Mag dit?!> Pensiongeld niet betaald>paard geslacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Mag dit?!> Pensiongeld niet betaald>paard geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 23:52

Ik hoorde nu toch 'n verhaal Scheve mond
En het ergste is dat het nog klopt ook, ik heb het namelijk van een van de pensionklanten van die stal...

De staleigenaar had 2 paarden van iemand in pension staan, waar een tijd geen stalgeld voor was betaald.
Hij heeft die dieren zonder enig contact met de eigenaar naar de slacht gebracht...
(werd me tussen neus en lippen door verteld: 'oh, nee, ... (staleigenaar) had geen tijd hij moest even 2 paarden naar de slacht brengen, dus ik vraag het morgen wel') Bloos!

Mag zo'n vent dat nou echt doen? Kijk, niet betalen kan uiteraard echt niet, maar dan is er toch een andere manier om zoiets op te lossen?!!!
De staleigenaar is nogal een ouderwetse vent, analfabeet, ik heb de indruk dat zijn activiteiten niet aan de belasting worden opgegeven en dus niet officieel zijn, dus geen contracten oid.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 23:55

Nou dat mag echt niet lijkt mij

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 23:55

noujaaaa zeg ik geloof er eerlijk gezegd nix van Scheve mond

je kan ook niet zomaar ff een paard laten slachten, moet geloof ik kunnen aantonen dat ie van jou is, iig zoiets dacht ik

zou wat zijn zeg, als ik anders in een boze bui ff t paard van een ander laat slachten Lips are sealed

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 23:56

is dit echt waar Scheve mond
je zou maar eventjes niet betalen...en hup paard geslacht Scheve mond
ik vind dit gewoon niet kunnen van die stalbaas hoor! er zou vast een andere manier geweest zijn,maar toch zeker niet op deze manier
dit is een soort van dierenmishandeling denk ik Boos!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 23:58

Ja, het lijkt mij dus ook dat het niet mág, en ik vind natuurlijk dat het niet kan! Maar het is wel écht gebeurd, dat weet ik 100% zeker...
En hoe toon je aan dat een paard van jou is? Je hebt zowieso pas een wettelijk eigendomsbewijs als je werkelijk een contract hebt waarin staat dat je het paard gekocht hebt van een bepaalde persoon, en wie heeft dat nou? Ik niet!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 00:04

paard hoort gechipt te zijn, en het paspoort moet je dus laten zien....
dat heeft normaal gesproken de eigenaar zelf..

en jij hebt het gehoord van een pensionklant, die het weer heeft gehoord...

denk dat die man de paarden nog eerder had verkocht dat levert nml meer op dan de slacht, dus nee tot ik de eigenaar van de paarden spreek die het bevestigd geloof ik er nix van

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 00:04

Concorde schreef:
Ja, het lijkt mij dus ook dat het niet mág, en ik vind natuurlijk dat het niet kan! Maar het is wel écht gebeurd, dat weet ik 100% zeker...
En hoe toon je aan dat een paard van jou is? Je hebt zowieso pas een wettelijk eigendomsbewijs als je werkelijk een contract hebt waarin staat dat je het paard gekocht hebt van een bepaalde persoon, en wie heeft dat nou? Ik niet!

misschien foto's,entingboekje,uhm Schijnheilig
weet niks meer... Bloos

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 00:06

Renske20 schreef:
paard hoort gechipt te zijn, en het paspoort moet je dus laten zien....
dat heeft normaal gesproken de eigenaar zelf..

en jij hebt het gehoord van een pensionklant, die het weer heeft gehoord...

Ik heb het van een goede vriendin van me, absoluut geen kletser (het is eigenlijk zo'n heilig schaap) die haar paard heeft gekocht van die vent, die bijna schoondochter van m is, en die dit zelf uit zijn mond gehoord heeft.

Lindsjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 00:08

Het mag in principe wel helaas. Tenminste, als het klopt wat ik gehoord heb..
Het schijnt zo te zijn, dat als de stalkosten zo hoog zijn opgelopen, dat het over de waarde van het paard is, dan wordt de staleigenaar gezien als de eigenaar en mag hij er vanaf die tijd, alles mee doen wat hij wil.

Nogmaals, weet niet of het klopt!
Ik vind het in ieder geval niet kunnen! Er kan altijd wat geregeld worden met de eigenaren. ZOMAAR 2 paarden naar de slacht brengen kan gewoon niet!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 00:10

dan nog zou hij ze eerder verkopen dan slachten, verkopen levert nml meer op
nee ik geloof er nix van, geef het tel. nr van die man maar, dan wil ik t ook graag uit zijn mond horen!

en wrsch zal hij t sarcastisch hebben bedoeld als ie zoiets al zou hebben gezegd en heeft ze t gewoon verkeerd begrepen....

GB_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 00:24

Ik geloof het niet hoor. maarja.

Wil dan toch echt harde bewijzen

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 00:37

maar je moet toch ook bij de slacht het paspoort laten zien, en neem niet aan dat hij die van zijn pensionklanten heeft.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 01:26

Lindsjah schreef:
Het mag in principe wel helaas. Tenminste, als het klopt wat ik gehoord heb..
Het schijnt zo te zijn, dat als de stalkosten zo hoog zijn opgelopen, dat het over de waarde van het paard is, dan wordt de staleigenaar gezien als de eigenaar en mag hij er vanaf die tijd, alles mee doen wat hij wil.

