Waar kun je tapijtsnippers kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aman__

Waar kun je tapijtsnippers kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 21:11

Wij hebben sinds een paar weken een binnenbak. Nu ligt er al wel zand in maar de eigenaar wil er heel graag tapijtsnippers in hebben. Krijg je een goede bodem als je zand met tapijtsnippers mengt? Waar kun je tapijtsnippers kopen?

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 21:43

c
Laatst bijgewerkt door janna op 30-03-22 06:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 10:06

janna schreef:
Een kennis van mij heeft er kokoshaar in liggen. Dat vind ik echt super fijn spul. Daar heb ik evt het adres wel van. Volgens mij kan je adressen voor tapijt wel vinden op internet??

Kokoshaar hebben wij in de buitenbak liggen maar als die nat is, is het een blubberzooi en ik kan dat gratis bij mijn zwager halen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:20

Ik heb onder het verse zand in de paddock All Weather Tuft liggen. Het loopt lekker zacht en als ook de bovenlaag gemengd is bevriest het minder.
Nadeel is dat je geen drollen meer kunt opharken en de bak slepen gaat ook lastig.
Ik heb nog wel de oude soort (grote stukken), tegenwoordig zijn het kleinere snippers en zul je dus minder dit probleem hebben.

Zoek eens op Google (All Weather Tuft of tapijtsnipprs) , er zijn verschillende maneges die het hebben liggen in de bak, kun je daar vragen hoe het in de praktijk bevalt.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:10

Tapijtsnippers is chemies afval. Je krijgt problemen als je het wilt afvoeren. Je moet het scheiden van het zand en het kost klauwen met geld om het kwijt te raken.

Ik heb in mijn buitenbak houtchips liggen. Hij ligt er nu 7 jaar zonder problemen. Het is nu net een bospadbodem aan het worden.

Geen houtschillen nemen in een binnebak, dat wordt snot na een tijdje en je krijgt giga glijpartijen. Ik heb goede ervaring met houtchips als toplaag in een binnenmanege. Houtchips is milieuvriendelijk, altijd af tevoeren (over het land verspreiden) en je krijgt een mooie veerkrachtige bodem. Je kan makkelijk de mest eruit scheppen. Hou wel de vochtigheidsgraad goed in de gaten. Dat moet je bij elke binnebakbodem doen. Een bodem in een binnebak is meestal te droog en daardoor erg stoffig.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:19

Waar haal je die houtchips en hoe duur is dat?

Ik wil een paddock maken van mijn modderbad, zou het helpen om het daarmee wat steviger te krijgen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:15

Tapijtsnippers is géén chemisch afval. Je krijgt er een keurig rapport bij waaruit blijkt het ontloogd is. Bij afvoer zul je het idd niet bij het 'groene' afval kwijt kunnen. Maar waarom zou je het kwijt willen ??
Juist doordat het niet verteerd blijft het altijd zijn werk doen. Ik heb het nu al dik 6 jaar liggen en er is net een nieuwe laag zand overheen gegaan. Het werkt zich er vanzelf weer doorheen en blijft zijn werk dus doen.

Ik heb ook houtsnippers in mijn paddock gehad, daar kwam ik dus na 2 jaar snel van terug. De snippers gingen verteren/rotten en vormden 1 grote harde koek, waar geen water meer doorheen kwam.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:44

Ik bedoel het echt afvoeren van een laag van tapijtsnippers gemengt met zand. Dat mag je natuurlijk niet in de groene bak doen. Maar waar laat je het dan als je toch een neiuwe bodemlaag nodig heb. Om de 10 jaar is de bodem toe aan een hele nieuwe laag.

De harde koek waar jij het over heb, heb ik in de 7 jaar dat hij er nu ligt niet gehad. Je heb zand en zand en snippers en snippers. Het juiste zand voor een goede bodem is al moeilijk te krijgen. Snippers van zacht loofhout gaat iid plakken en is na 1 a 2 jaar echt helemaal weg. Hard hout en naaldhout gaat veel langer mee en gaat niet plakken.
Gisteren heeft het de hele dag geregent. Mijn bak is droog, geen plassen of sopplekken. Hij is super te rijden.

Degene die onze bak heeft aangelegt, stuurt iedereen naar ons toe om te kijken hoe hij er bij ligt. Hij heeft hier in de buurt al een stuk of 10 aangelegt en alle bakken zijn super!!!.

Het onderhoud wordt vaak achterwege gelaten. Het onderhoud is juist heel belangrijk om een bodem goed te houden. Mest eruit halen wordt ook wel eens vergeten. Door de mest wordt de bodem vet en het water kan er niet doorheen. Bij mij is het verboden los te gooien en te longeren in de bak. Daar hebben we 2 paddocks voor. Zo gaat je bodem echt heel snel achteruit en hij wordt ongelijk. Bij veel gebruik, elke dag slepen en eventueel de hoefslag dicht harken. Een goed drainage systeem is ook belangrijk.

Leveranciers geven vaak een garantie dat je het makkelijk kan afvoeren. Je kan het afvoeren bij hun als je wel een nieuwe laag bij hun koop. Doe je dat niet, dan zit je echt met een heel groot probleem en een hele zere portemenix. Kosten heb ik gehoort van 4 tot 7 duizend EURIES!!!!! Mijn bodem kan je gewoon over het land uitrijden als dat moet. In tapijt zit veel kunststof en dat verteert iid niet.