dikke vacht, wat voor deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

desleen

dikke vacht, wat voor deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 19:10

mijn pony is echt net een beertje! het ziet er echt niet uit . ik weet dat daar nu niet veel meer aan te doen is, maar wil echt niet dat dat volgend jaar weer gebeurd Scheve mond .. hij staat bijna altijd overdag buiten in de wei en snachts op stal. na het rijden krijgt hij een zweetdekentje op als ie nat is.
zal ik volgend jaar dan ook een deken op doen in de wei ofzo? zodat ze niet zo erg in der vacht schiet?
zoja, wat voor deken?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:22

Ik zou geen deken opdoen als het niet nodig is, vanwege een medische oorzaak. Alleen maar omdat het er niet mooi uitziet vind ik geen reden! Nogmaals voordat ik half bokt over me heen krijg; het is mijn MENING.

Bovendien vind ik dat je het paard de mogelijkheid ontneemt om zelf zijn temperatuur te regelen. Als een paardje het koud heeft zet hij zijn vacht rechtop waardoor hij het weer warmer krijgt. Op warmere dagen legt hij zijn vacht plat, waardoor hij het niet te warm krijgt. Een paard met een deken heeft die mogelijkheid niet. Bij veel paarden die op stal staan met een deken, bij wat minder koud weer, voelt de vacht klammig en soms zelfs nattig aan. Ze staan dus gewoon te broeien onder de deken!

Er wordt vaak gezegd dat een wintervacht niet mooi is, maar mijn arabje glimt zelfs nog in zijn wintervacht en vanaf een afstand zie je niet eens dat hij een wintervacht heeft. (zie profielfoto's)

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:24

Ik heb bij mijn fjord, alleen een regendeken op ligen heeft ook wel een dikke vacht, nou het vriest heb ik er een zweetdeken bij ligen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:42

Hoeveel vacht een paard aanmaakt is gedeeltelijk aanleg en gedeeltelijk hoe zwaar hij/zij het de eerste winter heeft gehad. Als je echt van die vacht af wilt volgend jaar zul je en bij het wisselen van de vacht al met dekens moeten beginnen en zit je vervolgens 3/4 jaar met een aantal verschillende dekens te rotzooien. En afhankelijk van de aanleg daarnaast ook moeten scheren.

Ik heb op mijn paardje geen deken, als het zo koud is als nu geef ik extra hooi, en als we zometeen op vlasstro staan komt er waarschijnlijk voederstro bij. Daarmee kan hij extra warmte maken omdat stro moeilijker te verteren is.

Ik moet wel zeggen dat ik momenteel niet zo heel veel doe met hem. Voornamelijk stappen, en dan is hij na 15 min. fleecedekentje weer droog genoeg om naar buiten te kunnen.

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 21:02

ik denk niet dat hij zoveel aanleg heeft voor een dikke vacht, ik bedoel dat ze niet zon dikke vacht heeft als veel shetlanders enz.

arabesk: ik begrijp jouw mening best, alleen die van mij glanst echt niet met die dikke vacht.

met scheren vind ik dat je wel heel veel dekens nodig hebt.
ik dacht meer aan een waterdicht deken voor in de wei.
mijn probleem was meer of ik dan een dik of dunner deken moet kopen, ik denk ook dat het niet echt goed is om een te dik deken op te leggen,want de huid hoeft helemaal niet meer te werken om hem warm te houden. ik wil graag weten wat jullie doen, zodat ik kan kijken wat mij het beste lijkt.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:50

Mijn paard heeft een bucas regendek op binnen en buiten 220 grams gevoerd,maar hij heeft er ook gewoon een berevacht onder,maar ik doe geen dikkere deken erop,want dan zweet ie vet erg,maar jah hij moet wel een deken op,want anders zou die vacht erger zijn geweest en dat is gewoon vet naar met rijden als ze zo snel zweten! en hij weet niet anders dan dat ie elke winter een dek op heeft al bij de vorige eigenaren dus,maar jah enige oplossing is scheren maar daar is het nu wel te laat voor denk ik dus verder zou ik niet weten wat jij er tegen kunt doen,duimen dat de verharingsperiode vroeger komt dan normaal hihi!!

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 20:21

firegurl": dankjewel:) dit jaar laat ik het maar zo, maar volgend jaar wil ik wel graag een deken op doen. want hij blijft zo lang nat na het rijden :s

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 22:18

nu gewoon een regendekentje, en volgend jaar vroeger met een deken beginnen of scheren. Lachen

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 22:47

Dan zou ik voor volgende winter (want nu heeft het idd geen nut meer nee) een dunne en een dikke (waterdichte) deken kopen.

Dan begin je als de dagen wat korter en donkerder worden en het weer wat kouder, met de dunne deken.
Als het weer kouder wordt, de dikke erop en als het echt heel koud is, de dunne en dikke erop.

En wat ook een beetje helpt, is het licht op stal wat langer te laten branden savonds.

Je moet wel zorgen dat de deken je paard goed past (denk aan loopsplitten, dattie niet schuift, dus bilriemen ed) en dattie goed waterdicht is.

Ik ga er dan vanuit dat je de deken dag en nacht oplaat, of het nou in de stal is of buiten.
Anders kun je beter binnen een wat dunner dekentje opdoen als je de mogelijkheid hebt om de dekens 2 maal per dag te wisselen (oftewel, voor het buitengaan en erna wanneer die op stal komt), maar dat is niet nodig hoor.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 22:54

Arabesk schreef:
Ik zou geen deken opdoen als het niet nodig is, vanwege een medische oorzaak. Alleen maar omdat het er niet mooi uitziet vind ik geen reden! Nogmaals voordat ik half bokt over me heen krijg; het is mijn MENING.

Je deelt mijn mening Arabesk.... Haha!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 00:10

Maar dat is jullie mening en over jullie mening (en de denkwijze erachter en weet ik veel wat allemaal nog meer) kan je wel meer lezen op paardnatuurlijk.nl (dat is toch het goede adres?).

Maar van zovelen is die mening niet, en die denken er dus anders over.
Zo de ts dus ook, en ze vraagt daar hulp bij hoe ze het moet aanpakken.
Niet of ze het nu wel of niet moet doen, maar hoe ze het moet doen.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:53

Volgens mij vroeg de topicstartster of ze nu wel of geen deken op zou doen en zo ja welke Knipoog

Daarbij is mijn mening niet gebaseerd op de hele denkwijze die paardnatuurlijk er aan vast knoopt.

Een deken is er voor de mens z'n plezier en niet voor het paard. Wat niet wegneemt dat ik niet volledig anti-deken ben.