W.A en eigen paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

W.A en eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:06

Misschien is deze vraag vaker gesteld,excuses dan,maar de zoekfunctie weigert dienst Verward

Ik wilde weten hoe het zit met de aansprakelijkheid als je een eigen paard hebt.
Valt het dier gewoon onder je W.A verzekering?(Ik heb het dan over nederland he,misschien dat het in België anders zal zijn)

Ik ben wel in het bezit van een ruiterbewijs,voegt dat hier iets aan toe?

alvast bedankt. OK dan!

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:11

Valt onder aansprakelijkheid van huisdieren, indien niet speciaal uitgesloten (zoek op woordje paard in de polisvoorwaarden). De WA van het ruiterbewijs is dubbelop. Die keren dus niet uit als je normale WA uitkeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:18

maar als je normale WA niet uitkeert,keert dan die van het ruiterbwijs uit?

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 23:19

Ja, inderdaad, als je aansprakelijk bent wel. Maar dan keert je normale WA dus ook uit en die van het ruiterbewijs niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 18:04

Jouw AVP verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) dekt schades waarvoor jij aansprakelijk bent. Jij bent aansprakelijk voor schade ontstaan door eigen gedragingen van jouw dieren, dus dit valt onder jouw AVP (tenzij dit al zo vaak gebeurd is dat dit inmiddels nadrukkelijk is uitgeloten middels een aparte clausule).
Als je meer dan 5 paarden hebt is het geen PARTICULIER risico meer en dien je een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) te sluiten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 23:48

Als LDRD het zegt is het zo Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 01:39

@LDRD: verschilt dat per verzekering? vwb die 5 paarden. En wat als je er 6 op je erf hebt staan en 1 is een veulen? of in gedeelde eigendom? en wanneer ben je voor de verzekering eigenaar van een paard?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:54

Alane schreef:
@LDRD: verschilt dat per verzekering? vwb die 5 paarden. En wat als je er 6 op je erf hebt staan en 1 is een veulen? of in gedeelde eigendom? en wanneer ben je voor de verzekering eigenaar van een paard?

Dat is een beetje grijs gebied en niet elke verzekeraar hanteert dezelfde regels. Maar bij 5 ligt voor de meesten wel de grens. Verzekeraars hebben ook geen omschrijving klaar liggen van wanneer iemand eigenaar is. Overigens doet dat er niet zoveel toe wie eigenaar is, want de BEZITTER is aansprakelijk. Meestal is dit ook de eigenaar maar in uitzonderingsgevallen kan dat anders zijn. Ook hier is de grens erg moeilijk in algemene woorden aan te geven en het wordt van geval tot geval bekeken of je bezitter bent of niet.
Ikzelf ben bv van een paard wel eigenaar maar geen bezitter. Dit paard staat bij zijn amazone bijna aan de andere kant van het land namelijk en is helemaal buiten mijn invloedsfeer in de dagelijkse praktijk. Zij is dus bezitter en dus aansprakelijk als hij schade veroorzaakt door zijn eigen energie aan derden.

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 15:30

Ik denk dat het voor de verzekeraar heel duidelijk is wie de eigenaar is en wie de bezitter (diegene dus die het paard onder zijn hoede heeft op het moment dat de schade ontstaat), maar dat de wet een beetje onduidelijk is waar de aansprakelijkheid gelegd moet worden. Ik heb dat artikel wel 10x gelezen, maar je komt er gewoon niet helemaal uit. Ook rechters oordelen in individuele gevallen soms anders.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 16:08

Pegasus schreef:
Ik denk dat het voor de verzekeraar heel duidelijk is wie de eigenaar is en wie de bezitter (diegene dus die het paard onder zijn hoede heeft op het moment dat de schade ontstaat), maar dat de wet een beetje onduidelijk is waar de aansprakelijkheid gelegd moet worden. Ik heb dat artikel wel 10x gelezen, maar je komt er gewoon niet helemaal uit. Ook rechters oordelen in individuele gevallen soms anders.

Nee, juist omdat die wet ruimte laat is het voor verzekeraars net zo goed onduidelijk en zullen ze dus van geval tot geval met de wet en de jurisprudentie hierover in de hand dit moeten bekijken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 16:09

mrie schreef:
Als LDRD het zegt is het zo Knipoog

Hee Mrie....stelling 1: enz enz.....stelling 2: enz enz enz..... Haha!

