St. Jacobskruid in hooi?? en dan??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

St. Jacobskruid in hooi?? en dan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 23:19

Ik was wat aan t zoeken over St. jacobskruid en andere giftige planten, omdat er weer een geitje bij de buren dood is gegaan een tijdje terug, eerst al 2 nadat iemand ze taxus had gevoerd Lips are sealed nu was er een erg ziek, diarree, liep heel wankel etc
en die kunnen bij t gras in de berm, waar weleens gekleurde bloemetjes staan....

dus ik ging opzoeken hoe St Jacobskruid eruit zag, en tot mn grote schrik las ik dus dat het in t hooi nogsteeds hardstikke giftig is! en ik heb heel lang, tot vorig jaar, hooi uit zeeland gehad, werd nml thuis bezorgd door iemad die in zeeland veel weide heeft en zelf in Reusel woont, maar ik zag altijd stugge lange rood/paarsige stengels tussen t hooi zitten
soms zag t er uit als een distel, andere keren was t alleen een stengel met bovenaan wat zijtakken, wat toch erg veel op de omschrijving van St jacobskruid lijkt Scheve mond

de paarden vonden dit juist lekker, vooral destiny plukte dit er als eerste tussenuti om op te eten Verward

ze hebben dit hooi zeker 2 jaar aan 1 stuk door gegeten, St jacobskruid stapelt zich dan op in de lever, zo stond op de site die ik heb gelezen, kan het dus zo zijn dat mn paarden hier ook nog last van hebben?
zo ja: hoe kom ik daar achter en wat is er tegen te doen??

mn moeder wil dit jaar weer hooi uit zeeland laten komen, maar afgelopen jaar hebben we t zelf van t land gehaald hier in de buurt, mooie prijs, perfecte kwaliteit en geen plantjes ertussen! alleen die zijn nu bijna door hun voorraad heen, maar ik wil liever geen hooi uit zeeland omdat daar St Jacobskruid nog erger voorkomt dan hier!

hier had ik trouwens m info vandaan gehaald: http://www.sunnanvindur.nl/jacobskruiskruid.htm staat alles wel duidelijk beschreven.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 23:38

Is dat rood /paarsige nieet gewoon gedroogde zuring ?
Tenminste bij ons zat er ook weleens zo'n lekkere kauwstengel tussen.

Wat je misschien voor de volgende x kunt doen: iemand zoeken waarvan je weet hoe die zijn weiland erbij heeft staan.
Wij halen het bij goede vrienden vandaan en die zijn er super bewust van al het onkruid. Er staat bij hun dus ook geen onkruid in de weide's

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 23:44

ja dat doen wij nu dus ook, perfect stuk weiland, geen plantjes etc, ze maken er mooie pakken hooi van, die zetten ze neer om te drogen en dan kunnen wij die zelf ophalen, echt perfect hooi!

maarja dat is nu dus bijna op bij hun, en wij hebben nog maar voor een maand of 2/3 hooi liggen
mn moeder wil nu dus die man met t hooi uit zeeland weer laten komen, waarvan t hooi altijd vol zat met plantjes....

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 23:50

Het vervelende is dat niet alle rood/paars achtige stengels meteen jacobskruiskruid is. Er is meer onkruid die ook gedroogd die kleur stengels geeft.

Er zijn op bokt fotos geweest om te laten zien hoe gedroogd jacobskruiskruid eruit zien: Hoe herkennen Jacobskruiskruid in hooi?

Het gif stapelt zich inderdaad op in de lever. Het hangt ervan af hoeveel je paard binnen heeft gekregen voordat hij er echt last van krijgt. Als het maar telkens kleine beetjes zijn heb je kans dat het nog jaren kan duren. Hebben ze in 1 keer veel binnen gekregen, dan merk je het binnen een paar maanden.

Inderdaad jacobskruiskruid is gedroogd nog steeds erg giftig!!!! Het vervelende is dat paarden het kruid niet meer herkennen en het op eten (met alle gevolgen van dien).

Je kunt een bloedonderzoek laten doen door je DA. Als je paard vergifitigd is kunnen ze dat aan de leverwaarden zien (De DA kan vaak niet met 100% zekerheid zeggen dat het JKK is, alleen dat de lever vergiftigd is). Verder kun je een plukje van je hooi ergens naar opsturen (weet even niet meer waar naar toe). Op die manier weet je ook of er JKK in je hooi zit (je weet het dan alleen van die specefieke baal......).

Er is helaas geen geneesmiddel. Het hangt ervan af in hoeverre de lever van het paard nog werkt.
Je DA kan een spuit geven om de lever helpen en het bloed te reinigen. Verder moet je gaan oppassen met eiwitten. Daar het de lever niet meer goed functioneerd moet je paard zo min mogelijk balaststoffen binnen krijgen. Biks wordt ook vaak afgeraden om te voeren. Meestal wordt er een combinatie van een eiwitarme musli in combi met granen/haver. De musli het liefst ook zo schoon mogelijk.
Daarnaast heeft bietenpulp ook een zeer gunstige uitwerking op de lever. Het zelfde geld voor mariadistel.

Verder zijn er ook paarden in de zomer extra gevoelig voor zonlicht. Ze gaan dan met rijden erg met hun hoofdschudden.

Paarden met een JKK vergifiting mogen dit kruid nooit meer binnen krijgen. Uiteindelijk kan het dan hun dood betekenen..........

Verder ook nog nuttige sites:

Kruiskruid
Bietenpulp als paardenvoeder: (on)gewenste effecten ?
[url=http://plantaardigheden.nl/plant/beschr/annvr/mariadistel.htm]Mariadistel

Eiwitten (proteïnen) in paardenvoeding (Zeker de laatste 2 zinnen vond ik erg interessant om te weten)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 07:12

Ik denk dat je je niet zoveel zorgen hoeft te maken. Je zegt dat je dit hooi al een paar jaar hebt, en ze als eerste die stengels eruit eten. Dat zou betekenen dat je paarden al een grote hoeveelheid binnen hebben gekregen, en dan zouden ze er denk ik niet meer zijn....... Ik denk dus dat het iets anders is.
Maar opletten hierop is natuurlijk wel een goede zaak! Wat je anders misschien volgend jaar kunt doen is St. Jacobskruid zelf hooien. Dan weet je precies hoe het eruit ziet. Ik ben ook van plan om dit te doen, zodat ik het zeker goed kan herkennen in hooi.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 18:20

bedankt voor de reacties OK dan!

de paarden ogen nog hardstikke gzond en fit, en afgelopen jaar hebben ze dus alleen maar erg goed hooi gehad, de 2 jaar ervoor dus wel het hooi met allerlei soorten stengels ertussen

maar ik blijf het iig in de gaten houden, en ga de andere topics ook even lezen Lachen