Fijnste volgorde fotos bij rontgenologische keurin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Destinietje

Fijnste volgorde fotos bij rontgenologische keurin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 21:48

Aangezien we eindelijk een geschikt paard hebben gevonden, heb ik een vraagje over een rontgenologische keuring.Het paard is vandaag klinisch ggk, maar dinsdag word hij rondgenologisch gekeurd. Nou mogen we zelf de volgorde van de fotos bepalen. Is er nou een foto welke handig is om het eerst te nemen omdat daar veel problemen mee zijn en snel op word afgekeurd?
Het gaat om een gewone keuring met 18 fotos.
Iemand ook een idee hoelang zo'n keuring duurt (aan huis)?
Alvast bedankt! OK dan!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:52

Tjahh eigenlijk best raar. Maar je paard kan overal een los bot stukje hebben. Dus eigenlijk is dat per paard verschillend.

Oja, laat je niet afschrikken door een chipje, deze kun je laten verwijderen.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 22:02

Nee, chipje word ie over het algemeen ook niet op "afgekeurd". Dus daar zal ik ook niet over struikelen denk ik. Maar als hij een negatief koopadvies krijgt daarom, ja, dan misschien wel..? ik weet het niet, even overleggen met instructrice en dierenarts.. Maar er zijn niet echt dus fotos die je handiger eerst kan maken?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:03

Ik zou beginnen met de plaatsen waar je het meeste OC(D) tegenkomt, de sprong en knie/kogel zijn dat geloof ik

er is nml ook een "ocd-pakket" van foto's bij mijn eigen DA wat bv geschikt is om een paard vanaf 1,5-2 jaar op de foto te laten zetten(op die leeftijd heeft foto's maken weinig zin, behalve dus de plaatsen waar t meeste ocd voorkomt)

dus ik zou iig beginnen met de sprong en dan toch wel de kogel&de hoef en dan de knie
al verwacht je geen dingen als HKO ofzo bij een 2,5 jarige zoals die van jou Knipoog daarbij gaat het eigenlijk puur om dingen als chipjes die ergens kunnen zitten, of bv spat wat bij een 3 jarige van een clubgenootje werd gevonden Scheve mond

succes en ik hoor het nog wel Haha!

even over een chipje, dat ligt er maar net aan waar die zit en wat die aan schade heeft aangebracht, een paard van 2,5 wat al een tijd met een chipje in bv de kogel of sprong rondloopt, kan daar echt wel slijtage aan over houden, maar dat kan de DA je haarfijn uitleggen als ie zoiets op de foto tegenkomt!

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:15

even een vraag over dat chipje Bloos
bedoelen jullie daar de indentificatie chip mee of wat anders??

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:17

chipje=klein los stukje bot

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:52

c
Laatst bijgewerkt door janna op 30-03-22 06:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:54

Renske20 schreef:
chipje=klein los stukje bot

Idd, maar als dit erin zit dan wordt je paard niet goed gekeurd. Bij goed keuren versta ik: een onderdeel in de klasse 3 of hoger.

Als je paard een schipje heeft zal ik deze laten weg halen, ben je gelijk van het gedonder af. Niet alleen om je paard misschien ooit eens te verkopen(wat ik niet denk???) maar ook omdat je paard er last van kan krijgen(kleine kans).

sophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:54

Renske20 schreef:
al verwacht je geen dingen als HKO ofzo bij een 2,5 jarige zoals die van jou Knipoog daarbij gaat het eigenlijk puur om dingen als chipjes die ergens kunnen zitten, of bv spat wat bij een 3 jarige van een clubgenootje werd gevonden Scheve mond

Maar je moet ook niet denken dat zoiets niet kan gebeuren. Voordat ik mijn huidige paard kocht zijn er 4 (!!) rontgenologisch afgekeurd (klinisch wel goed). Dat waren allemaal jonge dieren...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:55

janna schreef:
En denk er ook aan, dat als je een chip weg laat halen, dat je èn een hoop kosten hebt (ca 500 euro zeker), èn het risico dat je paard bijv een been breekt met opstaan na de narcose, een blijvend dik gewricht, mislukte operatie etcetc.. Ga dus alleen accoord met een chip als de huidige eigenaren hem laten weghalen, en het risico ervan dragen.

Volgens mij heb je het verhaal van Farbenfroh gelezen???
Sit gebeurt niet vaak. Afgelopen week heeft mijn vader ook een chipje laten weg halen bij een 3 jarige. Ik zie het probleem niet. Tuutlijk kan er wat gebeuren. Maar als je het weg laat halen, heb je een helemaal goed gekeurd paard(als de rest ook gewoon goed is).

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:59

MissSisa schreef:
Idd, maar als dit erin zit dan wordt je paard niet goed gekeurd.

Een paard wordt niet altijd om ieder chipje afgekeurd.

Foto's van het straalbeen vind ik ook erg belangrijk, helaas hebben we ervaringen met HKO.

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:14

Heb het gehoord van een kennis die een paard liet keuren, per been! een foto, bij het 4e been,bijna de laatste foto bij een 3 jarige hoefkatrol stadium 4. Ik zou gewoon de meest voorkomende afwijkingen eerst gecontroleerd willen hebben. Hoefkatrol dus inderdaad , de sesambeentjes, artrose bij oudere paarden, met name de voorbenen.
Bij jonge paarden de plaats waar het meest OC of OCD voorkomt
Ligt dus ook een beetje aan de leeftijd van het paard. je kunt het de keurende arts toch even vragen? Gewoon even overleggen. Je moet er gauw een paar uur voor uittrekken.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:25

idd ik heb ervaring met o.a. HKO en spat, dus sprong&straalbeen tellen bij mij heel erg mee, en verder de kogel en de knie ook altijd op de foto laten zetten als je dan toch bezig bent.

en een chipje laten weghalen kan supergoed gaan, maar het kan ook slecht aflopen, maar in belgie is een kliniek die je paard niet laat 'vallen' als ie onder narcose gaat, maar waarbij hij op een draaibare tafel gaat liggen, dit om dus vallen en been breken of andere blessures te voorkomen
bij een chipje sowieso goed laten adviseren door de DA en zeker wat van de prijs alhalen, en bij operatie dat op kosten van de vorige eigenaar, of dus verrekenen met de aankoopprijs.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 22:23

Het betreffende paard is 2,5.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:36

c
Laatst bijgewerkt door janna op 30-03-22 06:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 15:08

de veearts weet zelf toch ook wel wat de meest 'gevaarlijke' plaatsten zijn?

hij zou dan uit eigen ervaring de foto's in een bepaalde volgorde kunnen maken,

Maar wel erg gaaf zeg!!!
wat voor iets is het?

veel succes dinsdag!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:09

Zou gaan voor straalbenen, kogels, sprong en knie in eerste instantie. Die foto's maken ze meestal van verschillende kanten. Vaak kan je vragen om ze eerst van een kant te maken - dan zien ze het meeste al. Als het goed is steeds verder gaan. Mooiste is dat je af kan spreken met de verkoper dat hij de kosten draagt als het paard afgekeurd wordt!