Wat voor zadel op paard met zeer hoge schoft ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Judith29

Wat voor zadel op paard met zeer hoge schoft ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 10:21

Hallo,

Ik heb met de zoekfunctie niet echt een antwoord kunnen vinden op mijn vraag.

Sinds september ben ik de gelukkige eigenaar van Olivia, bij de koop heb ik daar een zadel bij 'gekregen'. Dit was een VZH-zadel en lag ook niet echt mooi en zat nog slechter. Ik ben al een tijdje op zoek naar een passend dressuur zadel voor Olivia, een paard met zeer hoge schoft.

Heeft iemand ervaring met een paard met een erg hoge schoft? En weet iemand dan ook wat voor type zadel daar goed bij past?
De zadelmaker waar ik nu contact mee heb levert eigenlijk steeds toch zadels aan waarbij het zadel te krap ligt op de schoft. Met een zeer dik dekje eronder kan er mee gereden worden, maar een zadel moet goed liggen zonder een dik dekje eronder naar mjin mening.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?
Alvast bedankt!!

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 10:28

hoi, mijn paardje heeft een hoge schoft (niet aan te raden om zonder zadel te rijden;)) en daar heb ik een JC saphir dressuurzadel voor en een wintec 2000VS met een medium boom. Ik heb altijd een Daaleman VZH gehad, die paste ook heel goed! groetjes

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 10:41

je kan ook verschillende soorten zadels passen. Meestal zijn er wel winkels enzo. die daar aan mee doen. En dan denk ik dat je vanzelf wel op de goede uitkomt. Veel succes

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:38

een zadel met teruggesneden kamer wil ook wel eens helpen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:50

Gewoon de zadelmaker laten komen. Vaak kun je met een gemiddelde boom van ong.31 heel veel. Dus een goede zadelmaker kan de vulling aanpassen en dan kan het zadel ook voor een hoge schoft goed liggen.
Een teruggesneden boom is dan lang niet altijd nodig.

Ik zou verder gewoon gaan passen nadat je flink hebt rondgebeld (mijn ervaring is dat diverse winkels allemaal een ander verkooppraatje houden).

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:53

De KenTaur Artemis met teruggetrokken kamer. Ligt op mijn paardje met hoge schoft perfect.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:54

Hoi mijn paard heeft een enorme schoft (zo'n 15 cm hoger dan zijn rug). Bovendien is de schoft ook nog eens heel smal. Dus een zadel met een brede kamer valt zowiezo al af. Als het om zadels gaat heb ik dus niet de keus om een zadel te kiezen wat voor mij lekker zit, maar ik moet gewoon dat ene zadel passen wat op zijn rug goed ligt.

Ik weet niet wat voor zadel je precies wilt (Dr, spr, vzh). 4 jaar geleden heb ik mijn Stubben vzh in moeten ruilen, want die paste er niet op. Ik had toen de keuze uit 2 nieuwe zadels:Kieffer of Passier. De Passier had een stoelzit, dus de Kieffer genomen. Ik kan er ook best fijn dressuur mee rijden en we gebruiken hem ook voor de SGW.

2 weken geleden hebben we nog een dressuurzadel gekocht. Het enige zadel wat paste was de KN Allegro. In ons geval met een boommaat van 30. Dat is nog redelijk gemiddeld volgens mij. Hij rijdt wel heel fijn.

Ondanks dat heb ik toch een rubberen onderlegger die taps toeloopt onder het zadel liggen en een borsttuigje, want daar ontkom je niet aan. Je zegt zelf dat je geen aparte onderleggers wilt. Ik kan me dat wel voorstellen. Maar in mijn geval heb ik hier toch voor gekozen. Het zadel kan evt wel aangepast worden zodat hij achteren hoger is, maar ik heb nog een 2e paard met een hele normale bouw, en dan zou het zadel daar niet meer op passen.
Een zadel wat ver teruggesneden is kan een oplossing zijn voor paarden met een beetje een hoge schoft, maar niet meer voor mijn paard met een enorme schoft. De KN is niet echt teruggesneden. Ik heb overigens toen ook maar meteen mijn Ainsley, met verstelbare bodem ingeruild. Ik kon verstellen wat ik wilde, maar hij paste niet op mijn paard.

Ik heb iemand aan huis laten komen met een vrachtwagen vol zadels. Hij kende mijn paard en wist dat het een moeilijke klus zou worden. We zijn eerst naar zijn winkel geweest en hebben wat zadels bekeken en erop gezeten. En natuurlijk hadden wij zelf ook al snel gezien dat er een heleboel zadels gingen afvallen.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.
Laatst bijgewerkt door Scum op 24-12-04 12:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:57

gewoon gaan passen Ik denk wel dat je een zadel met terug gesneden boom moet hebben...