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 16:20

LDRD"]
Nee, juist omdat die wet ruimte laat is het voor verzekeraars net zo goed onduidelijk en zullen ze dus van geval tot geval met de wet en de jurisprudentie hierover in de hand dit moeten bekijken.
[/quote]
Ldrd, ik neem aan dat je JA bedoelt :
[quote="LDRD schreef:
Ja, juist omdat die wet ruimte laat is het voor verzekeraars net zo goed onduidelijk en zullen ze dus van geval tot geval met de wet en de jurisprudentie hierover in de hand dit moeten bekijken.

Het is heel duidelijk wie de eigenaar is, maar niet wie aansprakelijk is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 16:29

Pegasus schreef:
Het is heel duidelijk wie de eigenaar is, maar niet wie aansprakelijk is.

Ik bedoel echt NEE.....het is niet altijd duidelijk wie de eigenaar is van een paard, ook niet voor de verzekeraar. Maar het draait niet om het eigenaarschap voor de verzekeraar maar het bezitterschap. Slechts de bezitter kan aansprakelijk zijn.

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 16:47

Citaat:
Een bezitter is degene die de intentie heeft een goed voor zichzelf te houden (art.3:107 lid1) Een dief kan dus ook bezitter zijn. Dit betekent automatisch dat een eigenaar niet altijd bezitter is, want als hij is bestolen heeft hij de feitelijke macht over het goed niet. Een houder is degene die een goed houdt voor een ander. Hij heeft de feitelijke macht, maar kan nooit bezitter of eigenaar zijn.

Ik denk dat de relatie houder / eigenaar een veel belangrijkere is.
De intentie om een paard voor zichzelf te houden komt meestal alleen in overgangsperiodes gedurende de verkoop of inderdaad bij diefstal voor.
Blijft nog steeds duidelijk wie de eigenaar is (ook al is dat soms lastig aan te tonen door het ontbreken van eigendoms bescheiden).

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 16:51

Ik heb een keer een bij mijn WA verzekering aangeklopt ivm een actie van laiser en kreeg gewoon netjes alles vergoed.
Maar goed het is wel mijn paard, dus wellicht dat dat wat scheelt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:21

Pegasus schreef:
(ook al is dat soms lastig aan te tonen door het ontbreken van eigendoms bescheiden).

Je geeft het zelf al aan dat het al of niet eigenaar zijn van een paard soms best lastig te beoordelen is.
Maar daar gaat het hier niet over, want het boeit meer wie bezitter is in relatie tot de aansprakelijkheid. Tsja, en dat dat meestal ook de eigenaar is is maar bijzaak in dat geval.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:27

De zojuist genoemde dief is natuurlijk bezitter te kwader trouw. Iemand die het paard onder zich heeft en ten eigen nutte aanwendt is bezitter te goeder trouw en dus aansprakelijk voor schade veroorzaakt door de eigen energie van dat paard.

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:27

Ik heb nog een mooie samenvatting gevonden Haha!

Bron : http://appl.horses.nl/faq/abab/index.php?ptr=12&k_id=1

Citaat:
Wanneer je op een paard van een ander schade aan derden veroorzaakt, dan kun je heel algemeen twee verschillende situaties onderscheiden:

1. Is de schade ontstaan doordat je zelf iets verkeerds hebt gedaan of juist iets hebt nagelaten? 2. Is de schade ontstaan door de 'eigen' energie van het dier? Bijvoorbeeld: het paard is op hol geslagen en daardoor zijn fietsers gevallen en verwond. Of: het paard heeft een passerende wandelaar geslagen.

In het eerste geval is de ruiter aansprakelijk. De schade kan mogelijk geclaimed worden op de particuliere WA-verzekering. Voor zover ik heb begrepen is de verzekering van het ruiterbewijs 'aanvullend' ten opzichte van de gewone WA-verzekering. Dus wanneer de laatste verzekering iets niet 'dekt' kan de ruiterbewijsverzekering worden aangesproken.

In het tweede geval - schade door eigen energie van het paard - is de schade ontstaan, zonder dat de ruiter daar de hand in heeft gehad. In dat geval is de bezitter van het dier aansprakelijk. Dit is een risico-aansprakelijkheid. Wanneer je incidenteel een paard van een ander berijdt, ben je geen bezitter, maar houder van het paard en blijft de schade die het dier door zijn eigen energie veroorzaakt, voor rekening en risico van de bezitter/eigenaar van het paard.