Volgens mij klopt het idd wat jij zegt. Zoiets is op een stal waar ik gestaan heb ook aan de hand geweest. Pensionklant liep al meer dan 6 maanden achter. Op dat moment is de stalhouder dus de persoon die de verzorging en de kosten van de verzorging op zich neemt en dus de eigenaar.

En als de achterstand de waarde van het paard te boven gaat mag hij het paard -mits met een juridische procedure!- toe-eigenen. Eigenlijk is dit gewoon beslag leggen op roerende goederen, maar dit mag natuurlijk NOOIT zomaar zonder wettelijke ingebreke stelling en rechterlijke tussenkomst.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 01:34

ik ken ook iemand die geen stalgeld betaalde
en de pony is toen ook ingenomen door de staleigenaar
en doorverkocht aan de meiden die hem verzorgde
volgens mij mag dit als de stalschuld even hoog is als de waarde van het paard

maar of dit mag zonder ook maar enig contact gehad te hebben met de eigenaar van het paard
weet ik eigenlijk niet volgens mij niet namelijk

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 01:40

wenny schreef:
maar of dit mag zonder ook maar enig contact gehad te hebben met de eigenaar van het paard
weet ik eigenlijk niet volgens mij niet namelijk

Op het moment dat je de beslissing neemt om het paard toe-te-eigenen zonder overleg met de 'eigenaar' handel je dus zonder rechterlijke tussenkomst en zal een evt verkoop nooit rechtsgeldig zijn en altijd teruggedraaid dienen te worden indien er een zaak van komt.

Het mag natuurlijk wel zonder juridische tussenkomst als de laatst bekende eigenaar van het dier officieel afstand doet van het paard tegen finale kwijting van de schuld.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 10:13

Lijkt me een stug verhaal en het mag ook niet. Dat is gewoon diefstal!!!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 10:42

En wie bepaald dan de waarde van het paard?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 10:44

Ik heb een pony staan die ik op zo'n manier heb gekocht.
Stalling was een aantal maanden niet betaald en de staleigenaar heeft de popny ingenomen. Ik hoorde het verhaal rondgaan dat hij hem naar de slacht zou brengen dus ik heb de pony gekocht. Of hij hem werkelijk naar de slacht zou brengen weet ik niet maar dat is wel heel erg cru en meestal krijg je er dan minder voor terug dan bij gewone verkoop.

In mijn geval is alles dus wel met medeweten van de eigenaar gebeurd, ik geloof dat dit ook een vereiste is hoor, de staleigenaar mag het paard innemen als de niet betaalde kosten boven de waarde van het paard uit komen maar waneer het paard verkocht wordt moet de (ex) eigenaar daar volgens mij wel van op de hoogte zijn maar dat weet ik niet zeker, maar om zo'n paard dan maar naar de slacht te brengen.......

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:08

Of het mag is een ander verhaal, maar ik heb het ook zien gebeuren, met eigen ogen. Het paardje had zelfs mijn halstertje om toen ze werd opgehaald door de handelaar, richting Italie zou ze gaan werd er gezegd. Dit ook omdat de eigenaresse maanden niet had betaald en waarschuwingen had gehad. Zo heeft hij ook voor mijn komst op stal 2 paarden verkocht van iermand die maar niet betaalde. Hij is heus niet zo moeilijk hoor, als je een maand niet kan betalen of wat dan ook treft hij altijd een regeling met je, maar als het te gortig word dan gaat hij zo te werk ja. Gelukkig al ruim 8 jaar niet meer meegemaakt met hem hoor, hihi.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:09

dat zomaar slachten vind ik echt belachelijk, het zal je paard maar zijn
Oke als iemand niet betaalt vind ik het ook niet normaal maar er zal dan toch wel een andere regeling zijn...

Celvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:20

Nou uhmzz neej dat lijkt me niet nee... het het had mijn paard niet moeten zijn denk want dan had ik die vent ff personelijk naar de slacht gebarcht !
Sjeetje wat een verhaal zeg !!!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:32

tjee das echt van de gekke!
dat mag zeker niet, hij is niet de eigenaar toch, dan mag hij ze echt niet laten slachten Scheve mond
zou ook wel dom zijn als de eigenaar dat gewoon zo maar doet Boos!
kijk niet betalen is natuurlijk ook niet goed, maar om ze nou te slachten eng iedee,
sta jij nog op die pension stal?
dan zou ik daar maar ns gaan praten wand dit kan niet Scheve mond
(arme paarden trouwens Verdrietig )

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:52

hij heeft daar geen rechten toe !
wat vreselijk. oke het is nniet normaa lals mensen neit betalen, maar stuur ze dan van stal weg. maar om zomaar dat paard naar de slacht te brengen, nee. afschuwelijk zeg

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 18:01

wablieft Bloos! Ik zou die man persoonlijk slachten Boos! Zeker dat dit waar is? Echt waar, die man zou bij mij niet lang leven!!! Kon ie dan de eigenaar zo niet even waarschuwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 18:16

Het kan wel maar er moet dan wel een gerechtelijke uitspraak zijn!!!!!
Als het stallingsgeld idd hoger is dan de waarde van het paard zal de rechter het paard altijd aan de staleigenaar toewijzen.