Fjord houdt bit vast...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilsjuh

Fjord houdt bit vast...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 19:29

En dat begint verschrikkelijk irritant te worden!

Afgelopen voorjaar/zomer ben ik om deze reden ook met orion de weg ovegevlogen, gewoon niets meer te vertellen. Dat kun je lezen in dit topic (is al flinke tijd geleden,maar voor het idee).

[RT] Fjord gaat er vandoor!

Nu gebeurt dit dus ook als ik gewoon inde bakl aan het rijden ben. Meneer houdt gewoon verschrikkelijk vast! Soms aan een kant, soms aan beide kanten en soms niet!

Aangezien ik in een buitenbak rijdt waar geen hek voor staat en de bak aardig glad is als het geregent heeft ben ik gewoon als de dood dat ik een keer goed onderuit ga of dat ik eeen keer dwars door de kassen heen ga die bij de uitgang van de bak staan. Ik kan hem dus niet tegenhouden, hij is dan gewooon te sterk en doet waar hij zelf zin in heef, in galop gebeurt dit vooral en dan rent ie dus gewoon de bak uit!

Ik heb al veel gehoord dat dit toch wel fjordeigen is. Dat snap ik ook wel,maar volgens mij doe ik toch iets fout met rijden ofzo, het moet toch op een of andere manierop te lossen zijn?

Ik heb nu een pessoabit (dubel gebroken) aan mijn hoofdstel hangen. Voorheen reed ik altijd met een bustrens enkel gebroken. Ik had het idee dat hij daar niet goed op reageerde dus ben toen weer overgestapt op de pessoa, maar daar reageert ie net zo slecht op.

Ik weet niet of het dus aan het bit ligt of aan iets anders...

Herkennen jullie dit? Of hebben jullie tips om het op te lossen?
Zijn ALTIJD welkom!

Alvast bedankt,

Ilse

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:34

ik zou zeggen een rolletjes bit .. met van die kleine rolletjes .. het is een best streng bitje maar ze werken perfect .. mijn shetlander had ook de eignschap om overal heen te gaan waar ik haar niet heen wou hebben .. rolletjes bit eraan en het hele probleem was weg

ilsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 19:35

Maar, als ik een scherper bit probeer, word ie dan niet nog vaster in zijn mond?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:39

Wat zegt je instructeur hiervan?

chanellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:40

ik herken het dat doet die van mij ook

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:42

natuurlijk moet je er wel netjes mee omgaan ... en eerst rustig in de mond en wil die dan nog niet meewerken even flink aanpakken ...ook kun je een beetje op zijn of haar mond spelen zodat ie iets ontspannen gaat lopen als ik jou was zou ik dat bit toch echt eens proberen want ze kunnen het echt niet vastpakken omdat de rolletjes dan gaan bewegen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:20

Geen ander bit!!

Met een scherper bit neem je het probleem niet weg, je haalt alleen tijdelijk de symptomen weg.
Na een tijdje heeft het paard heus wel iets anders uitgevonden om de werking van het bit teniet te doen.
Dat heeft dus helemaal geen zin. Als je telkens maar een scherper bit gaat gebruiken dan wordt je paard alleen maar harder in z'n mond totdat je op een gegeven moment op een punt bent waarop het beest helemaal verprutst is en niks meer wil.
Dan ben je verder van huis.

Wat moet je dan wel doen? Pak het probleem bij de wortel, waar ligt die dan? Bij jezelf.
Het is een rijtechnisch probleem. Jij geeft het paard aanleiding om het bit vast te pakken. Dus wat moet jij doen? Ervoor zorgen dat het paard geen reden heeft om het bit vast te pakken.
Vaak zit het paard vast aan de tegenovergestelde kant van waar het probleem zit. Bijvoorbeeld: een paard heeft linksachter een blessure gehad en pakt rechts het bit vast. Ruiter vind het niet fijn voelen en zet onbewust de hand vast. Paard vind het niet fijn voelen en pakt bit vast. Cirkeltje rond.

