Claustrofobisch ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Claustrofobisch ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 21:27

Zou een paard claustrofobisch ( of hoe je het dan ook schrijft) kunnen zijn?

Als ik mn paardje in de stal zet, en ik doe de buitendeur dicht zodat hij niet naar buiten kan dan gaat hij helemaal tekeer in zijn box. Scheve mond
Ook al staat er naast hem in de box gewoon ook nog een ander paard, deze kan dan trouwens wel naar buiten.
Ik zet hem alleen binnen als hij gewerkt heeft en dus bezweet is.

Vandaag trapte hij de deur er bijna uit toen ik met een ander paardje bezig was. Ik kon de deur daarna niet eens meer open krijgen, ik ben nu dan ook bang dat hij zich een keer echt bezeert.
Weet iemand heir iets tegen, en of hij inderdaad iets van claustrofobie heeft? Klinkt misschien een beetje raar, maar ik wil graag weten of het bestaat bij paarden.

*Kuszz*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:58

als een mens het kan zijn...dan denk ik een dier ook wel.
maar waarschijnlijk heeft ie vroeger een hele slechte ervaring gehad en dat ie daarom zo bang is...

misschien met veel geduld, en bach-bloesem remedie dat je wel iets kunt verbeteren...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:00

ik heb ook een paard gehad met engtevrees
het kan wel degelijk
ik heb er meerdere meegemaakt
konden ook niet smal staan op deb trailer of vrachtwagen
ook gingen deze altijd zo vlug mogelijk door deuren enzo heen.
weinig aan te doen, als gewoon proberen alles rustig te doen, en hem niet confronteren met zijn angst.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:02

Hoe groot is de stal voor je paard eigenlijk?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:05

Die van mij gaat ook geen nauwe ruimtes in, net als zijn baasje Knipoog

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 22:08

Slechte ervaringen van vroeger ?
Ik weet niet het beestje is nog maar 3 jaar.

De stal is denk ik zon meter of 3,5 bij 3,5 dus groot genoeg zou je denken.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:11

Ja, het is idd wel groot. Hij kan iets vervelends hebben meegemaakt in dat korte 3 jaar. Misschien staat hij niet graag in de stal.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:12

ja, paarden kunnen claustrofobisch zijn... Banjer is het ook.

Ze vindt de trailer erg eng, het heeft 2 maanden geduurd voor ze op de spuitplaats stond, .... dat zijn smalle "donkere" ruimtes...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:20

Eigelijk is elk paard claustrofobisch! Ze willen immers kunnen vluchten als er iets engs is en dat kan niet in een kleine ruimte.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 22:24

Hoe doe je dat dan als ik vragen mag?
Ik bedoel hoe heb je het beetje bij beetje beter gekregen?
Het is alleen als ie helemaal alleen in die box staat, als ze er met 2e instaan ( is dan niet voor langer dan 10 minuten ofzo hoor) dan is alles goed.. Jah misschien spoort ie gewoon niet helemaal Schijnheilig

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 00:14

De pony bij ons op stal van mijn vriendin heeft het ook. Die vlíegt zijn stal in en uit, en tussen de poetspalen staan doet ie niet, door deuren loopt ie niet normaal maar vliegt ie! Maar de stal in is een ramp, we moeten m van te voren gewoon loslaten, er recht voorzetten en maar een schietgebedje doen, want dan word ie ontzettend lomp... Heel lastig, maar ik denk ook dat het een soort claustrofobie is!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 01:11

Van nature is elk paard claustrofobisch...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 08:43

Een paard bij Thomas op stal doet ook zo met de stal in en uit gaan. Ze reageert alsof de deurposten in brand staan. Je moet haar ook recht voor de opening zetten, anders verwondt ze zichzelf.

Het rare is dat de trailer, hek van de bak of wei geen probleem geeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 10:17

Anouar15 schreef:
Eigelijk is elk paard claustrofobisch! Ze willen immers kunnen vluchten als er iets engs is en dat kan niet in een kleine ruimte.

