Nut van inrijden voor jumping met slof..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilufprincess

Nut van inrijden voor jumping met slof..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 13:52

soms zie ik wel eens mensen inrijden voor parcours met slof...
mijn vraag is nu zo een beetje..
wat voor nut heeft het eigenlijk .. Verward
ken er zelf niet veel van want ik ben een beetje anti-slof Bloos
maar da doet er nu niet toe...
hopelijk kan er iemand mij dat eens uitleggen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:11

Ik zou het niet weten. Bij dressuur mag het niet, maar wij hadden vroeger iemand op de manege die ging haar paard dan thuis helemaal met slof losrijden enzo en dan snel de trailer in en naar de wedstrijd. Dat snap ik nou echt niet Verward

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:29

Sommige ruiters hebben geen zin het paad de tijd te geven om op een natuurlijke manier naar beneden te komen, de rug te ontspannen etc.
Daarom kán de slof een hulpmiddel zijn om dit te verkrijgen en loopt het paard dus beter in het parcours.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:32

Het mag alleen in het Z

En eigenlijk zie ik het niet zo heel vaak.
Misschien eens vragen waarom ze het doen Lachen

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:33

volgens mij bebruiken veel springruiters een slof met losrijden, zodat hun paard zich wat sneller met z'n werk bezig gaat houden ipv met de omgeving. Als ze de slof verder wel goed gebruiken, rijden ze dus ook nog steeds op een natuurlijke manier hun paard omlaag... veel ruiters hebben het ook weer om bij de prijsuitreiking.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 00:11

hey

iemand zei ( Cloé ) dat ze het ook ging doen bij haar paard omdat ze "teveel uiteen liep en daardoor balken had tijdens het parcours" tsss onzin. Als je balken hebt dan ga je dat niet oplossen met een marteltuig als een slof.

En deze week zagen ik en Ilufprincess weer eens een vreselijk slof-geval. Een man reed met slof, en zijn teugels hingen door, maar zijn slof niet, hij reed dus met zn slof ipv met zijn teugels !

volgens mij is een slof voor mensen die niet aan hun paard denken, maar alleen aan de "krul" van de paardennek.

waarom ze dan inrijden met slofteugel voor een wedstrijd, geen flauw idee, maar ik weet wel dat ik het erg vind dat mensen het durven gebruiken.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 09:27

Ik rij met springles ook altijd in met slof of halsverlenger Een slof is heek erg handig alleen sommige mensen kunnen er gewoon nie mee omgaan.
Ik rij er altijd mee los omdat mijn pony daarna dan makelijker door haar hals heen komt. (logisch)
inrijden met slof op de wedstrijd mag trouwens alleen bij de paarden in het Z of hoger.. Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:04

ik heb er nooit mee gereden en de mensen die ik er mee zie rijden, gebruiken hem fout. daardoor heb ik niet veel vertrouwen in een slof. er zullen ook best uitzonderingen zijn enzo, maar ik zie er het nut niet van. in mijn ogen is er iets fout als je je paard niet nageeflijk end. krijgt zonder slof. heb ook eens iemand zien springen met slof. ze had hem te strak, dus ze trok haar pony steeds stil voor de hindernis en uiteindelijk knalde ze erdoor heen. geen lekker gezicht

edit: bedenk me net wel dat ik iemand kende die hem gebruikte als haar paard heel heet was. dan had ze net wat meer controle. in dit geval vind ik er niks mis mee, omdat het veiliger was. er was namelijk niks aan te houden als het paard er van door ging.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:56

Hmm.. Daar zie ik het nut niet zo van in.

Candidat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:29

Je ziet vaak op internationale concoursen dat springruiters met een slofteugel rijden. Meestal rijden ze dan op een paard dat die dag niet hoeft te springen of rijden ze een paard dat later op de dag pas het parcours in moet, dus die rijden ze dan alleen dressuurmatig. Ik heb eigenlijk nog nooit een springruiter vóór het springen aan met slof zien rijden! Maar misschien is het idd een idee om eens te vragen..

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:37

Paljassofie schreef:
met een marteltuig als een slof.

ik geef je helemaal gelijk wanneer je een slof verkeerd gebruikt is het zeker een marteltuig.. maar heb je het stuk over de slof in de nieuwste bit al gelezen?! daar staat een duidelijke uitleg over het gebruik van een slof.. en dat het zeker een heel goed hulpmiddel is!! als je het maar op de juiste manier gebruikt...

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 12:45

_Margarita_ schreef:
ik geef je helemaal gelijk wanneer je een slof verkeerd gebruikt is het zeker een marteltuig.. maar heb je het stuk over de slof in de nieuwste bit al gelezen?! daar staat een duidelijke uitleg over het gebruik van een slof.. en dat het zeker een heel goed hulpmiddel is!! als je het maar op de juiste manier gebruikt...

dat is waar
maar er zijn weinige ruiters die het goed gebruiken...
zelf ik zou het niet goed kunnen gebruiken..
daarom rijd ik er ook niet mee

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:08

Ooit aan gedacht dat vaak de springpaarden nogal temperamentvol zijn? En als zo'n paard ook nog de spanningen van een wedstrijd erbij voelt, dan heb je veel kans dat je hem straks niet meer aan kunt en hij lekker door de inrijbak dendert met alle gevolgen van dien. De slof wordt (denk ik tenminste) gebruikt om mocht het nodig te zijn, die er bij te kunnen pakken en zo wat meer te zeggen hebben. Als je paard eenmaal los en ontspannen is (tegen de tijd dat je de ring ingaat) heb je hem niet meer nodig + dat met slof springen niet goed gaat. Dan bij de prijsuitreiking gaan al die mensen voor je klappen enz. en ook dat vinden heel veel paardjes toch wel spannend en kunnen misschien weer zin hebben om te gaan rennen. Dus eigenlijk puur voor de veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:12

