Rotstraal daardoor licht kreupel? Oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem14

Rotstraal daardoor licht kreupel? Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 23:19

Mijn paardje heeft rotstraal aan een voet en ook nog eens 2 ongelijke voeten voor waardoor hij met rechtsvoor waar hij ook rotstraal heeft, met zijn straal de grond raakt. Op bevroren grond en onregelmatige grond heeft hij hier dus een beetje last van. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ijzers eronder of iets van natuurlijk bekappen? Of iets anders? Zijn hoeven groeien maar heel langzaam maar daar voer ik nu zeewier voor bij.
En is het schadelijk dat zijn voorhoeven niet helemaal gelijk zijn (achterkant)?

Wie heeft een oplossing?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:22

Zijn straal moet de grond raken! Die geeft nl een groei signaal door aan de hoef en die groiet daardoor harder!

Ik ben erg voorstander van natuurlijk bekappen.

Ik kan niet oordelen over je rotstraal en onregelmatige hoeven op deze manier. Misschien kun je een foto maken?

Beweging is erg goed voor de doorbloeding, dus beter hoeven, betere weerstand, minder problemen!
Zowveel mogelijk laten lopen dus, liefst de stal uit!

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 23:36

Ja goed maar als zijn straal dus de grond raakt doet dat hem nu pijn dus misschien is tijdelijk ijzers dan een oplossing ofzo? Hij staat verder overdag buiten dus beweging krijgt hij wel. Zijn hoeven zijn ook best sterk alleen hij is een keer kort bekapt en zijn hoeven groeien echt heel langzaam aan nu, waarschijnlijk omdat hij ziek geweest is en daar gewoon geen energie voor had. Nu gaat het heel goed dus die hoeven zullen wel gaan groeien maar ondertussen laat ik hem liefst pijnlooslopen Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:42

Als je interesse hebt in natuurlijk bekappen dan moet je de ijzers er niet onder zetten!

De grond is hard en bevroeren, was je vast nog niet opgevallen!
Maar daar kan je paard dus gevoeleig op lopen als hij niet helemaal in topconditie is.

Je zegt al dat hij ziek is geweest en de hoeven vrij kort waren.

As je nu lekker rustige staprondjes maakt, komt de straal weer op de grond en die zegt: hoefjes: groeien!!
Komt vanzelf weer goed! Gewoon even geduld, jij hebt ook wel eens de griep denk ik?

Het is natuurlijk anders als je paard gewoon echt kreupel loopt he, maar dat haal ik niet uit je verhaal!

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 23:46

Ja maar ik weet dus niet hoe lang dat gaat duren en om hem nou zo nog twee maanden te laten lopen vind ik ook niks. Dan neem ik liever nu ijzers zodat het eerst kan genezen en begin ik daarna met natuurlijk bekappen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:53

tanec_meisje schreef:
Ja maar ik weet dus niet hoe lang dat gaat duren en om hem nou zo nog twee maanden te laten lopen vind ik ook niks. Dan neem ik liever nu ijzers zodat het eerst kan genezen en begin ik daarna met natuurlijk bekappen.

Dan denk ik dat je van je natuurlijk bekappen meneer op je donder krijgt!!

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 23:59

Tja dat zal dan wel... Liever hij niet gevoelig lopen dan ik niet op mn kop krijgen Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:02

tanec_meisje schreef:
Tja dat zal dan wel... Liever hij niet gevoelig lopen dan ik niet op mn kop krijgen Lachen

Als je dan maar in je achterhoofd houdt dat de ijzers de genezing ernstig belemmeren!

Leuke pony heb je trouwens!

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 00:05

Ja dat is ook weer een punt... Ik ga er diep over nadenken en nog meer reacties van anderen afwachten!

En dankje Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:07

tanec_meisje schreef:
Ja dat is ook weer een punt... Ik ga er diep over nadenken en nog meer reacties van anderen afwachten!

En dankje Haha!

Graag gedaan en kom anders eens langs in de huiskamer : De natuurlijk bekappers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:49

Ik weet niet of het haalbaar is, om hem tijdelijk op hoefschoenen te laten lopen, elke dag behandelen met Egyptische zalf en Hoof and Sool hardner kun je krijgen bij de da. Dus dat als hij naar buiten gaat, de hoefschoenen omkrijgt en dat als hij op staal komt te staan, deze weer afgaan. Ik heb verder geen ervaring met hoefschoenen, maar wellicht kan dit een oplossing zijn voor tijdelijk, totdat zijn rotstraal genezen is en de hoefsmid zijn hoeven heeft kunnen corrigeren.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 01:09

Voor de rest weet ik er weinig vanaf, maar ik kan je wel een tip geven.
Biotine bijvoeren!
Mijn paard heeft ook niet al te goede hoeven (staat niet op ijzers trouwens), maar ik kan echt het verschil merken.

Heb het eerst een tijd gevoerd en het werd beter, toen op een gegeven moment het poeder op was, geen nieuwe pot gekocht maar gekeken hoe het dan nu ging.
En jahoor, ik kon het al weer merken.
Ze staat dus al weer geruime tijd op biotine.
En de verandering zie ik er nu al weer doorkomen, oftewel, betere hoeven.
Mijn paard heeft er echt baat bij (eerdere noodsprong was dan ook op ijzers, maar zolang dat niet nodig is, heb ik haar liever op blote voetjes).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 01:16

Ik ben niet van de natuurlijke bekappers.... Ik zou ervoor zorgen dat ik een smid bij mijn paard kreeg. Eerst de boel goed los laten maken en eventueel een ijzer eronder. Vervolgens zou ik bij de veearts even een flesje met rotstraalvloeistof ophalen en dit met een watje in de straal drukken. Zorg er ook voor dat hij altijd in een schone box staat en niet in een potstal.

Als het niet heel dramatisch ik kun je ook met een watje met egytische zalf toe ipv rotstraalvloeistof.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 08:08

ik denk dat je eerst voor jezelf moet besluiten wat je wilt: natuurlijk bekappen of niet.

Als je voor natuurlijk bekappen kiest, lees er dan eerst alles over wat je te pakken kan krijgen

[HK] de natuurlijk bekappers

kan je alvast op weg helpen en ik kan je nog wel wat sites geven als je echt interesse hebt.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 11:55

Ik wil op zich graag natuurlijk bekappen. Zit daar al een tijdje over te denken. Als je nog wat sites weet, zou dat fijn zijn!:D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:57

tanec_meisje schreef:
Ik wil op zich graag natuurlijk bekappen. Zit daar al een tijdje over te denken. Als je nog wat sites weet, zou dat fijn zijn!:D

In de huiskamer heb ik je vraag beantweoord!

ALs je die sites van de bekappers doorkijkt, weet je al een heleboel meer!

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:51

euh misschien domme vraag....wat is natuurlijk bekappen? is dat anders dan gewoon bekappen??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:23

ja dat is heel erg anders dan gewoon bekappen, ik heb het verschil pas gezien toen ik mijn paard natuurlijk liet bekappen, gelukkig zag de gewone smid het verschil ook meteen!

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 18:21

wat je ook doet natuurlijk bekappen of niet gewone hoefsmid...er moet iemand bijkomen...eentje die er echt verstand van heeft en die kan ook wel aangeven of ijzers wel of niet nodig zijn....de hoefsmid heeft ook wel een middeltje tegen rotstraal maar hij moet zoieso droog staan!!!