stang en trens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pert

stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 19:08

ik vraag me echt al jaren af hoe zo'n stang en trens hoofdstel nou in elkaar zit.
heeft iemand hier een voorbeeld / foto ervan?
en heeft een paard dan 2 bitten in zijn mond?
eeeenn waarom moet je in de z ineens met stang en trens gaan rijden terwijl je de rest ook met een gewone trens hebt kunnen doen Verward

chanellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:11

mijn paard heeft datb wel maar ik heb kan geen foto daarvan op de computer krijgen jmmr Huilen Huilen

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 19:15

maar heeft hij dan 2 bitten in zijn mond? en waarom rij je met zo'n bit en niet met een gewone trens?

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:20

Met een stang en trens komt een paard net iets makkelijker door zn oprichting heen, en heb je meer controle bij de oefeningen die je moet maken. Sommige mensen vinden het fijn, en sommige mensen niet.

Een paard heeft dan 2 bitten in zn mond, een heel dun gewoon bitje (onderlegtrens), die zit het hoogst, en onder de trens, zit een stang.
Een stang heeft scharen, scharen hebben de bedoeling om de stang harder in te laten werken. Als je aan de teugel van de stang trekt, kantelt de stang, en dat werkt in op de paardenmond.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Angeliek op 25-12-04 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Puera

In het Z moet je niet met S&T rijden, het mag.

Verder raad ik je aan om de zoekfunctie te gebruiken, over dit onderwerp zijn al diverse topics geweest waar hele nuttig info in staat.

Op dit plaatje kun je duidelijk zien dat het paard twee bitten in zijn mond heeft.
Afbeelding
(bron: www.harryshorse.nl)
De trens zit het hoogste in z'n mond met een eindje daaronder de stang.

chanellover

eh..... weet ik veel hij luisterde eerst niet goed onder het rijden en toen zei mij oom dat ik eens twee bitten moest probeeren en nu gaat het goed met rijden

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:21

Hihi, allemaal van die ijverige bokkers die de plaatjes-zoekfunctie kennen.... Haha!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:22

Vanaf het ZZ-licht is S&T verplicht.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:53

chanellover schreef:
eh..... weet ik veel hij luisterde eerst niet goed onder het rijden en toen zei mij oom dat ik eens twee bitten moest probeeren en nu gaat het goed met rijden

Kan je dan niet beter investeren in een goede instructeur? Verward

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:00

Angeliek schreef:
Vanaf het ZZ-licht is S&T verplicht.

Neen, in het reglement staat dat S&T vanaf ZZ-licht mag en vanaf lichte tour verplicht is.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:37

chanellover schreef:

s en t is niet als ie niet luister maar om de hulpen te `vergemakkelijken`

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:55

RanouK schreef:
Neen, in het reglement staat dat S&T vanaf ZZ-licht mag en vanaf lichte tour verplicht is.

Voor de klassen Z1- en Z2 dressuur geldt, met uitzondering van de pony's, dezelfde optoming als voor de klassen
B t/m M2, aangevuld met de mogelijkheid tot gebruik van een stang- en trenshoofdstel.

Voor de klassen ZZ-Licht en hoger is het gebruik van een stang en trens hoofdstel verplicht, tenzij in specifieke
categorie-reglementen anders wordt bepaald.

Lees maar na in het regelement Lachen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:26

Angeliek heeft gelijk

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 09:07

Misschien dat RanouK het reglement in Vlaanderen bedoelt, zo te zien aan haar woonplaats?

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:07

Fitzroy schreef:
Misschien dat RanouK het reglement in Vlaanderen bedoelt, zo te zien aan haar woonplaats?

Ik wist niet dat er zo'n groot verschil in zat.
Bij ons mag S&T pas vanaf L2 niveau 2 (vergelijkbaar met ZZlicht) maar je mag ook gewoon met trens starten.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 21:46

chanellover schreef:

Lips are sealed
stop er gauw weer een dubbelgebroken trensje in ofzo, wat jij je paard nu aan doet is zoiets als dierenmishandeling, ik heb namelijk niet echt het idee dat jij nog erg hoog in de dressuur zit..?

Weet jij wel iets van paarden af, vraag ik me af.. >;)

Ik wil niet als een b itch overkomen, maarje paard heeft nou echt een heel 'scherp' bit in zijn mond... Bloos!

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:01

chanellover schreef:

Eh bedoel je misschien dat je een ander bitje uitgeprobeert hebt? In plaats van 2 bitten tegelijk in de mond gehangen?

Ik denk niet dat je met stang en trens rijdt toch? Verward
Want je vraag is toch hoe een S&Thoofdstel in elkaar zit en waarom/wanneer deze gebruikt wordt? Verward

Als je nu met S&T rijdt, kun je maar beter terug grijpen naar je oude bitje iig, excuses als je in t Z rijdt Schijnheilig