Inderdaad. Echter een paard is niet claustrofobisch zoals een mens, het zit in het paard z'n genen en sommigen kunnen er beter mee omgaan dan anderen. Bovendien is een paard een kudde-dier, dus alleen-zijn wordt ook niet erg op prijs gesteld. Dit is dus nog dubbel-op ook.
Een paard redeneert echter niet, zodat ze ook niet, in tegenstelling tot mensen, hier een vorm van kettingreactie-angst van krijgen. Dus eerst een fobie en vervolgens komt er vanalles bij, zoals pleinvrees, hoogtevrees en weet ik wat nog meer.

hector

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 10:35

Een van onze pony's draait ook helemaal door als ze op stal moet, onze stal is van hout en er zitten hoefafdrukken in de muren van het trappen tegen de wanden. Om deze reden staat ze dan dus ook niet meer op stal. De pony na het rijden op stal zetten leverde toch alleen maar ontzettend veel stress en een zwetende pony op. Net als het paard van Stennisje gaat ze vreemdgenoeg wel zonder problemen de trailer op.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 11:09

Maar wat dan doen?
Een bezweet paard maar gewoon buiten zetten?
Een deken kan niet op want die wordt er door de rest meteen weer afgesleurd.. :S

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:59

Is het geen optie om hem even in paddock ofzo te loslaten? En dan de deken eraf en in de wei gooien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:01

euh......... van een zeer gewaardeerde medebokker geleerd........

Een paard is een beroepsclaustrofoob met achtervolgingswaanzin.......

Dat is wat iedereen die met paarden omgaat eigenlijk zou moeten nemen als basis

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:41

Stennisje schreef:
Een paard bij Thomas op stal doet ook zo met de stal in en uit gaan. Ze reageert alsof de deurposten in brand staan. Je moet haar ook recht voor de opening zetten, anders verwondt ze zichzelf.

Het rare is dat de trailer, hek van de bak of wei geen probleem geeft.

Je praat daar over een ander probleem. Zo´n paard heeft zich een keer gestoten en zijn dan bang dat het weer gebeurt. Vaak, omdat ze dan sneller gaan, gebeurt het juist weer.
Daarom is het zo belangrijk dat stallen brede deuren hebben, dat je ze altijd helemaal open zet en dat je voor het paard uit door de openeing gaat.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:20

Lusitana schreef:
Je praat daar over een ander probleem. Zo´n paard heeft zich een keer gestoten en zijn dan bang dat het weer gebeurt. Vaak, omdat ze dan sneller gaan, gebeurt het juist weer.
Daarom is het zo belangrijk dat stallen brede deuren hebben, dat je ze altijd helemaal open zet en dat je voor het paard uit door de openeing gaat.

Het rare is dat dit paard is geboren en opgegroeid waar ie nu staat. Er is nooit wat raars gebeurd, wat het gedrag zou verklaren.
Inmiddels heeft ze zich wel wat keren gestoten, maar dat is het gevolg van het gedrag, niet de oorzaak. Helaas bevestigd het stoten voor haar alleen maar dat de deur eng is. Ze leggen helaas niet de link dat ze het zichzelf aandoen.
Ze heeft vreemd genoeg ook periodes van een paar weken dat ze normaal in en uit loopt en dat slaat ineens weer om.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:17

Ik heb ook zo een paard gehad, nooit wat mee gebeurd... nooit.

Stond hij in een lage stal dan lag konstant zijn hoofd open omdat hij zich de klere schrok van langslopende mensen, als hij tussen de kettingen stond schoot hij tijdens een poetsbeurt wel 10 kee naar achteren omdat hij van iemand schrok, de trailer ging hij niet op...... de veewagen (waar hij een heel ernstig ongeluk in heeft gehad) daarintegen was geen probleem.

en dat heeft hij vanaf zijn geboorte gehad

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:25

gijsenkim schreef:
euh......... van een zeer gewaardeerde medebokker geleerd........

Een paard is een beroepsclaustrofoob met achtervolgingswaanzin.......

Dat is wat iedereen die met paarden omgaat eigenlijk zou moeten nemen als basis

Dat vind ik wel een sterke OK dan! die ga ik onthouden.......
Enne ja, een bezweet paard kan gewoon naar buiten, mits afgekoeld (= huid droog) en niet in een snijdende oostenwind zonder vorm van beschutting.
Die beschutting is overigens bij wet verplicht, net als water en voer. Niet doen is dierenmishandeling.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:31

paarden zijn claustrofobisch (of zoiets) een paard wil via zijn instinkt ten alle tijden kunnen vluchten en in een klein hokje (trailer/stal/stand enz) kan dat niet. En dat vinden ze dus niet fijn. Ook als jij een paard erg kort neemt kan hij zich opgesloten voelen zegmaar, meestal als je wat meer ruimte geeft zullen ze veel makkelijker zijn, het paard kan dan vluchten, maar zal dat mindersnel doen, omdat hij dan meer op zijn gemak is, ik bedoel nu niet dat je je hele teugels los moet gooien en je alleen nog maar aan het einde van je halstertouw mag vasthouden, maarje kunt hem wel iets meer ruimte geven. Je moet echter nog wel genoeg controlle houden.