Hoe doen ze dat dan in het parcours?
En in de klasses B, L en M?

renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:45

Wat ik in de bit had gelezen kwam er op neer dat slof niet is om paard in te houden of wat dan ook, maar (als je hem goed gebruikt) loopt paard al met het hoofd naar beneden en hoeven ze daar niet meer op te letten en kunnen ze op andere punten van het rijden letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:46

velinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:53

Ik rijd sommige paarden ook met slof bij het inrijden omdat dan spannen ze zich niet zo op door overal naar te kijken enzo. Maar ik spring 1 keer op hoogte van 90cm met slof en daarna gaat ie uit. Als ze dan het parcours in komen zien ze alles in 1 keer en zijn ze iets actiever waardoor ze beter springen want als ik dit niet doe dan vind ik zo nogal sloom en suf in het parcours. Ik heb mijn slof wel altijd heel los hangen maar als ze het weten dat ze een slof aan hebben gaan ze al vanzelf naar onder. WIE ER NIETS VAN KENT = BLIJF ER DAN VANAF want je kunt je paard zwaar bezeren door verkeerd gebruik. Groetjes

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 15:42

ooh god, weer een hele discussie over de slof..
ben van mening dat de slof alleen gebruikt mag worden als correctie van het paard, omdat de ruiter het, met gewoon teugels, been en zit het niet meer kan oplossen.(ben ook van mening dat africhters best een slof mogen gebruiken: immers, je bent pas een goede africhter als je nooit dingen toestaat die eigenlijk niet de bedoeling zijn..) de slof mag naar mijn mening niet ff snel gebruikt worden om het paard *los* te krijgen. naar mijn mening word het paard er niet losser van, en daar is inrijden toch voor?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:33

eefjuh112 schreef:
Ik rij met springles ook altijd in met slof of halsverlenger Een slof is heek erg handig alleen sommige mensen kunnen er gewoon nie mee omgaan.
Ik rij er altijd mee los omdat mijn pony daarna dan makelijker door haar hals heen komt. (logisch)
inrijden met slof op de wedstrijd mag trouwens alleen bij de paarden in het Z of hoger.. Knipoog

in belgie staat er geloof ik geen beperking op

maar doe jij dat echt Bloos! heb medelijden met je paardje Boos!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:59

Ik ben ook zo'n dierenbeul die weleens losrijdt met de slofteugel(thuis), anders kom ik het eerste kwartier niet aan rijden toe. Met slofteugel(als begrenzer!) is hij veel sneller met zijn koppie bij het werk

Ik rij met dit paard nu M en sta op het voorterrein regelmatig ineens achterstevoren of begin ineens rondjes te tollen, omdat Otje weer eens wat ziet. Zonder slof blijf ik ook wel zitten en krijg ik hem uiteindelijk ook wel aan het werk, maar waarom zou ik niet als dat straks mag de eerste tien minuten even loswerken met die slof eraan Verward Scheelt een hele hoop gezeur.
In het parcours heb ik trouwens nergens last van, maar daar lopen geen tegenliggers en komen er geen paarden langs je heen galloperen *LOL*

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:56

mja, vindt ik onzin degenen die het gebruiken, om welke reden dan ook maarja Lips are sealed

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:20

Je ziet op concours vaak wel dezelfde ruiters met een slof rijden.
Ik begrijp dat je een slof nodig hebt als je een heel heet paard hebt, dat in het begin wat schrikachtig is, maar dan doe ik ze zelf liever even longeren, dan krijg je toch sneller ontspanning. Op concours moet je je paard eigenlijk toch wel eenigsinds onder controle hebben vind ik (uitzonderingen daargelaten) Mij zul je op concours nooit met slof zien. En wat betreft de prijsuitrijking: als het ene paard te moeilijk er voor is, pak je toch een andere, en als die ook te moeilijk is moet je misschien eens bij je zelf gaan kijken.

Thuis rijd ik wel ooit met slof (oh dierebeul Bloos! ) bij paarden die wat moeilijk nagefelijk blijven, anders is het niet te doen om elke dag minimaal 8 paarden te rijden. Alleen rijd ik niet elke dag het zelfde paard met slof, ander krijg je dus weer het probleem op concours...

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:27

schoentje schreef:
Thuis rijd ik wel ooit met slof (oh dierebeul Bloos! ) bij paarden die wat moeilijk nagefelijk blijven, anders is het niet te doen om elke dag minimaal 8 paarden te rijden. Alleen rijd ik niet elke dag het zelfde paard met slof, ander krijg je dus weer het probleem op concours...

Heel erg offtopic 8 paarden?? pff.. Krijg er al een sere kont als ik eraan denk Bloos

De enige keer dat ik Angel gereden heb met elastiek/halsverlenger apparaat ging ik ook springen. Was niet erg geslaagd.. want ze trok me na elke hindernis helemaal uit het zadel... Ik hou sowieso niet zo van bijzetteugels.. mja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 09:40

Idd schoentje
het valt mij ook altijd op dat het dezelfde zijn.
Het valt ook altijd op dat sommige ruiters, altijd een super net parcours afleggen.
Welk paard ze ook bij hebben, wat voor lastpak het ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:00

Paljassofie schreef:
mja, vindt ik onzin degenen die het gebruiken, om welke reden dan ook maarja Lips are sealed

Misschien moet je het paard van Gomir dan eens starten. Wel losrijden zonder slof dan, he! Knipoog