problemen met graszaadhooi?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingeo

problemen met graszaadhooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 19:25

ik heb hier een poos terug in een topic eens iets gelezen over het feit dat er in sommige soorten graszaadteelt bepaalde (schimmelwerende?) produkten gebruikt worden, waardoor het hooi eigenlijk niet meer veilig aan paarden kan vervoederd worden.

hoe zit dat dan in de praktijk? om welke grasrassen gaat het? en zijn de fouragehandels eerlijk (betrouwbaar) genoeg om die ongeschikte partijen niet aan te bieden?
kortom, welk graszaadhooi is te betrouwen, en welk niet?

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:26

Daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. Ik was net van plan dat komende zomer aan mijn paard te gaan voeren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:44

Het betreft voornamelijk engels Raij gras en de schimmel die toegevoegd is heet B-lolitrem. Op de manege waar ik gewerkt heb, hebben we er 15 paarden aan verloren, dat was niet nodig geweest als Utrecht niet had volgehouden dat het rhino was, maar dat is een ander verhaal.

Op eerlijkheid van mensen zou ik niet al teveel af gaan, maar als je zo'n handelaar van te voren zegt dat je geen troep met Lolitrem erin wil, dan denk ik dat hij wel begrijpt dat hij een schadeclaim aan zijn broek zal krijgen als hij het toch aan je verkoopt.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 19:49

dus die lolitrem is de enige 'zooi' die ze daarin gebruiken? en alleen in engels raaigras?
(dat ik dan tenminste weet wáár ik tegen de handelaar over moet zeuren, hij zal het zelf iig beter weten dan ik... Tong uitsteken )

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:03

Of het de enige is weet ik niet (ik spreek over zo'n 4-5 jaar geleden) maar dat is iig waar ikzelf ervaring mee heb (helaas)

Maar misschien als je op B-Lolitrem zoekt op internet dat je aanverwante zaken ook te zien krijgt ?

edit(deze toevoeging) Waar ik over spreek was een proefblok amerikaans zaad (dat wisten wij natuurlijk niet !!- ik heb die klerezooi, alle 1700balen mee onder de afkapping versjouwd, heb het allemaal in mijn handen gehad, gelukkig op dat moment moest het nog een 2mnd liggen om uit te drogen, dus hebben mijn eigen paarden het niet binnengekregen- was toen net weg)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:12

Ik weet alleen dat die schimmel voorkomt in grassen die worden gekweekt voor sportvelden ( dus voetbalvelden, golfbanen etc ).

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 20:24

Maris schreef:
Ik weet alleen dat die schimmel voorkomt in grassen die worden gekweekt voor sportvelden ( dus voetbalvelden, golfbanen etc ).

mmm, dat zal waarschijnlijk dan weer géén engels raaigras zijn... Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:59

Ik heb eigenlijk nog nooit van dit soort verhalen in de praktijk over graszaadhooi gehoord. Wij telen het zelf, of ruilen een paar pakken voor een ander ras.

Engels Raaigraszaadhooi is het meest krachtigste hooi. Veldbeemd zit echt niks meer in. Riet en Roodzwenk is veelal paardenhooi door de stengeligheid. Bosbeemd is wel erg smakelijk, maar had mijn paard te snel op. Als je nog meer specifieke vragen hebt over het voeren van graszaadhooi dan mag je die aan mij stellen, ik ben er redelijk ervaren mee geworden Knipoog

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:04

ingeo schreef:
mmm, dat zal waarschijnlijk dan weer géén engels raaigras zijn... Bloos!

Toch wel, juist voor sportvelden ed wordt Engels raai gebruikt.

Wij kochten het rechtstreeks van de telers en zij waren ook degene die ons toen destijds waarschuwden, dat somige partijen niet meer voor consumtie geschikt waren.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 11:21

Kitten schreef:
Toch wel, juist voor sportvelden ed wordt Engels raai gebruikt.

Wij kochten het rechtstreeks van de telers en zij waren ook degene die ons toen destijds waarschuwden, dat somige partijen niet meer voor consumtie geschikt waren.

juist, ja, ik verwarde in gedachten even met italiaans raaigras, en zag dat nog niet onmiddellijk als stevige sportmat Haha! .

maar kijk, jij hebt dus ook de ervaring dat niet alle partijen eetbaar zijn Bloos! - gevaarlijk dus als je niét rechtstreeks van de teler afneemt....

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 11:23

Maya schreef:
Ik heb eigenlijk nog nooit van dit soort verhalen in de praktijk over graszaadhooi gehoord. Wij telen het zelf, of ruilen een paar pakken voor een ander ras.

Engels Raaigraszaadhooi is het meest krachtigste hooi. Veldbeemd zit echt niks meer in. Riet en Roodzwenk is veelal paardenhooi door de stengeligheid. Bosbeemd is wel erg smakelijk, maar had mijn paard te snel op. Als je nog meer specifieke vragen hebt over het voeren van graszaadhooi dan mag je die aan mij stellen, ik ben er redelijk ervaren mee geworden Knipoog

bedankt, maya, ik val je hier zeker nog over lastig - en dan begin ik wel nú Haha! : uhh, jullie telen het.......en in welke provincie woon je toevallig Schijnheilig ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:05

Zeeuws-Vlaanderen, tegen de Belgische grens Haha! (nabij de kust)

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 12:44

Maya schreef:
Zeeuws-Vlaanderen, tegen de Belgische grens Haha! (nabij de kust)

dan ben je nog niet van me af...... Tong uitsteken Haha!