Hoe een paard met sokken te scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mloui

Hoe een paard met sokken te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 16:40

Ik wil onze welshcob laten scheren, hij heeft ontiegelijk veel vacht en hij loopt dressuur wedstrijden, ziet er niet uit natuurlijk. Alleen nu heb ik 1 probleem, een welshcob hoort sokken te hebben. Hoe moet dat dus met het scheren, want meestal gaan de sokjes eraf en ik wil ze dr graag aan laten. Zijn er meer mensen die een cob of een fries (want die hebben natuurlijk ook sokken) hebben laten scheren? En zo ja, zijn bij jullie de sokken dr af, of zitten ze er gewoon nog aan. En als laatste, hoe zijn de benen dan geschoren? Alvast bedankt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 16:41

waarom scheer je de benen dan gewoon niet en de rest van het lijfje wel?

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 16:43

pharagirlke schreef:
waarom scheer je de benen dan gewoon niet en de rest van het lijfje wel?

ziet er ook niet echt mooi uit he.. als ze niet zoveel vacht hebben valt dat nog te doen...alleen deze heeft echt haren van 3cm lang Scheve mond

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 16:43

Of de benen tot aan de knieën scheren (net onder de knie) en de rest niet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 16:44

Als je in het jachtmodel scheert, dan vallen die beenwarmers niet zo op.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 17:12

Sjonniej schreef:
Als je in het jachtmodel scheert, dan vallen die beenwarmers niet zo op.

dat is ook zo, maar het is wel de bedoeling dat het er mooi uitziet voor in de dressuurring.. en dat vind ik van een jachtmodel niet bepaad

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 17:23

Je kan de benen tot de knieen helemaal scheren en dan vanaf daar met de haren mee heel voorzichtig een laagje erafhalen, zo wordt de overgang niet zo scherp. Zo heb ik het ook gedaan alleen dan aan de bovenkant van zijn benen.

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 17:38

Ik reed vroeger een Fries voor iemand anders, deze schoren we 's winters ook, we deden maar een paar cm van de benen en de rest lieten we gewoon zitten, het viel wel mee hoe het eruit zag, de benen bleven wel mooi zwart, verder werd hij grijs.
Bij onze eigen Fjord schoor ik de benen tot aan de knieen

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 11:55

viola schreef:
Je kan de benen tot de knieen helemaal scheren en dan vanaf daar met de haren mee heel voorzichtig een laagje erafhalen, zo wordt de overgang niet zo scherp. Zo heb ik het ook gedaan alleen dan aan de bovenkant van zijn benen.

dat is inderdaad een goede oplossing! zijn er nog meer mensen die ervaring hebben in het scheren van paarden met sokken?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:33

de voorbenen scheren tot de knie en dan de knie zelf met de haren mee scheren.
de achterbenen scheren tot aan de sprong en dan de sprong zelf met de haren mee scheren.
zo is het bij eef gedaan (fries) en je zag er niets van, de overgang werd supermooi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:35

Mloui schreef:
dat is ook zo, maar het is wel de bedoeling dat het er mooi uitziet voor in de dressuurring.. en dat vind ik van een jachtmodel niet bepaad

Scheer je voornamelijk voor het mooie of voor het functionele?

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 01:37

runningkawa schreef:
Scheer je voornamelijk voor het mooie of voor het functionele?

eigenlijk beide. Het is op deze manier zeker niet functioneel met die lange haren, hij is binnen 5 minuten drijfnat, maar mooi is het ook zeker niet. Dus het zou mooi zijn als het én mooi en functioneel kon zijn!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:29

LiSSy schreef:
de voorbenen scheren tot de knie en dan de knie zelf met de haren mee scheren.
de achterbenen scheren tot aan de sprong en dan de sprong zelf met de haren mee scheren.
zo is het bij eef gedaan (fries) en je zag er niets van, de overgang werd supermooi

Idd... zo deden wij het met de tink-kruising die ik reed ook altijd.
Wanneer je het goed doet is er niets van te zien.
Vooral als het al een aantal dagen/weken gelden is dat je het hebt geschoren. Lachen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:39

Wij scheren ook, terwijl we de sokken laten zitten. (Welsh Cobs)
Eigenlijk is het heel eenvoudig. Wij scheren gewoon, en alleen bij de sokken even opletten, maar je ziet het eigenlijk niet. Die blijven er helemaal aan. Weet niet of ik er een foto van heb eigenlijk. Na een paar weken is het gewoon een zomervacht met sokken zoals ze horen, heel mooi.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:40

Ik heb mijn fries (mét sokken dus Tong uitsteken) ook geschoren, tot ver over de knie en sprong zelfs. De benen heb ik biiijna helemaal geschoren, daar worden ze mooi strak van. De achterkant van het onderbeen met de haren mee scheren tot net op de sok, de voor en zijkant tot net boven de kogel tegen de haren in en dan op de kogel met de haren mee naar beneden de overgang maken. Zie je dus niks van en ze hebben echt een super verzorgt been dan.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:43

Een haf bij ons op stal heeft het ong. tot de knieen geschoren. Ziet er nu nog opvallend uit, maar over een paar weken is de kleur wel weer bijgetrokken.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:19

Is het niet een beetje laat om nu nog te scheren??

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:04

Nee waarom? Er zit toch nog vacht op bij sommige? Heb van de week het paard van mn vriendin nog geschoren en sommige eventing paarden worden het hele jaar door geschoren.