springzadel inruilen voor dressuur? twijfel!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

springzadel inruilen voor dressuur? twijfel!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 12:42

Ik zit al even serieus na te denken om mijn heerlijke springzadel in te ruilen voor een dressuur zadel Schijnheilig

Ik heb altijd een springzadel en een dressuur zadel gehad en reed toen bijna nooit op het dressuur zadel, ik was voornamelijk met springen bezig (springpony) en reed ook weing dressuur wedstrijden.

Breit is een onwijs fijn dressuur paard en ik heb aan mijzelf gemerkt dat ik ook verder wil in de dressuuur nu het zo lekker gaat breit pakt het heel erg goed op en ik heb eigenlijk nog nooit zo fijn dressuur gereden als nu met hem. Ik begin nu op mijn zit te letten (zit vaak te ver voorover en trok mijn benen op bij het doorzitten) ik rij nu zo ontspannen op breit dat ik mijn benen netjes lang maak en ik meer let op het recht opzitten, ik heb het idee dat ik dat met een dressuurzadel nog meer kan verbeteren en ik fijner dressuur kan rijden.

maar aan de andere kant ik wil breit ook leren springen en ook met hem gaan springen en heb ik dus een springzadel nodig Clown

Ik weet nu dus niet zeker of ik mijn springzadel in wil ruilen voor een dressuur zadel, ik ben bang dat ik er spijt van krijg Scheve mond Een zadel er bij kopen is geen optie Clown

zijn er meer mensen die hier tussen hebben zitten twijfelen en waar heb je toen voor gekozen?

En als ik een dressuur zadel zou nemen en mijn zadel verkoop welk zadel moet ik dan nemen? Ik wil er graag 1 met een diepe zit vooral omdat ik bezig ben met mijn houding, recht op zitten en goed kunnen doorzitten.

wie helpt mij uit mijn twijfel Schijnheilig

Ik zat trouwens ook na te denken om te vragen of ik een dressuurzadel mag lenen van iemand bij mij op stal om een keertje mee te rijden Clown

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:53

en kn!!!! natuurlijk,enne je kan toch ook best op en dressuur zadel springen,alleen mocht ie daar zo in uitblinken,kan je tegen die tijd altijd nog kijken voor een springzadel..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:58

misschien kun je tijdelijk ruilen met iemand die juist weer een springzadel wil, met de voorwaarde dat je terug kunt ruilen als je door wilt met springen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:00

Ik heb mijn 1e wp in de M2 op een springzadel gehaald, dus dat kan ook Lachen

maar is anders een veelzijdigheids zadel niets voor je?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:01

niet ruilen!
op een springzadel kun je evengoed dressuren, vraag maar aan kawa
(tot in de m met springzadel geloof ik)
maar met een dressuurzadel op wat niveau te gaan springen (hoger dan 50 cm Haha!) is toch wel wat moeilijker, zeker met een jong paard/paard met weinig springervaring...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 13:28

veelzeidig heid wil ik niet want dat vind ik weer niet fijn rijden (zit er preccies tussen in en dat vind ik dus net niks) ik kan idd dressuren met een springzadel maar voor mijn houding is het niet echt bevordelijk al zeg ik het zelf Haha! ruilen vind ik ook niet echt een optie omdat ik bang ben dat mijn zadel beschadigt en daardoor minder waard word en ik dus dan opzoek moet naar een goedkoper zadel, ik ben er zuinig op mijn spullen dus ook beetje een zeurpiet Haha!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 13:29

en kimmie wat jij zegt zat ik idd aan te denken tegen die tijd een springzadeltje er bij kopen, ik zal toch niet eerder springwedstrijden rijden voor ik een tijdje dressuur gestart heb, maar toch twijfel ik heel erg

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:40

kimmie261 schreef:
je kan toch ook best op en dressuur zadel springen

Dat is echt een afrader.

Waarom is 2 zadels geen optie? Zo gek duur hoeft het allemaal niet te zijn.

Ik heb 2 goede merkzadels (KN dressuur & Stübben spring), allebei al wat ouder en die hebben echt niet de hoofdprijs gekost, bij elkaar opgeteld ben ik heel ruim onder de 1000 euro gebleven.

Ik weet niet wat je huidige springzadel waard is en wat je eisen zijn, maar het hoeft echt niet zo vreselijk in de papieren te lopen om 2 zadels te hebben. De goede merkzadels zijn ook nog best als ze al wat ouder zijn. Mijn KN is uit '96 en ziet er nog perfect uit, dat was ook echt de duurste van de 2. De Stübben is een hele oude en ziet er ook niet zo heel netjes meer uit, maar de boom etc. is allemaal nog goed en ik spring er best mee, echt een leuk zadeltje voor erbij. Je moet natuurlijk wel een beetje geluk hebben dat je tegen zoiets aanloopt, maar er is genoeg te koop dus dat lukt vast wel!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:49

misschien om te beginnen een kunststf dressuurzadel?
is ook zo duur niet, en 2 de hands zeker niet
kun je onder de 500 euro al een net zadel mee hebben hoor

