ikke schreef:In aanvulling op wat LDRD al zegt heeft mijn tussenpersoon gedavieseerd om altijd te melden (schriftelijk!) dat je paard(en) hebt. Sommige maatschappijen schijnen hier flauw over te doen, met alle extra rompslomp van dien.
Persoonlijk is overigens mijn ervaring dat de wet en de verzekering ervan uitgat dat je van anderen ook verantwoord gedrag mag verwachten (eisen). Ik heb ooit een schadegevalletje gehad waarbij iemand met zijn auto zo kort passeerde dat ik met mijn beugel een kras op zijn auto maakte omdat ik mijn paard beenhulp gaf om opzij te gaan (been eraan en weer eraf, precies op dat moment passeerde de auto, enorme kras). Welliswaar heeft de man via zijn verzekering (Interpolis!) mij aansprakelijk gesteld, maar mijn rechtsbijstandverzekering heeft dit resoluut afgewezen en de man beschuldigd van roekeloos gedrag!
Hier gaat het natuurlijk ook niet over schade voortvloeiend uit een eigen gedraging van het paard he? In dat geval moet getoetst worden aan artikel 6:162, dus de gewone schuld aansprakelijkheid. In dit geval is zelfs art. 185 wegenverkeerswet nog van toepassing, die zwakkere verkeersdeelnemers (fietsers, voetgangers e.d.) beschermt. Niet gek dus hoor dat dit gewoon afgewezen is dus.
En, melden dat je een paard hebt kan natuurlijk nooit kwaad, maar ga je dan ook melden dat je een hond hebt, een kat hebt enz.??