instructeurs/trices,hoe doen jullie dat volgend jr

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

instructeurs/trices,hoe doen jullie dat volgend jr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 09:31

wat betrefd de aansprakelijkheid vanaf 1 januari?

gaan jullie wit lesgeven, nemen jullie het risico,
of laten jullie een contract opstellen en ondertekenen door de klantjes,dat ze zelf verantwoordelijk blijven??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 09:33

Ik ben de Orun gaan doen, mijn lesgeven gaat inderdaad opgenomen worden in de boeken........ en zal dus iets meer moeten gaan rekenen Haha! Haha! Haha! Ivm verzekering

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 09:58

haha ja dat zal dan wel moeten ja Haha!

ik heb al mijn diploma's al, dus dat is geen probleem.. alleen hoeveel duurder zal het lesgeld moeten gaan worden dan ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:10

Ik denk dat ik toch naar de 12,50 per half uur priveles moet gaan......

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:26

crossmonster schreef:

of laten jullie een contract opstellen en ondertekenen door de klantjes,dat ze zelf verantwoordelijk blijven??

Daar gaat de rechter de vloer mee aanvegen denk ik......... Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:38

Ik vraag me af hoe bij dit soort dingen schuld bewezen kan worden! Of zijn ze schuldig tenzij het tegendeel bewezen kan worden, hoe moet ik dat zien?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 10:58

ja ik vraag het mezelf ook af
gelukkig heb ik een stel klantjes waar ik persoonlijk gewoon erg goed mee overweg kan, als het op persoonlijk vlak niet klikt, dan stop ik er gewoon mee
als ik een half uur ga lesgeven ben ik meestal aan kletsen het dubbele kwijt Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:05

crossmonster schreef:
als ik een half uur ga lesgeven ben ik meestal aan kletsen het dubbele kwijt Haha!

Haha!:D:D
Komt me héél bekend voor.... Bloos

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 12:13

haha dat is toch ook het leuke eraan?
ik vind er niets aan als ik na het lesgeven meteen weg moet , omdat er niets te kletsen valt!
alle klanten die ik heb zijn net zo als mij, en dat werkt perfect
soms duurt t wel een half uur of bij een zelfs 1,5 uur voor we aan de les beginnen Bloos
maar bij die laatste zitten we dan wel lekker 1,5 aan de koffie, en niet buiten in de kou Haha!

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:16

crossmonster schreef:
maar bij die laatste zitten we dan wel lekker 1,5 aan de koffie, en niet buiten in de kou Haha!

Dat zijn nog eens klanten! Haha!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:09

CGJ12 schreef:
Daar gaat de rechter de vloer mee aanvegen denk ik......... Knipoog

Ben geen instructeur, maar sluit me hierbij aan. Je kunt je wettelijke
aansprakelijkheid niet meer met een contractje ontlopen.

Trouwens als de wet iid pe1 1 januari van kracht gaat moet die al goed gedocumenteerd zijn.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:12

Wat ik zo ie zo in ga voeren, is welke leeftijd ook, cap op!
Ik denk n.m. dat ik aansprakelijk ben, als ik les geef......klopt toch?!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:16

crossmonster schreef:

Kan iemand mij de bron (link?) laten weten, zodat ik eens kan nazien waarover dit nu precies gaat?

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:17

Lusitana schreef:
Ik vraag me af hoe bij dit soort dingen schuld bewezen kan worden! Of zijn ze schuldig tenzij het tegendeel bewezen kan worden, hoe moet ik dat zien?

Volgens mij heeft dit niets met "schuld bewijzen" te maken maar wordt je in de ogen van de wet "standaard" aansprakelijk gesteld (kijk maar eens naar de wet die bij het aanrijden van een fietser standaarde de automobilist aansprakelijk stelde).

Schuldvraag wordt denk ik pas dan over gepraat als je bv ondeugdelijk materiaal (harnassement) gebruikt, of dat je een amateur op een voor hem totaal ongeschikt paard zet, of je klanten zonder toezicht rond laat hobbelen.

Ik weet van een manegeeingenaar bij ons in de buurt die de les gewoon alleen naar buiten gestuurd heeft. Mocht er in zo'n geval iets gebeuren is hij niet alleen aansprakelijk hij heeft ook nog een keer schuld omdat hij zijn toezichtsplicht niet nagekomen is.