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:21

Je kunt toch ook een veelzijdigheidszadel kopen die gericht is op de dressuur? Die heb ik ook, en je kunt er nog best een sprongetje mee maken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 14:48

ikheb geen geld om er een zadel bij te kopen, ik kan alleen een ander zadel kopen als ik deze verkoop. Is een br joslansink zadel wat nu bijna een jaartje oud is en nu ongeveer een half jaartje gebruikt word (niet intensief) in nieuwstaat dus nog en dus nog een hoop waard Kan ik dus een goed dressuur zadel voor kopen. Zoals ik al zei wil ik geen vzh dan hou ik liever mijn springzadel. Kunstof zadel wil ik ook niet omdat ik dat rot zadels vind, ik heb een wintec gehad en vond dat echt een onding dus doe mij maar gewoon een goed leren zadel Alleen weet ik dus niet of ik er spijt van krijg als ik deze verkoop en een dressuur zadel koop. Ik rij ook elke maandag in de springles mee op een paard van iemand anders met mijn eigen springzadel, als ik dit zadel weg doe zal ik die avond dus op een zadel wat ik niet fijn vind moeten gaan rijden. maarja aan de andere kant kan ik met mijn paard me wel helemaal op de dressuur gaan richten voorlopig, ik spring voorlopig toch niet hoger als 50 cm aangezien hij het nog moet leren Haha!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 14:48

ik ben altijd zo'n zeikert wat dat betreft, daarom zit ik denk ik ook zo te twijfele

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:01

Ik zou het niet doen.

Op een springzadel kun je ook dressuur rijden.

Op een dressuur zadel is het geen pretje om te springen Bloos .

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 15:05

ik hen bij mijn vorge paard en pony een kn en een springzadel gehad, ik reed dan welleens op dat kn dressuurzadel in de les mee en heb daar ook me gesprongen, dat gaat wel maar niet boven een meter uit. Dan word het wat lastig al vond mijn broer het wel fijn springen. eigenlijk wil ik heel graag een dresuur zadel maar ben bang dat ik er spijt van krijg

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:10

Toch gaan voor dat dressuurzadel en als je spijt krijgt ruil je die gewoon weer in voor een springzadel. Makkelijkste oplossing denk ik.
Alle andere opties die mensen gaven in dit topic heb je al afgeketst (met reden natuurlijk) dus ik denk dat je het gewoon moet doen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 15:21

Ik sta op het punt op hem te verkopen en een dressuur zadel te kopen (heb een super mooie kieffer te koop gezien hier op bokt alleen geen idee hoe het rijd) maar ik durf die stap niet te zetten, ik heb nu een super fijn springzadel en ben bang dat als ik er spijt van krijg ik er niet weer 1 kan vinden voor een normale prijs. meisje van mijn stal heeft een kn en ik ga even vragen aan haar of ik een keer op haar zadel mag rijden, misschien dat ik dan weet wat ik wil Haha!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 15:46

woont er niet iemand in de buurt hier die zijn dressuur zadel een weekje of 2 wil uitlenen Tong uitsteken

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:46

Ik zou niet met een dressuurzadel gaan springen. Zelf ga ik daarmee niet hoger dan 60 cm.

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:32

als ik jou was zou ik eerst opzoek gaan naar een leendressuurzadel voordat je daadwerkelijk eentje gaat kopen!! dan weet je hoe het voelt en kan je kiezen wat je fijner vind Knipoog mischien is er wel iemand op stal waarvan je zo afentoe zijn zadel mag lenen...

suc-6 nog verder OK dan!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:50

Een dressuurzadel is er niet op gebouwd om mee te springen. Ten eerste is je beenligging bij een dressuurzadel heel anders als bij een springzadel, plus het feit dat de lepel achter te hoog is bij een dressuurzadel. Als je springt kun je achter op de lepel landen en dan krijg je een fraaie bokpartij als kado en je paard zal dat 2x toelaten, maar daarna ook niet meer.

Ik heb destijds mijn VZH-zadel ingeruild op een County Competitor en daarna heb ik onverwachts een koopje gehad op een springzadel van Barnsby.

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:09

Als je springzadel nu nog zo goed is, waarom verkoop je die dan niet, om 2 zadels van te kopen??

Hoeft niet super duur te zijn natuurlijk Haha!

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:18

Ik heb nog een goed dressuurzadel liggen, merk stubben!
als je interesse hebt of als je foto's wilt zien, pb me dan even Lachen !

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 17:30

Sanet schreef:
Als je springzadel nu nog zo goed is, waarom verkoop je die dan niet, om 2 zadels van te kopen??

Hoeft niet super duur te zijn natuurlijk Haha!

omdat ik een goed zadel wil en niet een goedkoop afgereden ding Knipoog

ik ga idd eerst een vragen of ik een zadel mag lenen van iemand

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:24

Zoals ik al zei (heb je mijn bericht wel gelezen? Verward ), je hoeft helemaal niet in de goedkope afgereden dingen uit te komen.
Ik heb een KN gekocht voor (weet het niet precies meer) iets van 600 euro en een Stübben springzadeltje voor iets meer dan 100 euro.
Zulk dik geld is dat toch niet? En het is echt goed spul! Dressuurzadel wel iets netter dan het springzadel, maar dit zie je dan ook in de prijs

Geen idee wat zo'n BR waard is, maar zoiets als dat wat ik hierboven noem moet je er toch wel voor terug kunnen krijgen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:27

ik denk niet dat jouw zadel nog echt superveel oplevert, het is niet een superpopulair zadel onder de springruiters
maar optie zou dus iig zijn om deze te verkopen en een goedkoper spring en dressuurzadel te kopen
een fijn wintec dressuurzadel vind je al wel onder de 200,- euro