hoeveel biks moet een paard die een blessure heeft

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

hoeveel biks moet een paard die een blessure heeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 09:28

omdat gisteren bij Hanimo een peesblessure is geconstanteerd moet hij dus op acute rust, maar hoeveel biks moet hij nu hebben op een dag?

hij stond op 3 kg per dag en dan reed ik hem ongeveer 5/6 keer in de week een uur tot 1.5 uur.

hij komt wel de wei op en moet met hem stappen op harde bodem maar dan lijkt het mij niet nodig dat hij zoveel voer blijft krijgen.

wat zouden jullie doen?

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 09:31

Als het aan mij zou liggen zou ik geen biks meer geven en alleen maar hooi. Misschien af en toe nog een handje voor het gevoel dat hij ook wat krijgt, maar meer niet.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 09:32

ik zou teruggaan naar de helft, misschien nog wel iets minder.

maarre....de wei op met een peesblessure ???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 09:37

Ik zou een handje doen, maar beslist niet meer. Laat een peesscan maken en hou je aan de aanwijzingen van de DA. Maar bij het advies van weidegang heb ik zo mijn twijfels.

We hebben de nodige paarden op stal gehad met peesblessures, en het advies was: 2 x 10 minuten stappen ('s morgens en 's avonds) en na het stappen koelen met coolpacks.

Het advies werd gegeven door van Schie in Wassenaar.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-12-04 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 09:37

je kunt hem 1/3e geven per keer, dus totaal 1 kilo per dag. De paarden zijn namelijk toch al fitter met dit weer en teveel is echt niet goed, krijgt hij alleen maar energie van en wordt hij dik van. Succes ermeE!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 10:00

Je moet iig minder geven, anders raakt je paard ook nog spierbevangen (maandagziekte). Als mijne op rust moet geef ik altijd een half brok per keer, drie keer per dag. Z'n extra bakkie brok/haver krijgt hij zoiezo niet, en minder brok dan normaal. Kuilvoer kan je wel blijven voeren, maar kan je ook iets minder geven, want daar worden ze dik van, niet van brok. Als je hem met een peesblessure de wei in laat, heb je veel kans dat het alleen maar erger word. Gewoon iedere dag een paar keer stappen over de harde ondergrond, daarna koud afspuiten (minstens 10 minuten) of koelen met coldpacks.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 10:06

Een handje... tijdens het voeren om te voorkomen dat hij teveel gaat draken tijdens het voeren........ maar een paard op rust heeft eigenlijk GEEN biks nodig

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 10:09

er is gisteren een peesscan gemaakt en de Da zei dat hij juist wel op de wei mag omdat hij anders erg onrustig word op stal, mist hij niet in het land gaat rennen.
zat zelf aan een halfje meusli per dag te denken en savonds tijdens het voeren wortels

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 10:10

meusli zou ik ook niet voeren........ peen wel.

Als hij rustig is op het land, dan zeker het land op

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 10:13

Handje biks voor het idee, meer niet (Ik heb helaas ervaring Bloos ). Veel ruwvoer (hooi) kan geen kwaad, ook muesli met laag eiwitgehalte (en lage energie) en wortels zijn prima. Veel sterkte de komende tijd!!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 10:25

waarom geen meusli gijsenkim?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 10:33

Omdat daar ook energie inzit...
Sabiha krijgt nu met haar boxrust alleen een handje brok voor het idee. Verder heel de dag door ruwvoer en wortels

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:15

Cassidy schreef:
Ik zou een handje doen, maar beslist niet meer. Laat een peesscan maken en hou je aan de aanwijzingen van de DA. Maar bij het advies van weidegang heb ik zo mijn twijfels.

We hebben de nodige paarden op stal gehad met peesblessures, en het advies was: 2 x 10 minuten stappen ('s morgens en 's avonds) en na het stappen koelen met coolpacks.

Het advies werd gegeven door van Schie in Wassenaar.

dat advies heb ik ok gekregen van fred smit.Mijn haflinger heeft ok een peesblessure

ik geef haar de helft van het normale voer

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:19

veel hooi en handje brok.
Vooral geen zemelen. dat werd mij aanbevolen en later bleek dat mijn paard daarom op ontploffen stond. er schijnt meer energie in te zitten dan ze eerst dachten.

