Bijrijdster ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

Bijrijdster ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 11:54

Ik heb sinds 2 weken een nieuwe baan in den bosch.Daar moet ik om 1uur beginnen tot 23.00 uur ik heb dus ineens vrij weinig tijd voor melody.

Ik kwam eerst eigelijk 4/5x per week en nu lukt me misschien maar 2/3 x per week omdat ik die dagen vrij ben.

Melody is 3,5 en ik rijd haar zo'n 3/4x per week waarvan 1 x lekker buiten.
Ik zit er dus aan te denken om een bijrijder te zoeken maar diegene zal dan vrij weinig kunnen rijden.

Daarbij komt dus ook dat melody heel eenkennig is en er vrijwel iedereen die erop wil klimmen er snel zat weer afgooit.

Maar mocht het klikken met een bijrijder zou ze haar 1 x per week kunnen rijden.

De dagen dat ik niet kom staat ze wel gewoon buiten en krijgt ze eten en optijd word ze weer binnen gezet.

Vinden jullie dat ik aan een bijrijdster moet beginnen?
Ze is naar mijn idee niet chagerijniger geworden van dat ze minder word gereden en geborsteld...

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:57

ik denk dat met haar 3,5 jaren, 3x per week rijden genoeg is.
Begrijp ik het goed dat ze verder wordt verzorgd op de pensionstalling?
Een bijrijdster lijkt me niet echt nodig maar als je het fijn vind zou je het kunnen doen

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 12:05

Ze word overdag om 8uur gevoerd en buitengezet in een grote wei waar ook nog extra hooi ligt..

Savonds mag ze weer lekker om 6uur naar binnen een dr brokjes.

Ze staat met een deken en dr stal word dagelijks uitgemest.

Sommige weken denk ik ook dat ik maar 2 x in de week zou kunnen(als het druk is op mn werk).
Verder heeft ze ook een weide maatje dus ik denk niet dat ze zich verveeld.

Maar ze krijgt nu wel veel minder aandacht ,ze word minder geborsteld ,minder uit de wei gehaald en min.een dag minder gereden.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:07

Ik denk dat het je paardje weinig uitmaakt of je 4x per week komt of eens een week overslaat, want hij heeft het toch prima;-)

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 12:09

Ja dat wel maar het is echt een paardje wat als je haar eruit haalt helemaal blij is en echt zo'n knuffeldier is.Echt ieder mens wat ze ziet wel ze mee knuffelen.

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:13

Je moet doen waar je jezelf prettig bij voelt.
Het is voor haar dus niet noodzakelijk dat je een bijrijdster hebt.
Maar omdat ze het fijn vindt om veel aandacht te krijgen kan je wel rustig uit kijken naar iemand die jou aanstaat. Kom je iemand tegen dan is dat geweldig, maar mocht het niet lukken dan is het ook geen ramp.

Maar als je om 1 uur moet beginnen lukt het dan niet om daar voor bij haar langs te gaan?

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:03

Ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt. Het is wel per paard verschillend dus ik denk dat je het even af moet wachten.
Als je dan echt denkt dat ze het erg vind dat ze te weinig aandacht krijgt kan je misschien ook naar iemand zoeken die haar lekker poetst en longeerd ofzo??
Ik rij zelf soms ook maar 2 keer per week op mijn paardje die ook de hele dag buiten staat met 2 andere paarden. Hij vind het zelf helemaal niet erg. Dus het kan best wel heel goed gaan zo hoor!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:04

Als ze iedere dag buiten loopt, is het niet zo erg als ze maar 3 of 4 x per week gereden wordt. Maar als je om 1 uur moet beginnen, kan je dan niet ervoor langs haar gaan? Voor wat aandacht en even longeren bijv? Dat kost allicht minder tijd dan rijden enzo ben je er toch wat vaker.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:13

Nu zal het idd niet nodig zijn, maar idd als jij je er prettiger bij voelt en je vind iemand waar het goed mee klikt..... vooral doen!

