Manen trekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Manen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 17:13

Hallo,

Ik wil graag de manen van mijn paard weer een keer trekken,
alleen nu is het probleem dat ze dan heel de tijd met haar hoofd
schud. Ik heb ze al de andere keren geknipt, omdat ze dan minder
gestrest raakt. Scheve mond Wat kan ik hier aan doen? En hoe kan ik het beste de
manen trekken? Ze is nog niet wedstrijd klaar, dus nu is het nog geen
probleem om de manen te knippen maar als ik wedstrijd ga rijden, dan is
dit wel een probleem toch? Ik vind het trouwens ook mooier om te trekken.
Maar hoe zouden jullie dit doen?

*Kuszz*

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:15

het paard gerust proberen te stellen , of probeer te beginnen in de buurt van d eoren als ze rustig aan het eten is.....
zou het anders echt niet weten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:52

Je hebt een soort snij-mesjes.
Het resultaat lijkt heel erg op het trekken, maar je snijdt de haren eraf ipv. eraf te trekken.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:55

Sjonniej schreef:
Je hebt een soort snij-mesjes.
Het resultaat lijkt heel erg op het trekken, maar je snijdt de haren eraf ipv. eraf te trekken.

idd uitdunmesjes heten die volgensmij Lachen

Muizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:20

Geef haar lekker hooi op de goede hoogte dan heeft ze iets wat ze kan doen. En geen enkel paard vind het leuk als de manen getrokken worden, en toch iedereen doet het, dus gewoon even doorzetten. Een uurtje erna is ze wel weer relaxed!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:56

Muizje schreef:
Geef haar lekker hooi op de goede hoogte dan heeft ze iets wat ze kan doen. En geen enkel paard vind het leuk als de manen getrokken worden, en toch iedereen doet het, dus gewoon even doorzetten. Een uurtje erna is ze wel weer relaxed!

die van mij vind het geen probleem Haha! Die vind ieder gepriel aan zn manen geweldig *LOL* Die staat ook al stil als je alleen al met een manenkam aan komt lopen Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:00

Ik snij liever........ behalve als ze het geen probleem vinden......

nikitatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:05

mischien kan je een praam om doen dan zijn ze meetsal rustriger.!!!!
ik ken een paard waar je bij de oren niet kan knippen en dan doen ze een praam om....

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:06

Ze doet dat omdat als je trekt trek je natuurlijk de haren eruit. Dat kriebelt heel erg. Gewoon doorgaan en laat maar schudden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:09

gijsenkim schreef:
Ik snij liever........ behalve als ze het geen probleem vinden......

Juist, of zo'n uitdunschaar, zelfde effect, alleen je paard voelt nu helemaal niks!

PolitieTed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:11

Een paard bij ons op de manege wordt ook helemaal spastisch als je d'r manen wilt trekken. Ik heb een paar keer haar verzorgster ermee geholpen. Zorg ervoor dat je er echt uitgebreid de tijd voor neemt, zodat je alles heel rustig kunt doen. Begin met alleen te kammen. Begin bij de schoft en werk steeds verder richting de oren. Als ze heel erg gaat schudden ga je weer een stukje terug en zo steeds verder tot je alles kunt kammen. Vervolgens hetzelfde principe met het trekken. Probeer steeds niet al te grote plukken te nemen. Doe het de eerste keer ook niet al te grondig (niet zo mutsen dat het precíes recht moet zijn). Gewoon steeds oefenen. Het helpt ook super als er iemand naast staat die het paard kan afleiden en gerust stellen. Gewoon steeds de hals strelen en tegen het paard praten enz. En verder heb je gewoon een flinke portie engelengeduld nodig. Bij Nienke (dat paard bij ons op de manege) scheelt het ook per dag. De ene keer gaat het best wel goed en de andere keer kunnen we beter stoppen, want dan wordt het gewoon niets meer.