Het klinkt allemaal heel gemakkelijk. Maar uit ervaring kan ik vertellen dat het niet simpel is. Je moet eerst je bewust van je fouten worden. Dan kun je leren en jezelf verbeteren. Zoek goede instructie. Het is zo gemakkelijk om naar hulpteugels of scherpere bitten te grijpen als je een probleem hebt. Maar, zoals ik net ook al zei, het neemt het probleem niet weg. Sterker nog, vaak wordt het probleem alleen maar groter.

Mijn advies is: leer goed rijden. Zoals je nu bezig bent is niet op de juiste wijze, ik krijg de indruk dat je je paard te veel op de hand rijd. Ik zeg niet dat je een slechte ruiter bent, dat kan ik vanaf hier niet beoordelen maar ik zeg alleen maar dat het beter kan.
Zorg dat je je paard veel beter voor het been krijgt en van de hand af rijdt. Een goede instructeur/instructrice kan je hierbij helpen. Onthoud wel: het heeft tijd nodig. Je paard moet leren begrijpen dat hij ook wat anders met het bit kan dan het alleen maar vastpakken. Met goede instructie bereik je ook dat je paard beter naar je luistert en er niet meer zomaar vandoor gaat.
Je kunt IMO beter in goede instructie investeren dan in allemaal scherpere bitten (en/of hulpteugels). Het kost tijd maar geloof me, het is het waard. Succes ermee! OK dan!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:24

Geen hulpmiddel.
Geen ander bit.
Geen andere maffe dingen.

Niet terug trekken, want het komt doordat jij (ongemerkt) vasthoudt en je paard dit aan je meld.
Lekker naar voren drijven.

ilsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 09:41

Allemaal bedankt voor jullie tips!

Porschrider, ik heb al een jaar lang een instructrice en als je nagaat dat orion tone hij een jaar geleden kwam niet eens kon draven,omdat er nooit iets met hem gedaan is, zijn we al super voorruit gegaan! Hij begint nu rond te lopen en te wijken, echt leuk! Naara mijn idee zal het aan de instructrice niet liggen!

Zij zegt inderdaad ook, ik hou heel erg vast in mijn handen, maar dat leer je niet zo makkelijk meer af, daar ben ik dus druk mee bezig! Scheve mond

Ik ben inderdaad ook niet zo van de scherpere bitten, hulpteugels etc. maar meer omdat ik zelf niet weet hoe ik daar mee om moet gaan en dan bang ben mijn paard alleen maar in de weg te zitten!

Jullie zeggen allemaal flink voorwaarts rijden, daar word ook aan gewerkt,maar aangezien mijn paard gewoon NIET voorwaarts is, je moet aldoor blijven werken, is het nog moeilijker...je moet namelijk vanalles tegelijk doen!

Toch onwijs bedankt en als er nog meer tips zijn hoor ik het wel! OK dan!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:30

Als hij niet voorwaarts is, eerst maar eens veel overgangen en schijnovergangen gaan rijden.

Krijg je geen reactie op je kuitdruk, meteen een tik. Bij een overgang terug, in het begin maar even geen contact met je teugels, laat ze maar in kleine boogjes hangen, probeer met je zit (en in het begin ook je stem) terug te rijden. Uiteraard niet meteen in de galop proberen, eerst van stap naar halthouden etc...

Verder kun je misschien eens zitlessen gaan volgen aan de longe, dan leer je een stuk beter met je zit te rijden in plaats van met je handen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:49

ik reed laast op me favo pony.En hij had ook een tijdje zijn bit vast maar hij deed nog wel ongeveer wat ik wou.Dus of hij echt zijn bit vast had weet ik niet maar het gaf wel zo gevoel.IK ging dus wat voorwaards rijden en zorgen dat zijn aandacht op mijn gericht is en niet op het vast houden van het bit.Na een tijdje liet hij hem weer los en alles ging goed

nogmaals ik weet niet zeker of hij zijn bit vast had maar ik had zo gevoel dat hij dat wel had.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:33

@ Ilsjuh:
Mijn ervaring is dat er heel veel verschil tussen instructie kan zitten. Ik had een instructrice waar ik een hele goede basis van heb gekregen maar op een gegeven moment was ik helemaal uitgeleerd bij haar. Toen kreeg ik les van een andere instructrice en nu gaat het met mij als een tierelier. Maar dat kan ik vanuit hier niet beoordelen. Maar als ik jouw verhaal zo lees dan heb je ook al heel wat geleerd en kun je nog heel wat van haar leren.