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:05

Inderdaad bij een winkel gaan passen of iemand thuis laten komen. Een vriendin van mij heeft pas voor haar paard met hele hoge schoft een euroriding diamant gekocht met een heel smalle boom, die ligt prima. Zij had ook het probleem dat het dekje toch tegen zijn schoft schuurde en zijn schoft daardoor zelfs open ging. ze heeft nu gewoon een inkeping in het dekje gemaakt zodat zijn schoft helemaal vrij ligt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:07

Oja, je moet er wel een dekje onder leggen wat de vorm van de rug volgt. Kiefer dekjes hebben dat oa. Dus van die rechte Ankypads kun je vergeten. Daar krijg je alsnog drukplekken van.

Judith29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 13:11

Jullie hebben me al een stuk op weg geholpen. Nu weet ik in ieder geval een beetje welke zadels ik kan gaan passen bij de zadelmaker. Hartsikke bedankt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 14:03

ik heb een Ainsley en een Rossner op mijn paard liggen. Het beste kan je inderdaad een zadelmaker laten komen. Die kan je precies helpen met een zadel wat voor jou en je paard goed is.

Pads kan je inderdaad ook vergeten, dat gaat niet, dan rijd je de hele schoft kapot...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 08:55

Scum schreef:
Ondanks dat heb ik toch een rubberen onderlegger die taps toeloopt onder het zadel liggen en een borsttuigje, want daar ontkom je niet aan. Je zegt zelf dat je geen aparte onderleggers wilt. Ik kan me dat wel voorstellen. Maar in mijn geval heb ik hier toch voor gekozen. Het zadel kan evt wel aangepast worden zodat hij achteren hoger is, maar ik heb nog een 2e paard met een hele normale bouw, en dan zou het zadel daar niet meer op passen.

Het kan prima hoor, op laten hogen. Ik heb juist gewoon in de winkel een zadel uitegzocht die ik goed vond. De zadelmaker heeft deze voor mij aangepast (andere springkniewrongen), en is daarna met het zadel naar het paard gegaan. Hier meet hij het paard op en schrijft op waar meer vulling moet en waar minder. De keilkussens zijn bij mijn zadel zo'n 3.5 cm hoger dan bij de standaardkeilkussens uit de fabriek van Stubben. zo ligt het zadel toch goed in evenwicht.
Volgens deze man kun je met vulling een boom van 31 op een vrij brede schoft passend maken en op een hele smalle schoft. Het is een echte vakman. Hij gaf wel aan dat vaak haflingers een uitzondering zijn, die hebben toch een wat bredere boom nodig.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 09:05

Hoi,mijn paard heeft ook een erg hoge schoft,geen 1 zadel paste haast,nu heb ik een passier grand gilbert dressuur zadel en die ligt perfect

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 10:00

Een Wintec met die verschillende bomen.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 10:50

Ik had ook een wintec voor mijn paard een 2000 versie vzh.
Deze lag in het begin goed, maar na verloop van tijd kon ik de smalste boom er in zetten en nog bleef hij op de schoft klemmen.
Het is inderdaad belangrijk om iemand langs te laten komen die er verstand van heeft.
Een zadel blijft gewoon het belangrijkste voor de rug van je paard. (moet dus goed liggen)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 10:55

germie schreef:
Het kan prima hoor, op laten hogen. Ik heb juist gewoon in de winkel een zadel uitegzocht die ik goed vond. De zadelmaker heeft deze voor mij aangepast (andere springkniewrongen), en is daarna met het zadel naar het paard gegaan. Hier meet hij het paard op en schrijft op waar meer vulling moet en waar minder. De keilkussens zijn bij mijn zadel zo'n 3.5 cm hoger dan bij de standaardkeilkussens uit de fabriek van Stubben. zo ligt het zadel toch goed in evenwicht.
Volgens deze man kun je met vulling een boom van 31 op een vrij brede schoft passend maken en op een hele smalle schoft. Het is een echte vakman. Hij gaf wel aan dat vaak haflingers een uitzondering zijn, die hebben toch een wat bredere boom nodig.

Maar, zoals ik al zei, als ik hem zou laten ophogen dan past hij niet meer op mijn andere paard, die een hele normale bouw heeft. Mijn paard heeft een hele smalle schoft. Hij heeft zelfs nog even getwijfeld of het niet boommaat 29 zou moeten zijn.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 10:56

Prestige!! Mijn paard heeft een enorm hoge schoft, álles erop gehad maar alleen de prestige was goed! Voor dressuur heb ik een Prestige Top Dressage (geweldig goed zadel, teruggesneden kamer, mooie brede boom zodat de ruggengraat vrij ligt) en voor springen ehm een Prestige Hippos ofzo

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:57

sultan heeft ook een hoge schoft, en we hebben er een laten aanmeten door hulsebos Lachen ligt er super op !

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:13

Een kn is vaak goed voor paarden met een hoge schoft en passier (ik heb er toevallig nog een hele mooie te koop voor heel weinig, voor meer info kun je pb-en). De Prestige id idd ook goed.