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:22

De mijne krijgt al een half jaar geen krachtvoer meer, wel per voerbeurt een schep wortels en een handje biks (anders breekt hij de tent af) en natuurlijk hooi. Nu ik per dag 40 min. mag stappen en stukjes draf krijgt hij een een half kilo biks per dag. Af en toe wat slobber en dat is het! Pas op met teveel voer hoor!!

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:41

oja ff vraagje over dat wandelen he met een peesbelssure m oeten ze dan wel of geen peesbeschermrs om

ik deed t niet maar nu soraya best wild is en af en toe stiegert doe ik ze toch maar wel om....

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:09

ik zou zeker peesbeschermer omdoen, het is een kleine moeite en je kan er extra blessureleed beter mee voorkomen. mijn paard stapt ook al een half jaar ivm een peesblessure. ze krijgt ook helemaal geen biks meer, alleen slobber, penen, kuil en hooi, dat is echt meer dan genoeg hoor. Je kan wel een supplement bijvoeren zodat ie toch alle benodigde vitaminen binnen krijgt.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:00

wij voeren een handje muesli zonder haver (van Havens) om voernijd tegen te gaan. Verder kuilgras en/of hooi
een paard kan zonder krachtvoer niet zonder ruwvoer

sterkte met de blessure!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:25

gewoon dezelfde brok voeren die je nu hebt.. geef hem 2x per dag een halve schep. kijk hoe het gaat, je kunt ook teruggaan naar twee keer een kwart schep, aanvullende vitamines heeft ie wel nodig, dan zou een kwart schep per dag voldoende zijn

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 14:16

Het krachtvoer halveren. Later zal wel blijken of hij nog minder moet hebben of dat dat zo voldende is. In muesli zit vaak haver, als je wilt voorkomen dat een paard onhandelbaar wordt als het op rust staat, zou ik dat dus niet geven.
Als het paard iedere dag op de wei staat (behalve als het glad/besneeuwd is), blijft het redelijk rustig mits er geen oproerkraaiers bij hem in het weiland staan.
Peesbeschermers lijken mij niet echt bevorderlijk als het paard een peesblessure (lees: beschadiging) heeft. Als je toch alleen maar aan de hand op het harde stapt, kan het zonder beschermers echt geen kwaad. Het gaat erom dat de pezen weer aansterken en peesbeschermers helpen daar niet aan mee. Sommige beschermers veroorzaken vaak veel warmte, wat in zo'n situatie slecht is voor de pezen.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:23

handje is meer dan zat. Anders heb je kans dat hij heel het land gaat omploege en dat is niet zo goed voor z'n beentjes

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 15:22

Ik heb ooit eens gehoord dat een paard +/- 1/2 kg per dag nodig heeft als basis voor de vitaminapientjes enzo.
Ik zou Hanimo op max. 1 kg basisbrok (!, dus geen sportbrok) per dag zetten en kijken hoe hij reageert.
En lekker elke dag in de wei doen als hij dat toch al gewend is en niet al te gek doet. Sterkte ermee, ik zal aan je denken als ik mijn dagelijkse rondje stap vanwege een peesblessure bij mijn paard...

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:24

Bij mij krijgen ze helemal geen biks meer als als ze stalrust hebben wel krijgen ze Pavo (Vital, geloof ik). Daar krijgen ze maar 100 gram per dag van en zit alles in wat ze nodig hebben. Verder krijgen ze wel extra hooi/voordroog zodat ze wat meer te doen hebben. Eventueel over meerdere porties verdelen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:50

Onze E-pony kreeg vroeger helemaal geen biks en in mei 2003 heeft ze een ongeluk gehad en heeft een maand in de dierenkliniek in emmeloord gestaan en daar kreeg ze 's morgens 1 kilo brok en 's avonds 1 kilo brok.Ze had absolute box rust. Sinds dien geven we nu zelf ook brokken en ze ziet er veel beter uit en ze doet het ook veel beter.Ik ben er dus wel van overtuigd dat paarden wel brokken nodig hebben.

Mss kun je wel minder als de 3 kilo geven zat zelf te denken aan de helft dus 1 1/2 kilo per dag.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:11

Die van mij kreeg eerst helemaal niets, alleen een oude boterham als de rest voer kreeg. Nu ze twee keer per dag 40 minuten mag stappen krijgt ze weer twee keer een kwart voerschep muesli zonder haver van Havens. Verder wel veel ruwvoer, vooral oud hooi en peen.