Het is al een heel goed ding dat je ervan bewust bent dat je vasthoud in je handen. Ik heb ook een beetje de neiging om wat sterk te worden in de hand dus ik weet hoe moeilijk het is. Maar geloof me, het kan verbeteren. Het kost wat tijd maar het lukt.

Het lijkt mij nog steeds niet verstandig om een scherper bit te gebruiken. Ik zou eerder zeggen, gebruik tijdelijk een hulpteugeltje zoals een thiedeman of een halsverlenger zodat je niet al je energie in het naar beneden rijden hoeft te steken. Overleg eerst met je instructrice voordat je allemaal dingen gaat uitvinden. Misschien zegt zij juist dat je wel een scherper bit moet gebruiken of wil ze helemaal niks veranderen omdat ze van menig is dat jij capabel genoeg bent om het zelf op te lossen.

Je schrijft dat je paardje ook al leuk begint rond te lopen en te wijken. Maar onthoud dit wel: een paard kan gauw trucjes aanleren maar dat hoeft nog niet te betekeken dat hij ook daadwerkelijk op een bepaald niveau loopt. Ik bedoel, mijn paard kan ook schouderbinnenwaarts, achterwaarts en traver maar als ik haar nu uitbreng in een M2-proef dan maakt de jury me wel met de grond gelijk omdat ze nog lang niet op M2-niveau loopt.

De basis is het allerbelangrijkste. Dat hoor je iedereen zeggen, zonder twijfel. Zonder een goede basis kun je niets, oké da's ook weer overdreven, je kunt weinig.

Je moet ervoor zorgen dat je paard goed aan de hulpen en aan je zit komt te staan. Doe gehoorzaamheidsoefeningen en laat die trucjes zoals het wijken eerst maar achterwege. Onder gehoorzaamheidsoefeningen versta ik overgangen. Stap, halthouden en weer stappen. Maar ook bijvoorbeeld draf, een pasje middendraf en weer arbeidsdraf. Pas als je basis voor elkaar is dan kun je eens gaan denken aan oefeningen zoals het wijken. Natuurlijk kun je tussendoor dit ook eens doen ter afwisseling maar je basis is op dit moment het belangrijkste.

Niet alleen moet je aan je paard werken maar natuurlijk ook aan jezelf. Knipoog Probeer je voor te houden dat je niet gaat terug trekken als je paard sterk in de mond wordt. Geef hem ten alle tijde géén aanleiding om het bit vast te pakken. En houd hem bezig zodat hij ook niet de gelegenheid krijgt om er vandoor te gaan. Ook hoe je op het paard zit heeft ermee te maken. Als je als een plank op het paard gaat zitten omdat je verwacht dat hij er elk moment vandoor kan gaan, tja, dan kun je donder op zeggen dat hij er een keer vandoor gaat. Ga je gewoon lekker rijden, en richt je daar ook op, dan krijgt hij vanzelf in de gaten dat het geen zin heeft. Wees slimmer dan je paard.
Wat je ook nog eens kunt doen is iemand vragen om op z'n paard te rijden zodat je kunt voelen hoe een paard is als hij los in de mond is.
Succes ermee! OK dan!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:44

Ik ken je probleem Haha! Lijkt wel of je het over Pablo hebt van 1,5 jaar terug! De enige oplossing die er is is volhouden, doorzetten en je niet gek laten maken! Gewoon doorgaan met wat je instructrice je verteld. Gaat het niet in draf, ga dan de oefeningen die niet lukken in draf in stap oefenen en rijd in draf alleen basis figuren. Als jij bijvoorbeeld een kleine volte wilt rijden met een pony die vasthoud in draf, dan is dat in mijn ogen/en ervaring vragen om problemen, zorg dan in elk geval dat ze eerst op tempo is en pas als het tempo in orde is kun je verder kijken.

Veel succes!

