Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Probeer je voor te houden dat je niet gaat terug trekken als je paard sterk in de mond wordt. Geef hem ten alle tijde géén aanleiding om het bit vast te pakken. En houd hem bezig zodat hij ook niet de gelegenheid krijgt om er vandoor te gaan. Ook hoe je op het paard zit heeft ermee te maken. Als je als een plank op het paard gaat zitten omdat je verwacht dat hij er elk moment vandoor kan gaan, tja, dan kun je donder op zeggen dat hij er een keer vandoor gaat. Ga je gewoon lekker rijden, en richt je daar ook op, dan krijgt hij vanzelf in de gaten dat het geen zin heeft. Wees slimmer dan je paard.
Lijkt wel of je het over Pablo hebt van 1,5 jaar terug! De enige oplossing die er is is volhouden, doorzetten en je niet gek laten maken! Gewoon doorgaan met wat je instructrice je verteld. Gaat het niet in draf, ga dan de oefeningen die niet lukken in draf in stap oefenen en rijd in draf alleen basis figuren. Als jij bijvoorbeeld een kleine volte wilt rijden met een pony die vasthoud in draf, dan is dat in mijn ogen/en ervaring vragen om problemen, zorg dan in elk geval dat ze eerst op tempo is en pas als het tempo in orde is kun je verder kijken. shadowflower schreef:ik zou zeggen een rolletjes bit .. met van die kleine rolletjes .. het is een best streng bitje maar ze werken perfect .. mijn shetlander had ook de eignschap om overal heen te gaan waar ik haar niet heen wou hebben .. rolletjes bit eraan en het hele probleem was weg