Hoe laten wij ze aan elkaar wennen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horsePicasso

Hoe laten wij ze aan elkaar wennen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 16:07

Hoi,
Hoe kunnen wij onze pony's het beste aan elkaar laten wennen?
De nieuwe pony was bij zijn vorige eigenaar altijd erg bazig en de pony die wij al hebben ook. Hoe laten we ze met elkaar kennismaken zonder dat ze elkaar verwonden?
Alvast bedankt

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:16

Tjahh eigenlijk moeten ze zlef een beetje uitmaken wie er de leiding heeft en wie niet. Het paard van mijn moeder si bij ons de baas. Als er een neiuw paard was lieten we die met zn tweeen los in de bak. Na wat steigeren en gillen was het over en was het paard van mn moeder nog steeds de leider.

Tjahh, ik neem aan dat ze oom bij elkaar de wei in moeten???

Maar anders gewoon bij elkaar zetten, gewoon ieder een pony vast, en laat ze maar met elkaar neuzen. Niety schrikken als ze gaan gillen tegen elkaar. Dit is gewoon normaal en het hoort erbij. Klauwen trouwens ook.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:21

gewoon bij elkaar in een groot weiland gooien, dat ze echt de ruimte hebben. En het ze dan zelf uitlaten zoeken. T is altijd zo klaar met paarden. Vaak word er even over en weer getrapt, maar daarna is het klaar Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:28

zet ze een poosje naast elkaar op stal dat ze door de tralies(als je die hebt) al een beetje aan elkaar kunnen wennen.
Voor de veiligheid kun je nog de ijzers afdoen (als ze die hebben) voor je ze bijelkaar zet de eerste keer. Bandages kun je ook nog omdoen aan alle 4 de benen, zorgen dat ze de ruimte hebben en vooral duimen dat het goed gaat.
Succes!

Hydra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:47

machie schreef:
gewoon bij elkaar in een groot weiland gooien, dat ze echt de ruimte hebben. En het ze dan zelf uitlaten zoeken. T is altijd zo klaar met paarden. Vaak word er even over en weer getrapt, maar daarna is het klaar Lachen
Ging ik ook zeggen...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:58

gewoon bij elkaar in de wei gooien, en dan ff niet kijken haha Nagelbijten / Gniffelen
en na een minuut of 5 wat gillen en rennen en trapen is het voorbij!

ik doe daar nooit zo moeilijk over, alles gaat gewoon bij elkaar in de wei!
alleen toen mn jaarling voor t eerst bij de 3 anderen in de we ging heb ik ff mn hart vastgehouden, omdat die van mn moeder zo'nm pismerrie is die t altijd nodig vindt om ff een keer extra te trappen, maar dat is helemaal goed gegaan!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:07

machie schreef:

Stom is dat. In een groot weiland deden wij ook een keer. Wat gebeurde er. De een was de baas en die joeg die andere gewoon door de draden. Niet zo'n groot succes dus. Dat paard ging door het stroomdraad van het eerste weiland, toen door het stroomdraad van het tweede weiland, door de sloot en liep uiteindelijk op de weg.............

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:11

tsja dat gebeurd nog sneller in een klein weiland missSisa, iig als het een klein weiland afgezet met stroomdraden is
onze wei is met een mooi hekwerk afgezet, daar kunnen ze niet doorheen gelukkig

hoe groter de ruimte, hoe verder ze bij elkaar uit de buurt kunnen gaan als ze elkaar echt niet leuk vinden!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:13

dan was je land niet groot genoeg Knipoog Is er echt de ruimte, zullen ze nooit door het draad vliegen. En als er een de baas is, waarom zou die de ander dan door ht draad jagen? Dan zit een een foutje bij het paard... Sorry, maar door ze naast elkaar in de stal te zetten, kunnen ze niet 'uitvechten' wie de baas is. Mijn paard is eergisteren ook door het draad gejaagt, door een paard wat kwa karakter niet klopt. Dit paard heeft nu voor eeuwig straf, komt niet meer op wie. T beest is nl een gevaar voor zichzelf en voor anderen!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:13

wat trouwens ook weleens wil helpen, iig bij mij op stal kan dat, is ze in een stalnaast elkaar zetten, er zit bij mij voor de bovenste helft als tussenwand tralies, dus kunnen ze met de neuzen bij ekaar, zonder dat ze elkaar, of jou als je ze vast hebt, kunnen raken met het slaan met hun voorbeen, al slaan mijn paarden dan vol tegen de achterwand aan, wat weer niet goed is voor hun eigen benen Scheve mond