Tot slot: het is van belang om als ruiter WA-verzekerd te zijn, maar tevens om vooraf na te gaan of de eigenaar/bezitter van het paard zelf wel WA-verzekerd is. Dat kan alle partijen een hoop narigheid besparen!

Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord.

met vriendelijke groet,

mr Annemieke van Dooren - Korenstra

ABAB JURISTEN

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:30

....is geloof ik hetzelde als wat ik al heb gezegd??

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:21

mijn vraag ivm een "zaak" over een vezorger die alle kosten betaalde voor het paard en volgens de wet en rechtbank gezien werd als eigenaar/bezitter en dus niet diegene die het paard gekocht heeft....

omdat het niet geheel duidelijk is wie eigenaar en wie verzorger en dus bezitter alleen al voor de houder/eigenaar van het dier zelf hoe kan dan een zelfde persoon weten of hij/zij teveel dieren in zijn/haar bezit heeft volgens diezelfde regels van die aansprakelijkheids verzekering?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 08:38

In aanvulling op wat LDRD al zegt heeft mijn tussenpersoon gedavieseerd om altijd te melden (schriftelijk!) dat je paard(en) hebt. Sommige maatschappijen schijnen hier flauw over te doen, met alle extra rompslomp van dien.
Persoonlijk is overigens mijn ervaring dat de wet en de verzekering ervan uitgat dat je van anderen ook verantwoord gedrag mag verwachten (eisen). Ik heb ooit een schadegevalletje gehad waarbij iemand met zijn auto zo kort passeerde dat ik met mijn beugel een kras op zijn auto maakte omdat ik mijn paard beenhulp gaf om opzij te gaan (been eraan en weer eraf, precies op dat moment passeerde de auto, enorme kras). Welliswaar heeft de man via zijn verzekering (Interpolis!) mij aansprakelijk gesteld, maar mijn rechtsbijstandverzekering heeft dit resoluut afgewezen en de man beschuldigd van roekeloos gedrag!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:13

ikke schreef:
In aanvulling op wat LDRD al zegt heeft mijn tussenpersoon gedavieseerd om altijd te melden (schriftelijk!) dat je paard(en) hebt. Sommige maatschappijen schijnen hier flauw over te doen, met alle extra rompslomp van dien.
Persoonlijk is overigens mijn ervaring dat de wet en de verzekering ervan uitgat dat je van anderen ook verantwoord gedrag mag verwachten (eisen). Ik heb ooit een schadegevalletje gehad waarbij iemand met zijn auto zo kort passeerde dat ik met mijn beugel een kras op zijn auto maakte omdat ik mijn paard beenhulp gaf om opzij te gaan (been eraan en weer eraf, precies op dat moment passeerde de auto, enorme kras). Welliswaar heeft de man via zijn verzekering (Interpolis!) mij aansprakelijk gesteld, maar mijn rechtsbijstandverzekering heeft dit resoluut afgewezen en de man beschuldigd van roekeloos gedrag!

Hier gaat het natuurlijk ook niet over schade voortvloeiend uit een eigen gedraging van het paard he? In dat geval moet getoetst worden aan artikel 6:162, dus de gewone schuld aansprakelijkheid. In dit geval is zelfs art. 185 wegenverkeerswet nog van toepassing, die zwakkere verkeersdeelnemers (fietsers, voetgangers e.d.) beschermt. Niet gek dus hoor dat dit gewoon afgewezen is dus.
En, melden dat je een paard hebt kan natuurlijk nooit kwaad, maar ga je dan ook melden dat je een hond hebt, een kat hebt enz.??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:16

Alane schreef:
mijn vraag ivm een "zaak" over een vezorger die alle kosten betaalde voor het paard en volgens de wet en rechtbank gezien werd als eigenaar/bezitter en dus niet diegene die het paard gekocht heeft....

omdat het niet geheel duidelijk is wie eigenaar en wie verzorger en dus bezitter alleen al voor de houder/eigenaar van het dier zelf hoe kan dan een zelfde persoon weten of hij/zij teveel dieren in zijn/haar bezit heeft volgens diezelfde regels van die aansprakelijkheids verzekering?

Dat kan je niet weten! In dit speciale geval lijkt mij overleg met je maatschappij en eventueel het toevoegen van een clausule aan de polis een oplossing.