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:48

shadowflower schreef:
ik zou zeggen een rolletjes bit .. met van die kleine rolletjes .. het is een best streng bitje maar ze werken perfect .. mijn shetlander had ook de eignschap om overal heen te gaan waar ik haar niet heen wou hebben .. rolletjes bit eraan en het hele probleem was weg

Dit bit heb ik ook bij mijn vorige pony gebruikt, ze hield hem soms nog wel vast maar het ging wel beter

Misschien dat je zo'n bit eens van iemand kunt lenen.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:00

Ik heb ook zo'n fjord!
Eerst was het op beide teugels, zo erg dat ik er gewoon na 10 minuten hele erge pijn had in me schouders, ik hield me handen teveel vast!
Ik ben zitlessen gaan nemen, om meer te gaan rijden met me zit!
En nu heb ik weer vaak prive les, en nu is het vasthouden alleen nog maar op links, en moet ze rechts ook wat meer gaan aannemen, waar we dus ook hard mee bezig zijn!
Ze is al veel minder sterk, en zet ook steeds meer dr achterhand eronder etc. En dat in 10 maanden tijd!

En 1 ding: Wat in stap niet lukt, lukt in draf al helemaal niet Knipoog

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:13

Ha ik ken het probleem, vaag lisanne1 hier op bokt die weet er alles van.

Neem een normale, dubbelgebroken rvs bit. pessoa is zo sterk dat hij er juist meer tegenin zal gaan, zorg dat hij het bit fijn gat vinden en leert accepteren, succes!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:09

Ik herken dit probleem wel een beetje, bij mijn verzorghafje staat ook een fjordje. Die gaat er op buitenrit op de terugweg ook altijd vandoor. We hebben alles al geprobeerd. Een keer zelfs met een speciaal hengstenbit (stang met ribbels) en een thiedemann eraan. En hij rent er gewoon doorheen. Nu moeten wij gelukkig geen drukke weg over maar Fan gaat ook meerennen als hij op hol slaat. Nu staat ie van de winter stil en word hij deze zomer opnieuw ingereden (is nog jong) en gecastreerd (is ook nog hengst). Verder is het een echte knuffel en hij kan ook al heel veel, maarja we zullen wel zien hoe het verder gaat.

Kun je die bak niet op de een of andere manier afsluiten? Misschien een stroomdraadje ervoor zetten ofzo. Of vragen of er iemand de omheining wat verder door wil trekken, zodat het toch afgesloten is. Dan kun je rustig in de bak oefenen zonder bang te zijn dat ie daar ook uitloopt.

ilsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 23:23

@ porscherider:

Inwijs bedankt voor je tips daar heb ik in ieder geval iets aan! Net wat je zegt van jou uit is het moeilijk te beoordelen hoe ik nu zeg maar rijdt, ik vind het zelf ook nog moeilijk om te zeggen wat ik nou het fijnste vind enzo.

Wat jij zegt over het lopen op niveau, daar ben ik het helemaal mee eens. Als je L-oefeningen rijdt hoeft dat niet te betekenen dat je je paard ook in de L uit kunt brengen. Dat ben ik dan ook zeker niet van plan, ik heb niet de mogelijkheid wedstrijden o.i.d te rijden.

Ik zal proberen iets met je tips te gaan doen, bedankt!

@ Sabientjuh: Bij mij op stal heeft niemand zo een bit, en eigenlijk wat porscherider al zegt: met een adner bit ga je het probleeem uit de weg en hoef je het niet op te lossen, denk ik! Toch bedankt!

@Tobilover: Misschien zijn die zit lessen voor mij ook nog wel iets, is dat ook voor je houding of dat niet?

@ Irene2: Ik heb in overleg met mijn instructrice besloten dat we voorlopig toch nog met het pessoabit rijden. Heel raar,maar met de kerst heeft orion 2 dagen stilgestaan en vandaag was hij super in zijn mond. We konden alleen een beetje stappen vanwege een bevropren bak,maar hij liep lekker rond en gaf best wel toe, niet vervelend, hij kan het dus wel!

@ Fangio: Ik zou de bak met een longeerlijn af kunnen sluiten,maar als een fjord gaat gaat ie ook echt, dus dan is er weer een longeerlijn om zeep geholpen, het is dan denk ik emer voor je eigen gevoel!

Verder iedereen hee erg bedankt, er zitten echt tips tussen waar ik iets mee kan!