.

Verder neusriem eraf of zeer los, sperriem vergeten. Juist niets afsnoeren.

Een hackamore ben ik niet zo'n voorstander van, je mag er toch geen wedstrijden mee rijden. Ik zou gewoon een aantal bitten proberen. En veel longeren en observeren hoe het paard aan de longe met het bit omgaat.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:39

Rijtechnisch oplossen doe je niet in een week hoor (of hoe lang is dat andere topic geleden?), trek er maar gerust een aantal maanden of zelfs een jaar voor uit.

Maar goed, het is inmiddels wel duidelijk dat je gewoon perse wilt gaan rommelen met bitten en neusriemen, daarvoor worden er hier al genoeg zinnige tips gegeven. Succes!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:45

Bij mij heeft een Mylerbit de oplossing geboden. Deze zijn gewoon goed naar de mond gevormt. Het kan zijn dat Lady probeerd onder de druk uit te komen. Zon mylerbit mag je 10 dagen proberen. Ze zijn alleen wel een stukje prijziger dan je gewend bent... mijne was € 97,--

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 18:40

Citaat:
Het kan zijn dat Lady probeerd onder de druk uit te komen.
Dat gevoel heb ik wel. Zodra ik de teugels op maat neem...gaat ze duiken met haar hoofd en gooit ze haar tong weer naar achteren. Ik blijf haar continue voorwaarts rijden.

Ik ga dat kunststofbitje uittesten. Misschien is het niks, misschien is het de oplossing.
De Hackmore ga ik proberen ergens te lenen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:32

Pas met een rubber bitje wel op als je paard niet of nauwelijks schuimt. Een rubber bitje kan dan namelijk blaren in de mond veroorzaken en dan ben je nog verder van huis.

Wist je trouwens dat friezen over het algemeen een dikkere tong hebben/kleinere mond? Misschien kun je ipv een mylerbit eens een hele dunne trens gebruiken, een dubbelgebroken onderleg trensje ofzo. Dat schept weer wat extra ruimte en die dingen zijn niet zo duur.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:35

Rijd je wedstrijden? Anders zou ik bitloos proberen. Er zijn verschillende typen hoofdstellen zonder bit (waaronder de hackamore, die je wel goed hoog moet bevestigen..., niet de vriendelijkste is).

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 01:17

je hebt ook bandjes die je om de tong en kin kunt doen Haha!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:40

Ja idd, een verkeerd gebruik van Hackamore kan je paard een gebroken neus opleveren. Het lijkt zacht omdat er geen bit aan zit maar kan ondertussen erg hard inwerken.

Die bandjes om de kin zijn volgens mij die leren bitjes. Denk niet dat dat de oplossing is voor Lady, je hebt dan nl nog steeds druk op de tong.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:46

Starbreeze schreef:
Ja idd, een verkeerd gebruik van Hackamore kan je paard een gebroken neus opleveren. Het lijkt zacht omdat er geen bit aan zit maar kan ondertussen erg hard inwerken.

Die bandjes om de kin zijn volgens mij die leren bitjes. Denk niet dat dat de oplossing is voor Lady, je hebt dan nl nog steeds druk op de tong.

nee waren geen bitjes hoor,was gewoon een soort touwtje van zacht stof wat je om de tong moest draaien en vast maken aan de kin Verward Haha!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:52

Dan werkt het dus nog op de tong in Knipoog

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 12:48

ja het is om de tong heen Tong uitsteken

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 13:36

Citaat:
Wist je trouwens dat friezen over het algemeen een dikkere tong hebben/kleinere mond? Misschien kun je ipv een mylerbit eens een hele dunne trens gebruiken, een dubbelgebroken onderleg trensje ofzo. Dat schept weer wat extra ruimte en die dingen zijn niet zo duur.
Ne, dat wist ik niet...bedankt voor de info.

Ik rij idd wedstrijden (5 feb 2005 staat er eentje geplannd). Het gaat er dus om om zo min mogelijk druk op haar tong te leggen/krijgen. Met de minimale druk gooit ze hem al naar achteren.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 20:16

verder nog iemand?

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:41

Alles is hier eigenlijk al gezegd Haha!
Ik zou eerst uitsluiten of ze niet ergens pijn heeft. Zo nee, met goede instructie het rijtechnisch oplossen. Als je per se een ander bit wil uitproberen: ik heb hele goede ervaringen met de Comfort Snaffle van Myler.