Voor de juristen onder jullie, klopt dit een beetje ?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:24

maar hoe zit dat dan met mensen die met een eigen paard lessen. Zij zijn toch ten alle tijden verantwoordelijk (en aansprakelijk) voor hetgeen hun paard doet? IMO zou dit tijdens de les ook gelden tenzij de lesklant aan kan tonen dat de instructeur een onverantwoorde opdracht gaf. Bijvoorbeeld: ruiter geeft aan niet te durven galoperen in een bak zonder hoge omheining, instructeur zorgt ervoor dat dat wel gebeurd, er gebeurd een ongeluk.

Ik heb zelf regelmatig les, maar ik zou er nooit over denken om mijn instructeur aansprakelijk te stellen op het moment er iets gebeurd. Het zal wel anders liggen op het moment dat je op het paard van een instructeur rijd, maar als mij met mijn eigen paard iets overkomt kan ik daar toch geen ander voor aansprakelijk stellen?

Ik mag toch aannemen dat een ieder die met een eigen paard (prive)les neemt de risico's kent en aanvaard.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:52

WenK schreef:
Ik mag toch aannemen dat een ieder die met een eigen paard (prive)les neemt de risico's kent en aanvaard.

Helaas denkt niet iedereen er zo over Huilen

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:02

Maar geld in een (prive)les met eigen paard dan niet hetzelfde als wanneer dezelfde persoon met hetzelfde paard op dezelfde locatie voor zichzelf rijd (of bij een buitenrit etc) en dan een ongeluk krijgt? Ik geef wel eens een lesje, maar dat is altijd op het terrein van de rijvereniging of aan huis. Ik vraag me af waarom ik in dat geval ineens aansprakelijk zou zijn.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:17

best raar eigenlijk. ikzelf neem alle veiligheids dingen in acht die er zijn. veilig bak met breed lint (stel ze vallen ertegen aan), tuig regelmatig controleren, verplicht cap op. niet naar buiten. alleen rijden als ik in de bak ben etc. en toch ben je zelfs met contract dan de banketstaaf als het paard per ongeluk schrikt. Terwijl zoveel kinderen die dure lessen niet kunnen betalen op maneges of prive met extra verzekeringsgeld. Nu kunnen ze tenminste nog paardrijden. En hoe zit het dan met de WA verzekering? het gebeurt dan immers op je eigen erf.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 14:24

ik geef overigens alleen maar privelessen op hun eigen paarden
ook rijden ze wel eens op mijn paarden, maar dan niet betaald, dus dan is het eigenlijk ook geen echte les

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:31

Dat doe ik zelf dus ook crossmonster, maar dat vind ik dan ook het vreemde aan dit verhaal. Ik snap niet helemaal hoe de aansprakelijkheid kan veranderen ALLEEN omdat er iemand in de bak staat en aanwijzingen geeft. Want dat is het in wezen in dit geval.

Ik geef trouwens op hele kleine schaal les, alleen kennissen af en toe, maar was er over aan het denken om te kijken of ik dit wat uit kon breiden. Orun heb ik niet, komt steeds wat tussen waardoor ik niet aan de cursus begin. Als ik dit alles nu zo lees kan ik maar beter stoppen en evt (als er tijd en geld voor is) dat stomme papiertje halen.

Heb dan vroeger denk ik ook veel geluk gehad, als ik af en toe een les over nam op de manege...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:32

lowara schreef:
En hoe zit het dan met de WA verzekering? het gebeurt dan immers op je eigen erf.

Wat heeft dat met elkaar te maken? Verward

Als iemand mij nou de bron (er ligt toch een of ander artikel aan ten grondslag?) van de vraag van de topic starter geeft, dan kan ik het eens nazien en wellicht daarna toelichten hoe dit zit.....
heb namelijk de nodige kennis van het aansprakelijkheidsrecht in samenhang met aansprakelijkheidsverzekeringen. Slim
Op dit moment is het mij echter volslagen onduidelijk waar het hier nu om gaat.
Verward

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:06

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:25

Als mijn instructrice mij er nou op wijst dat het veiliger is om met helm te rijden.
Hierbij rijd ik op mijn eigen paard in eigen accomodatie.
Dan kan mijn instructrice toch niet aansprakelijk gesteld worden als er wat gebeurt?

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:27

Dickie schreef:
Dat zijn nog eens klanten! Haha!

Jij krijgt ook koffie...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:30

yfande schreef:
Misschien wordt het hierdoor wat helderder

http://www.lsa.nl/nieuwsartikel.asp?nummer=127

Aardig uiteengezet artikel.
Alleen is het mij nog niet duidelijk wat er dan mbt de instruktie zou veranderen vanaf 1 januari 2005? Daar gaat dat artikel namelijk niet over.