Hoeven-vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

renske

Hoeven-vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 22:25

Ik had een paar vragen over hoeven, misschien een beetje domme maar het is altijd handig om toch te weten te komen Haha!

Maar waarom (over het algemeen genomen) moeten paarden zomers elke 6 weken bekapt worden en 's winters elke 8 weken? Groeien hoeven in de winter langzamer of nemen ze aan dat je in de winter anders rijd of zo?

En nog even over wel of geen hoefijzers (ben onhandig met zoekfunctie). Waarom zou je een paard ijzers geven? Heeft dat alleen te maken met hoeveel je op harde ondergrond rijd?

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:28

Vraag het eens aan een hoefsmit, die hebben vaak een mening gebaseerd op goeie feiten.

Als een paard slechte hoeven heeft, vaak in een trailer staat, of vaak op wedstrijd gaat, heeft hij meestal ijzers nodig

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:37

Dat een paard zomers vaker bekapt wordt dat 's winters heb ik nog nooit gehoort.
Ijzers doe je onder als de hoeven anders te snel slijten of als hij problemen heeft aan z'n hoeven of als je veel op gras rijd dan kun je er kalkoenen indraaien.

renske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 22:44

Maar het is toch vaak dat het is of ijzers met kalkoenen of op blote voeten? (tenminste dat las ik ergens..)

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:47

In de winter?

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:53

Ik denk dat dat vaker bekappen in de zomer komt, omdat ze er vanuit gaan dat je dan vaker buiten op de harde grond stapt, en omdat je paard langer in de wei loopt. Mijn pony staat altijd op ijzers. Zn hoeven zijn een beetje slecht, en hij gaat altijd mee op wedstrijd. Zomers draai ik altijd proppen onder. IJzers zonder proppen vind ik idd niet zo slim, dan kan je beter met blote voeten rijden. In de winter heb je geen proppen nodig.

renske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 22:54

monteaura schreef:
In de winter?

Ik dacht dat ik gehoord had dat de hoeven langzamer groeide in de winter. En voor het op gras rijden reageerde ik met dat met of zonder kalkoenen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 23:20

Net als je haar en nagels groeien in de winter inderdaad de hoeven wat langzamer. Let maar eens op je eigen nagels of haar.
Of je een paard op ijzers zet of niet is een vraag waar erg veel discussie over kan ontstaan. Ik rijd veel in de buitenbak en in het bos en de mijne heeft geen ijzers nodig. Twee en half jaar geleden heb ik ze er af gegooit en zijn hoeven zijn alleen maar beter geworden. Het hangt dus veel af van wat je met je paard doet op het harde, voor de kar, showen, draverijen, recreatie wedstrijden, springen, Parelli, fokken voor alle gebruikswijzes is een ander recept.
Als je paard in de winter in de wei komt is het handig ze er af te halen, sneeuw plakt namelijk als een dikke klont onder het ijzer en dan lopen ze echt ongelukkig.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 23:58

De hoeven van een paard groeien in de zomer inderdaad sneller dan in de winter! Daarnaast zijn ze in de zomer vaak droger waardoor ze sneller brokkelen. Mijn paard loopt op blote voeten omdat ze goede hoeven heeft. In de zomer brokkelen ze wel en komt zeker elke 8 weken de hoefsmid, nu is de hoefsmid ruim 10 weken geleden voor het laatst geweest en is het nog niet nodig.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 01:02

Nooit geweten dat hoeven in de winter minder hard groeien. Klinkt wel logisch! Mijn nagels groeien in de winter ook minder hard dus dan zal dat ook wel bij paarden zijn...

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 02:50

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 04:23

renske schreef:
Ik dacht dat ik gehoord had dat de hoeven langzamer groeide in de winter.

Ben ook altijd verteld dat hoeven trager groeien in de winter.
Maar zal het volgende keer de smid vragen
Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:12

en dat is ook logisch, een paard zijn hoeven groeien namelijk ook door beweging.
en omdat ze in de winter minder bewegen groeien die hoeven dus minder snel.
heeft ook te maken met voeding, in de zomer krijgen ze andere voeding(gras erbij) en groeien ze vaak sneller omdat t gras vochtig is.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:13

mijn welshje staat zomers op ijzers omdat ik vaak buitnrijd en in de winter op blote voeten want dan kom ik toch haast nooit buiten en slijten de hoeven nooit zo hard. Verder gaat ze om de 3 mnd naar de smit

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:30

monteaura schreef:
Als een paard slechte hoeven heeft, vaak in een trailer staat, of vaak op wedstrijd gaat, heeft hij meestal ijzers nodig

Verward Mag ik vragen waarop je dat baseert?