Succes, hoop dat je hier wat aan hebt!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:23

ga van te voren veel kammen, aan de manen zitten, zorg dat je paard daaraan went. Trek er iedere keer 2 of 3 plukjes uit met je manenkam.. beloon hem als hij braaf is geweest. Probeer steeds wat langer bezig te zijn met zijn manen. Goed belonen als ze braaf zijn geweest en daarna met rust laten.

sl0wm0ti0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:37

Ik gebruik meestal een mesje, en snij de manen. Van manen trekken krijg ik zo;n pijn in m'n vingers, en volgensmij vind mijn paardje het ook nietecht fijn Tong uitsteken

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 23:24

Kan iemand mij mss ook zeggen of laten zien hoe die mesjes eruit zien? Bloos!

Ik denk dat ik wel weet welke het zijn maar...

Sandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:55

PolitieTed schreef:
Een paard bij ons op de manege wordt ook helemaal spastisch als je d'r manen wilt trekken. Ik heb een paar keer haar verzorgster ermee geholpen. Zorg ervoor dat je er echt uitgebreid de tijd voor neemt, zodat je alles heel rustig kunt doen. Begin met alleen te kammen. Begin bij de schoft en werk steeds verder richting de oren. Als ze heel erg gaat schudden ga je weer een stukje terug en zo steeds verder tot je alles kunt kammen. Vervolgens hetzelfde principe met het trekken. Probeer steeds niet al te grote plukken te nemen. Doe het de eerste keer ook niet al te grondig (niet zo mutsen dat het precíes recht moet zijn). Gewoon steeds oefenen. Het helpt ook super als er iemand naast staat die het paard kan afleiden en gerust stellen. Gewoon steeds de hals strelen en tegen het paard praten enz. En verder heb je gewoon een flinke portie engelengeduld nodig. Bij Nienke (dat paard bij ons op de manege) scheelt het ook per dag. De ene keer gaat het best wel goed en de andere keer kunnen we beter stoppen, want dan wordt het gewoon niets meer.

Succes, hoop dat je hier wat aan hebt!

Nienke is dus mijn verzorgpaard. En PolitieTed heeft mij idd een paar keer geholpen met het trekken van Nienke d'r manen. Zoals PolitieTed ook al zegt het belangrijkste is dat je zelf heel erg rustig blijft. En je moet er ook echt de tijd voor nemen. Bij Nienke moet ik het ook niet even snel willen doen want dan kan ik het vergeten. Als ik eraan begin (wat als teeds minder wordt) ben ik zeker 2 uur bezig en dan ben ik nog niet klaar. Ik ben (vooral toen ik haar net deed) elke week ruim een half uur bezig geweest en dan alleen maar d'r manen kamen met een trekkammetje. Nu doe ik het lang niet meer elke week bij Nienke, simpelweg omdat ik gewoon de hoop dat ze ooit normaal gaat doen (met manen trekken) niet meer heb. Ik ben driekwart jaar bezig geweest met alleen maar kamen van d'r manen en dan af en toe een plukje trekken maar zodra ik een plukje trok ging ze weer helemaal door het lint en moest ik weer over nieuw beginnen om haar gerust te stellen. Als ik nu begin met haar manen te trekken trek ik ze gelijk goed kort zodat er nog net een knotje in kan. Alleen om eraan te beginnen moet ik gewoon echt tijd maken, want als ik heel haar manen goed wil trekken ben ik gewoon wel 4 uur bezig en dan moet ik daar ook nog wel pauze tussen nemen want 4 uur m'n geduld bewaren word ook voor mij wil. Ik heb heel veel geduld maar ze geeft je ook rustig een kopstoot en gaat op je tenen staan enz. Dus het belangrijkste is neem echt de tijd en zorg dat je heeel erg veel geduld hebt!! Succes en ik hoop voor je dat het gaat lukken!!

P.s. Sorry voor het lange verhaal!