Welk bit voor paard met gevoelige mond ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jody

Welk bit voor paard met gevoelige mond ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 21:57

ik heb een paard met een hele gevoelige mond. ik rij het paard nu op een dikke watertrens. een bustrens wil niet want daar loopt hij door heen maar zelfs met deze watertrens heeft hij soms zijn mondhoeken nog kapot. hebben jullie misschien een tip voor mij ? het is ook een paard dat het bit wel eens een keer vast wil pakken. als jullie het misschien weten hoor ik het graag. bedankt.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:58

ongebroken happy mouth.

Jody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 22:05

wat is de werking van een ongebroken happy mouth ? dat is dus een stang maar werkt dat ook niet scherp in ?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:10

Het is in "stang"vorm, maar het is van zulk flexibel materiaal dat je het bitje bijna helemaal dubbel kunt vouwen. Ik gebruik het voor mijn engels volbloedje met zeer gevoelig mondje. De werking is dus absoluut niet scherp.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:11

Aanvulling: ligt vrij stil in de mond waardoor paarden het snel aan durven te pakken.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:14

Happy mouth en wanneer mogelijk bitloos.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:15

Afbeelding

Heb van de site van divoza een plaatje van dit bitje afgehaald.
Dit is de bijbehorende tekst:
De Happy Mouth bitten worden door paarden ervaren als zacht en comfortabel. Het kunststof bevat appelsmaak zodat het paard het bit makkelijker accepteert. Iets scherpe inwerking.

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:22

Een dubbel gebroken watertrens, deze werkt minder in op de lagen, maar je paard blijft toch goed controleerbaar. Ik weet niet of je paardje veel schuimd op z'n bitje tijdens het rijden? Die van mij deed dat niet, waardoor de mondhoeken open schuurden van het rubber bit. Met dubbel gebroken watertrensje had ie daar geen last meer van!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:34

De happy mouth is geen rubber.

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:02

Dubbel gebroken watertrens, is zacht in de mond. Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:14

Ik heb een rubeerbitje. Werkt goed bij mijn paard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 01:21

rubber is niet zachter... wanneer het vochtig word of erop word gekauwt word het nl stroef en warm.
Verder klinkt het niet echt als een gevoelige mond naar mijn idee... maar meer als een paardje met een dunne huid rondom de mond, en met een watertrens kan weleens de ringen gaan draaien waardoor de huid bij de mondhoeken kapot gaat.
Hier helpen bitringen/schijfen tegen of natuurlijk een bus of D trens. Haha!

Een dubbel gebroken trenje is volgens mij aardig zacht... maar dan wel van bv KK... wel even een bedrag maar daar heb je ook echt een heel erg goed en paardvriendelijk bit voor. OK dan!
Deze vind ik het 'beste' van K&K
K&K Conrad Ultra Aurigan 21mm
Afbeelding

Voor elk paard is het natuurlijk anders... maar dit bit word door veel paarde makkelijk geaccepteerd.

Jody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 22:48

inderdaad heb je met losse ringen kans dat het vel er tussen blijft zitten maar rij ook al met bidringen. een KK bid heb ik vaker gehoord maar hoop eigenlijk dat ik er eerst 1 kan lenen. als ik het belijk koop en het werkt niet ben ik toch een heleboel geld kwijd en dat zou ik erg kammer vinden toch ??? Knipoog

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 01:56

Ze zeggen altijd hoe dikker hoe zachter, maar kijk eens naar de mondhoeken van je paard. Die zijn maar bij weinig paarden groot genoeg voor zo'n dikke trens.
Ga bekijken wat het is waar je paard last van heeft. Ik zou als eerste uitsluiten zijn velletje tussen de ringen van de watertrens komt. Dus een bustrens of bitringen proberen.
Bij een enkel gebroken trens krijg je de druk bij inwerking op de lagen en het gehemelte. Met een dubbelgebroken trens haal je de druk van het gehemelte af. Verder zijn er ook paarden (vooral bloedpaarden) die druk op de lagen niet prettig vinden. Daar is zo'n ongebroken Happy Mouth bitje erg goed voor, er is geen druk op de lagen en toch licht buigzaam waardoor de druk in de mondhoeken en de tong minder is dan een stang van RVS. Happy Mouth werkt dus in vergelijking met een enkel gebroken trens wat scherper op de tong in maar minder op de lagen.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt en dat je een passens bitje voor je paard kan vinden.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:16

Al aan een mylerbitje gedacht?
Die zijn meestal wat dunner dan de standaard trens, maar kunnen in het midden niet 'dubbelklappen' waardoor de druk voornamelijk op de tong komt en niet op de lagen. Met anatomisch gevormde hoeken, zodat het goed in de mond past.

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:19

XchantjuhX schreef:
Een dubbel gebroken trenje is volgens mij aardig zacht... maar dan wel van bv KK... wel even een bedrag maar daar heb je ook echt een heel erg goed en paardvriendelijk bit voor. OK dan!
Deze vind ik het 'beste' van K&K
K&K Conrad Ultra Aurigan 21mm
[image]

Voor elk paard is het natuurlijk anders... maar dit bit word door veel paarde makkelijk geaccepteerd.

Ja ik vind dit een heel fijn bit.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:21

ik heb een dubbelgebroken bustrensje,met plat tussenstukje.dit bit is niet dik omdat mijn pony een fijn/kort mondje heeft..hij loopt er erg fijn op.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:24

idd, dubbelgebroken watertrens, mijn pony heeft ook gevoelige mond...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:54

Men zegt hoe dikker hoe zachter, maar hou er goed rekening mee, dat het ene paard meer ruimte heeft in de mond als een andere. Bij jouw paard zou het misschien wel kunnen zijn dat het een dik bit fijner vindt, maar bij het paard van de buurman kan het een dun bit zijn.

Een ongebroken trens (liefst bustrens) vind ik over het algemeen het beste dan. Bij je ruitersportzaak kun je hoogstwaarschijnlijk wat bitjes op proef meekrijgen. Probeer ze minimaal een week per stuk uit, aangezien je paard na een aantal keer rijden pas aan een bit gewend kan zijn.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:57

Ik rijd met een dubbel gebroken koperkleurig watertrensje. Mijne kwam ook overal met z'n lippen tussen, maar met een iets breder bit is dat opgelost. Ik heb mn pony ook op rubber en op happy mouth gereden, maar dat vond ik iets te veel een lollie voor hem, hij pakte hem vast... Een watertrens kan vast wel als je hem niet te smal hebt, en je bakstukken niet te lang of te kort zijn.

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:00

zou ook voor die rubberen stang gaan, heb ook goeie ervaringen met zo'n bitje.. het is heel zacht voor de mond en zal zeker geschikt zijn voor jou paardje

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:14

Ik zou zeggen geen (maar dat mag op wedstrijden geloof ik niet). Werkt bij mijn paard super!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:56

Rubber brand en gaat snijden, dat zou ik nooit doen!

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:58

Ik raad je een Happy Mouth bitje aan, werkt vaak erg goed bij paarden die gevoelig zijn in de mond.

Ik zou zeker niet voor rubber gaan, ivm bovenstaande reden van imker.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:08

Een andere optie is een Nathe bit, dit kunststof is wat harder dan de Happy Mouth bitten. Ik heb er net een uit Duitsland binnen gekregen. Mijn Tinker heeft een extra brede maat nodig Clown Bij Divoza zijn ze er wel in 12.5 en 13.5 cm.
Ongebroken Nathe trens Een nadeel kan de dikte zijn, circa 21 mm, je paard moet wel voldoende ruimte in de mond hebben.