Vraagje over hoefsmid en angst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vraagje over hoefsmid en angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:13

Ik heb een vraag.
Als je paard bekapt moet worden,maar hij heeft ontzettend veel problemen met 1 bepaald been en durft die niet te geven...
wat doet de smid dan?
Ik vroeg me af of hij dit paard dan bv verdooft,of dat je dierenarts dit moet doen,of dat je het zelf kan doen.

weet iemand dit?
alvast bedankt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:33

Meestal vraagt hij de eigenaar van te voren iets te geven, daar het wel even duurt voordat het werkt. Verder zijn heel veel hoefsmeden best kundig genoeg om het zonder verdoving in welke vorm, aan te pakken. Je zou het even kunnen overleggen. Verder is mijn ervaring dat eigenaren meer problemen hebben dan de smid, omdat eigenaren gaan bedenken dat hij het voetje vast niet geeft, waar de smid er van uitgaat dat hij hem vast wel geeft. Dat verschil in "mood" voelt een paard aan en reageert overeenkomstig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:36

bedankt voor je antwoord.
Het gaat hier om een paard dat echt vreselijke angst heeft voor 1 achterbeen.....en ik heb weinig zin in nog meer angst een hoop gestress.
wat zou je je dier eventueel dan van te voren kunnen geven?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:48

Ja, ik ben niet bekend met de produkten in Nederland, maar ze heten meestal iets van seda... of easy... Misschien krijg je een tip. Of vraag het je smid, die kent ze wel.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:32

ik zou je paard geen medische spulletjes gaan geven, maar gewoon iets homeopathisch zoals rescue-bach bloesem remedie. werkt uitstekend en je paard blijft gewoon helder...om het zo maar te noemen. dit kun je kopen bij etos en andere reform winkels. kost ongeveer 12 euro, maar je doet er lang mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:33

dat spul ken ik wel,ik gebruik dat zelf weleens.
zit in een spuitbusje(althans de mijne)

Werkt het echt goed?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:46

jazeker! ik gebruik de druppels altijd. gewoon een flesje met druppel pipet. ongeveer de dosering aan houden voor volwassenen dus 4 druppels. zorg wel dat het paard zijn mond schoon is dus niet dat hij net gegeten heeft anders is de werking niet optimaal

Gertt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:48

Anoniem schreef:
Ik heb een vraag.
Als je paard bekapt moet worden,maar hij heeft ontzettend veel problemen met 1 bepaald been en durft die niet te geven...
wat doet de smid dan?
Ik vroeg me af of hij dit paard dan bv verdooft,of dat je dierenarts dit moet doen,of dat je het zelf kan doen.

weet iemand dit?
alvast bedankt

Verdoven is in principe geen optie.
Ten eerste moet je beseffen dat een paard nooit iets zonder reden doet.Het is dus heel best mogelijk dat hij pijn heeft of in het verleden wat meegemaakt heeft.
Een goede hoefsmid weet hier wel mee om te gaan en desnoods pakt hij het been op een andere manier of hij moet gewoon even doorpakken.
Ik ga er altijd vanuit dat het zonder verdoving kan.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:31

dit is wel een intressant topic, mijn paard heeft linksachter een krampbeentje en wil/kan deze dus ook niet geven. hij tilt alle benen braaf op maar zodra je dat been vast pakt doet hij er alles aan zodat je hem weer loslaat (in mijn geval moet hij leren dat hij hem heel laag bij de grond mag houden) nu train ik hem door een blokje hout tegen zijn voet te zetten, er zacht tegen aan te schoppen waardoor hij zn voet aan de achter kant optilt en tegen het blokje zet en de voorkant van de hoef blijft op de grond steunen en nu probeer ik hem zover te krijgen dat hij hem op het blokje zet. misschien ook een goede oefening voor die van jou?

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:35

Rescue van Bach kan een oplossing zijn maar je mag ook meer als 4 druppels gebruiken hoor. Als het echt erg is zou ik iets van 12 druppels geven dit is niet schadelijk....toen ik depressief was en elke dag overstuur van school thuis kwam moest ik er ook altijd veel nemen nouja me moeder moest me dwingen maar een paard is veel groter en kan zich veel drukker maken dus ik denk dat 4 druppels veelste weinig is!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:16

Ik heb er ook een die een van haar hoefjes niet geeft, ik blijf het proberen maar ze is gewoon bang. Veel oefenen helpt al een beetje maar uitgekrabt krijg ik hem nog niet.

Ik ga langzaam vanaf haar rug naar beneden totdat ze aangeeft dat ze het niks vind, dan weer terug en zo steeds een stukje verder naar beneden.

Het helpt ook nog wel eens als je die voet als eerste laat doen door de hoefsmid, dan weet ze nog niet wat er komen gaat.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:38

Gertt schreef:
Verdoven is in principe geen optie.
Ten eerste moet je beseffen dat een paard nooit iets zonder reden doet.Het is dus heel best mogelijk dat hij pijn heeft of in het verleden wat meegemaakt heeft.
Een goede hoefsmid weet hier wel mee om te gaan en desnoods pakt hij het been op een andere manier of hij moet gewoon even doorpakken.
Ik ga er altijd vanuit dat het zonder verdoving kan.

waarom zou verdoven geen optie zijn? In het begin werd mijn paard ook verdoofd. Zonder was gevaarlijk voor haar, voor mij en de hoefsmid. Ik heb haar wel van te voren helemaal na laten kijken om zeker te weten dat er niets mis was met haar. Zomaar doorgaan of anders vastpakken is niet bij ieder paard een optie, je moet ook aan ieders veiligheid denken.

Door bekapt en beslagen te worden met verdoving is ze gaan leren dat dat nu geen pijn meer hoeft te doen. Nu heb ik sinds bijna 2 jaar een hoefsmid die het nu zonder kan. Ze vindt het nog wwel wat eng, maar kan inmiddels gewoon aan een halster vaststaan tijdens het beslaan. Moet er wel bijvertellen dat mijn hoefsmid erg veel geduld met haar heeft en zo groeit die band ook met de keer dat hij komt.

Het kan dus ook goed zijn in een combinatie van beide, verdoving (door de dierenarts, iemand anders mag niet verdoven) en een goede hoefsmid die om kan gaan met angstige paarden, zonder ongeduldig te worden.

Succes ermee!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:40

aanvullinkje: zelf als vast programma de hoeven elke dag uitkrabben scheelt ook al. In het begin proberen je paard steeds voor te zijn met weer loslaten. Dan leert ze dat je haar been toch wel teruggeeft, ook al reageert zij nog niet. Dat heeft bij mijn paard ook erg geholpen.