Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Scum schreef:Ondanks dat heb ik toch een rubberen onderlegger die taps toeloopt onder het zadel liggen en een borsttuigje, want daar ontkom je niet aan. Je zegt zelf dat je geen aparte onderleggers wilt. Ik kan me dat wel voorstellen. Maar in mijn geval heb ik hier toch voor gekozen. Het zadel kan evt wel aangepast worden zodat hij achteren hoger is, maar ik heb nog een 2e paard met een hele normale bouw, en dan zou het zadel daar niet meer op passen.
germie schreef:Het kan prima hoor, op laten hogen. Ik heb juist gewoon in de winkel een zadel uitegzocht die ik goed vond. De zadelmaker heeft deze voor mij aangepast (andere springkniewrongen), en is daarna met het zadel naar het paard gegaan. Hier meet hij het paard op en schrijft op waar meer vulling moet en waar minder. De keilkussens zijn bij mijn zadel zo'n 3.5 cm hoger dan bij de standaardkeilkussens uit de fabriek van Stubben. zo ligt het zadel toch goed in evenwicht.
Volgens deze man kun je met vulling een boom van 31 op een vrij brede schoft passend maken en op een hele smalle schoft. Het is een echte vakman. Hij gaf wel aan dat vaak haflingers een uitzondering zijn, die hebben toch een wat bredere boom nodig.