paard wil bit niet in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

paard wil bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 09:21

Hallo,

ik en mijn vriendin die zouden twee jonge paarden beleren.
De ene kan het hele hoofdstel al in en de andere die wil het bit zonder hoofdstel niet eens in!!

We hebben vanales geprobeerd; stroop op het bit, bix erbij enz. Maar ze doet haar hoofd in de lucht en we kunnen er nooit bij.
Wie weet hier iets tegen te doen? Want van het zomer moeten ze op keuring en dan krijgen ze in een keer een bit in zonder dat ze er gewend aan zijn, dat vind ik zielig want die beesten weten niet wat hun overkomt.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:03

Gewoon bit aan hethoofdstel vastmaken Knipoog

Dan in je rechterhand het overige hoofdstel vasthouden (bakstuk e.d.) en op de neus van het paard leggen..zodat hij zijn hoofd niet omhoog kan doen.
Met je linkerhand het bit vasthouden en dat voor de monden van het paard houden (ervalk voor bijna tegen de tanden aan). Dan ga je met je linkerduim naar de mondhoek van het paard toe en daar vind je een plekje waar geen tanden zit..dan druk je met je linkerduim zachtjes op de tong van het paard. Dan opent het paard zijn mond en duw jij het bit met de rest van je linkerhand erin..dan bakstuk over de oren en klaar is kees!

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:04

Ja, dat wilde ik dus ook zeggen.
Misschien dat ze zomaar i neens het bit indoet, en het eigenlijk helemaal niet haar bedoeling was. Maar dan wel meteen belonen en duidelijk laten zien dat het leuk is met bit in. Dat je dan hele leuke dingen kan doen. Zodat ze de volgende keer misschien wel haar bit in doet.

Succes ermee!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:06

iemand erbij halen die dit wel kan Haha! Haha! Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:06

leer het paard op commando zijn hoofd omlaag brengen, belonen door een brokje.
hij moet leren dat asl je voorzichtig druk uitoefent op zijn hoofd, net achter de oren zeg maar, dat ie dan zijn hoofd omlaag doet, dan beloon je hem, als ie dit beter kan ga je weer aan de slag met het bit, smeer geen stroop eraan maar probeer eens honing..

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:07

gijsenkim schreef:
iemand erbij halen die dit wel kan Haha! Haha! Haha!

nou ben ik het wel mee eens ja

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 16:40

wij hebben ook zo'n paard op stal en vanaf we een vinger in der mond steken doet ze die wel open Lachen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 09:10

Okay, dan zal ik eens proberen met het hoofdstel.
Niemand is er eigenlijk om te helpen, mijn vriendin is nog kleiner als wat ik ben. De eigenaar heeft nooit tijd !! En er zijn nog een paar andere mensen die hun paarden hebben staan, alleen die willen niks met die paarden te maken hebben. ( klikt niet zo goed tussen hun en de eigenaar).

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 09:33

Vinger in de mond en ze doen wel open.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 09:37

ja, dat doen we ook wel. Maar dan doet ze haar hoofd helemaal omhoog en haar neus vastpakken werkt ook niet zo super.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:34

Even een aanvulling, als ze het bit voor het eerst in krijgt, en die keren daarna misschien ook, zal ze waarschijnlijk van die 'uitspuugneigingen' krijgen, of heel erg gaan kouwen e.d. Als ze dat doe DOE HET HOOFDTSTEL NIET UIT!!! Dan leer je je pony dat als ze zo raar met der mond, het bit uit gaat. En dat kan later met inrijden e.d. heel vervelend worden. Dus doe het hoofdstel pas af als ze der mond netjes dicht heeft, of als je het idee hebt dat ze er lekker op staat te kouwen en het niet vervelend vind. En belonen natuurlijk!
Wat je kan doen om te voorkomen dat ze der hoofd omhoog doet, is eerst oefenen met je vingers. Probeer met je vinger aan de lippen te zitten, en dan een beetje aan de binnenkant van de lip. Zo ga je steeds iets verder als je merkt dat het goed gaat. Met je vinger op de lagen (waar geen tanden zitten en het bit normaal zit) en een beetje aan der tong. Als dat allemaal goed gaat krijg je het bit waarschijnlijk veel makkelijker in.
Als je eenmaal normaal het hoofdstel om kan doen, ga dan stukjes met haar wandelen met een halstertje er over. Ga nog geen halstertouwen aan het bit doen enzo, wacht daarmee tot ze het volledig geaccepteerd heeft. Als je er dan teugels oid aan doet (of een halstertouw, maar op de manier hoe de lijn bij een voorbrenghoofdstel vast zit, dus door allebij de bitringen heen en dan de musketon aan de lijn zelf vast, anders trek je steeds aan één bitring en niet aan twee) kun je voorzichtig laten wennen aan druk op het bit, door haar bijvoorbeeld met je stem achterwaarts te laten gaan en dan een beetje druk op het bit geven. En als je wendingen maakt kun je een beetje meesturen met de teugels, dat soort dingen. Doe het rustig aan, overhaast niks, en je hebt een grote voorsprong als je straks gaat inrijden, en de keuring is zo ook niet zo'n vervelende ervaring.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 10:42

Bedankt voor de tip !!
maar ze vindt het niet erg als je met je vingers in zijn mond gaat. Het echte probleem is gewoon dat bit. Ik snap het niet wat de eerste keer deed ze al zo dom, dus het kan niet van een verveelde ervaring komen.
( ik snap wel waarom ze de eerste keer dom deed hoor, voor degene dit het niet begrijpen)

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:51

Misschien kun je het bit aan een kant losmaken, hoofdstel vast omdoen en dan het bit erin friemelen.
Heeft ie niets aan zijn kiezen?misschien doet het wel pijn dat zou ik eerst uitsluiten.
Mable wil haar bit nu ook niet zo graag in, het bit is ook erg koud nu als het uit de zadelkast komt. Misschien kun je het eerst even onder de warme kraan houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:51

Je moet ze eerst eerst leren dat ze het hoofd naar beneden doen als je druk legt achter de oren.
Verder bit alleen indoen met hoofdstel eraan. En probeer te voorkomen dat je met het bit tegen de voortanden aanslaat wat dat is erg pijnlijk voor het paard, en kan ervoor zorgen dat ze het bit helemaal niet inwillen.
Voordat je met een bit begint de tanden laten nakijken. Doppen en wolfstanden kunnen erg pijn doen, en er ook voor zorgen dat ze het bit niet leuk gaan vinden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 10:56

ik zou dat wel willen de tanden laten nakijken. Maar de eigenaar die wil dat vast niet. Hij is heeeeeeeeeel zuinig met zijn geld. Niet normaal hij ontwormt bijvoorbeeld maar 2 keer in een jaar en soms ' vergeet' hij dat even. Dus ik denk niet dat het gaat lukken.