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:14

als ze naast elkaar op stal staan of elkaar op het erf zien , iwl de reactie niet altijd veel zeggen...
soms heb je dat paarden aan het hek of naast elkaar op stal elkaar echt niet mogen en wanneer ze samen los staan supermaatjes worden

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:16

dat klopt idd LPtjuh, maar ik ben zeker met een 'breekbare' jaarling wat voorzichtig, zeker omdat ik 3 errug lompe paarden heb staan, dus in sommige gevallen kan je ze ff eerst op stal laten kennismaken, zodat het 'nieuwe' eraf is en ze dan gewoon buiten gooien, en dan is het altijd nog ff afwachten wat er gebeurd.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:18

wat renske zegt klopt idd Lachen je kunt ze even naast elkaar op stal zetten, dan kennen ze elkaars geur. Maar in de wei is het altijd amar de vraag wat ze doen...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:32

Renske20 schreef:
tsja dat gebeurd nog sneller in een klein weiland missSisa, iig als het een klein weiland afgezet met stroomdraden is
onze wei is met een mooi hekwerk afgezet, daar kunnen ze niet doorheen gelukkig

hoe groter de ruimte, hoe verder ze bij elkaar uit de buurt kunnen gaan als ze elkaar echt niet leuk vinden!

Ehhm ons weiland is groot genoeg. En het paard van mn moeder is niet gek in zn kop ofzo. Maar ja... Dat was de enigste keer.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:32

Ik ben het eens met wat de meeste mensen hier zeggen: gewoon bij elkaar zetten in een grote, veilig omheinde weide.

Ik heb ook al ervaring met hoe het dus best niet moet: wij hebben eens gedacht "laten we de paarden rustig aan elkaar laten wennen door ze elk in een afzonderlijk, aanpalend weiland te zetten". Dat is toen niet goed afgelopen. Tussen de 2 stukken weiland stond een ursusdraad (van die grote hokjes) en daar is mijn paardje zijn voorhoef in geraakt (je kent dat wel "iiiiiiiieeee, trap'. en hij was een ijzer kwijft. Op wat schrammetjes na is er toen niets ernstigs gebeurd, maar ik wil niet weten hoe het was afgelopen als hij niet direct los geraakt was!

Kortom: laat het de paarden zelf oplossen, in 9 op 10 gevallen loopt het allemaal reuzevlot Lachen . Zolang de paarden de kans hebben om elkaar te ontwijken, loop je weinig gevaar. Het is natuurlijk altijd wel een risico.

Laat eventueel de halsters aan bij het eerste contact, maar doe ze wel uit, wanneer je zelf weer weg gaat. (waarmee ik meteen mijn mening over een andere grote discussie heb gegeven Knipoog , want ook met halsters aanlaten heb ik slechte ervaringen)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:38

MissSisa schreef:
Ehhm ons weiland is groot genoeg. En het paard van mn moeder is niet gek in zn kop ofzo. Maar ja... Dat was de enigste keer.

dan stond je reactie er erg raar, want nadat er gezegd werd dat je ze in ene groot weiland los moet laten reageerde je met: Stom is dat en toen t verhaal erachtervan door t draad heen jagen

maar hoe dan ook, normaal gesproken gebeurd er niets als je ze in een grote wei samen loslaat
zoals je in je 1e reactie zegt, los in de bak, is gevaarlijker, de bak is veel kleiner dan een wei(meestal dan Knipoog )

horsePicasso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 09:27

Hoi

bedankt voor jullie reacties, maar helaas we hebben een bak van krap 20 bij 40 en een langere maar smalle wei. Ze staan al naast elkaar op stal maar kunnen elkaar niet aanraken.

De vorige keer dat wij de pony's bij elkaar deden was het niet erg goed gegaan, je zag alleen een stofwolk en daarna kwam er een pony met heel wat wonden uit en een pony met een klein schrammetje.

We dachten eraan om ze dit keer een vermoeiende bosrit te laten maken en daarna samen in de bak te doen en dan met de zweep erbij te blijven staan om ze uit elkaar te jagen als het fout gaat.

horsePicasso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 13:25

heeft iemand nog tips?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 13:45

horsePicasso schreef:
heeft iemand nog tips?

Bij elkaar in de bak doen en kijken wat er geburt. Uit elkaar halen heeft eigenlijk weinig zin. Zo zullen ze nooit vriendjes worden of kijken wie de baas is!!! Bloos

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:02

de meeste tips zijn al wel gegeven... zet ze eerst eens een tijdje naast elkaar op stal ..ga samen rijden .. zet ze naast elkaar in het land met goed lint of hekewerk ertussen..en uiteindelijk moeten ze het zelf uitvechten.. tja soms heb je ponys die echt niet bij elkaar kunnen en dan kun je ze beter apart houden