Op dit moment is het nog niet nodig, maar over een half jaar of een jaar misschien wel. Ik weet niet of je dan meer tijd krijgt?

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:31

het rijden op zich zou geen probleem moeten zijn. maar je kan misschien iemand zoeken die hem/haar wilt knuffelen, poetsen etc

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 15:31

Voor mijn werk lukt meestal niet omdat ik er met de trein heen moet dus om 12uur ongeveer de trein moet hebben..

Omdat ik savonds ook weer laat terug ben kan ik ook niet zo vroeg naar haar toe omdat ik anders zwaar slaap tekort kom en daarbij komt ook nog dat ik vaak bij mn vriend slaap en dat is weer een half uur fietsen naar mn paard..

Maar ik denk dat ik gewoon iemand zoek om beetje mee te knuffelen(heb ik vroeger ook graag gedaan)en als het klikt kan ze misschien ook na een tijdje gaan rijden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 16:45

het is nog een jong paardje, dus ik denk niet echt dat ie een bijrijder nodig heeft. Is er niemand van de familie of vrienden die eens willen gaan kijken? Of iemand op de stal waar jij staat die er wat naar wil kijken?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 16:53

Ik zou het niet doen. Ze is nog jong en heeft die 6x werk per week niet nodig.
Ze gaat lekker naar buiten, dus ze komt iig. de stal uit.
Ook ben je nu haar nog de basis aan het leren (neem ik aan), maar iedereen doet dit anders en dan is de kans groot dat je paard in de war raakt. Bij de eene mag dit wel, bij de andere niet. Dat heb je zowiezo natuurlijk, maar zo een joong paardje moet eerst alles nog leren.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 17:01

De basis zit er bij haar al heel goed in het enige wat ze nog een beetje moet vinden is haar eigen evenwicht ze kan nu een b-proefje met winstpunten lopen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:05

Maar toch zou ik haar op deze leeftijd nog niet zomaar door iemand anders laten berijden, maar dat is mijn idee.
Het is het beste, vind ik, om het eerste jaar en liever het jaar daarna ook maar 1 iemand erop te zetten. Dat die persoon alles kan bevestigen etc.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:09

lastig he, maar ja, je kunt je nieuwe baan/werktijden nou eenmaal niet altijd uitkiezen...Mijn paardje is 4,5 en ik werk 3 dagen in de week. Ze staat ook overdag buiten met andere paarden. Ik probeer 4x per week te gaan rijden en dat lukt aardig. Ik longeer haar 1x per week en 2 dagen mag ze lummelen in de wei. Het is ook een echte knuffel en dat verandert niet. Ik denk dat je paardje zelf aangeeft wanneer ze aandacht te kort komt, probeer de dagen dat je gaat er gewoon veel uit te halen, geef haar aandacht, rijd haar goed, doe leuke dingen. Een paard is geen mens en als ik die van mij zie, die is perfect gelukkig als ze mag dollen met de andere paarden, dan mist ze me echt niet!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 22:26

Misschien een idee om dan een verzorgster te nemen?? Die lekker naar haar toe gaat wanneer ze tijd heeft, ook al is dat elke dag, en haar dan gaat poetsen, knuffelen enz. (lees= Lekker tutten) Zodat ze wel al haar aandacht krijgt.. Er is vast wel iemand die dat wil en kan doen.. En ze word op den duur ook ouder en ik neem aan dat je die baan niet voor even hebt.. Ze kennen elkaar dan al best goed en dan kan zij/hij haar gaan bijrijden na een (half) jaar of langer..!?? Dat laatste kan je natuurlijk ook weglaten.. Knipoog

lady54

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 08:48

je moet doen wat jij fijn vind.
als jij het fijner vind dat ze meer aandacht krijg zou je een verzorgster kennen nemen die een aantal dagen gaat om der lekker aandacht te geven!!!
ik heb zelf ook een verzorgstertje want ik kan zelf ook niet elke dag...en zij rijd m 2 dagen in de week voor me!