Jong paard op stal en bak bevroren, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Jong paard op stal en bak bevroren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:52

Deze dag zijn bij ons de paarden voor het eerst niet op het land geweest.
De bak is knetterbevoreren, het land is hard en zit vol klonten.
Ik heb dus helaas geen mogelijkheid om mijn paardje even buiten te laten rennen. Vooral nu het wat kouder wordt heeft ze toch even zin om zich uit te leven. Wat dus niet kan ivm bevroren grond.
Ze is nog jong en om haar nu vers uit stal mee te nemen langs een provinciale weg , dat wordt hem niet.
Wat doen jullie met je ´jonge paard´? Ik heb haar deze dag op stal laten staan, heel sneu en volledig tegen mijn principes in. 5 min. wandelen zorgt voor onrust bij de andere paarden, en ook onrust bij mijn paard....

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:58

Ik weet niet hoe jong jouw paard is, die van mij is 3,5 en ik zit ongeveer in dezelfde situatie.

No way dat ik in het pikkedonker ('s avonds) met haar ga buitenrijden, we gaan trouwens nooit buitenrijden zonder ander paard erbij, en de bak is één grote ijsklomp sinds gisteren. De stalhouder zet ze met dit weer ook niet graag meer buiten. Gisteren heb ik haar zelf een tijdje in een klein weitje gezet, dat zag er beter te doen uit dan de bak. Ze heeft daar wat in rondgestapt en was heel voorzichtig met zichzelf. Vandaag ga ik hetzelfde doen en wat over het erf stappen met haar.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:00

Gewoon lekker in het land laten, ze redden zich wel hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:04

paars schreef:
Gewoon lekker in het land laten, ze redden zich wel hoor!

Mijn paardje een volbloedje zou dan alleen in het land komen. Ze redt zich wel, dat weet ik uit voorgaande jaren. Maar gaat hoogstwaarschijnlijk verschrikkelijk ´knetteren´en schreeuwen naar de andere paarden....Ik ben echt niet overvoorzichtig met haar, maar weet eigenlijk zeker dat ze dat gaat doen. Ze is overigens vier jaar. En heeft een paar weken niets gedaan qua werk door kreupelheid door mok. De voorgaande jaren stond ze op een andere pensionstal. En ging ook met vorst gewoon het land op, dat was zandgrond. Nu staat mijn paardje op kleigrond, wat ook nog grotendeels vertrapt is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:11

wel eruit zetten!
ze hebben binnen twee passen door dat de grond glad en hard is en dan houden ze er echt wel rekening mee.
als je ze nu binnen laat en t zou nog een week zo blijven had je dus ene probleem.
gewoon eruit, elke dag al is t maar een uurtje..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:15

Mijn pony's staan altijd buiten(dag en nacht) dus uitleven kunnen ze zich wel als ze willen. Alleen rijden in de stijf bevroren bak/stukje land begin ik niet aan. Dus rijd nu enkel op de weg (ook met een 3,5 jarige kleuter en een bijna groene 5 jarige).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:29

Ik zou wel langs de weg willen wandelen of rijden. Maar het grote probleem is die provinciale weg..waar ze 80 mogen maar liefst veel harder gaan. 1 vrachtwagen is voor mijn paardje geen probleem, maar drie achter elkaar is een ander verhaal....
Ik zou ook heel graag willen dat mijn paardje gewoon op de bevroren grond mocht spelen samen met de andere paarden. Maar dit gaat helaas niet door.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:37

ik heb een bijna 3 jarige arabier en wat ik heb gedaan is vandaag gaan wandelen. Gister heeft hij op stal gestaan, maar het is even niet anders.
Ik durf het niet aan om hem in een bak te zetten alias maanlandschap. Ik weet dat hij gaat scheuren en ik wil geen brokken, dusdan maar een dag binnen. Morgen dooit het weer en dan is het wer feest voor hem.
Beter een dag binnen staan, dan een gebroken been/peesklap of weet ik wat je allemaal kunt oplopen.
Geef onbeperkt hooi en pas je krachtvoer er iets op aan. Beetje improviseren,maar tis zo voorbij.

Ojasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:16

De 3-jarige merrie die ik rij heeft vandaag de hele dag in de wei gestaan. Als het nat weer is staan ze in de paddock dus de wei is vlak, zonder gaten e.d. De bak is vanavond echt te hard om te rijden/longeren dus dan is het makkelijk; dagje vrij.

Mocht het nou echt langer dan 3 dagen achter elkaar vriezen kan ik altijd nog in een binnenbak hier in de buurt gaan rijden. Ze is pas 3 dus een paar daagjes vrij is helemaal niet erg. Ze staat elke dag de hele dag buiten dus beweging krijgt ze wel (staat ook nog een jaarling bij, die zorgt voor het sporten *LOL*

Als je paard overdag niet buiten staat, tja... das lastig. Kan je niet in de buurt gaan rijden, in een binnenbak of een bak die niet bevroren is?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:49

Ik gooi mijn 2.5 jarige hengst gewoon in de bak; hij let wel op wat hij doet!
Overigens voor de eerste keer met de bevroren plassen met ijs spelen geweldig vindt ie het. En lekker is dat....likken aan zo'n grote ijsco!!

Haha!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:33

Die van mij zou ook geheid zijn benen breken. Het verschilt denk ik ook wel per paard. Die van mij is dus niet voorzichtig. Die komt daar pas achter als hij zijn been gebroken heeft ofzo.. Mijn pony en een hoop andere paarden die ik heb gereden keken idd wel uit hoe ze liepen, die zou ik gewoon buiten gezet hebben. Maar die ik nu heb breek zijn nek bijv al over een boomworteltje op een bospad.. Kijkt echt niet uit, ook niet als het glad is ofzo..
IK ga gewoon nu buitenb stappen en draven. geluk bij ongeluk.. ik was daar al twee maanden mee bezig, hij heeft een blessure dus mag voorlopig niks anders.. En aan die vrachtwagens enzo wennen ze vanzelf. Ik neem ze altijd juist zo jong mogelijk mee naar buiten.. mits die weg echt gevaarlijk is natuurlijk, als je geen ruimte hebt ofzo.
Succes!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:43

ik heb een jaarlinghengst, en staat gewoon buiten ondanks een hard land of een harde bak. Vandaag heeft hij gewoon de hele dag op het weiland gestaan, en geen enkel probleem hoor. Net wat al eerder gezegd, ze hebben het zo door als het hard en glad is.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:36

Die van gaan juist elke dag de bak in, ze kijken zelf wel uit waar ze lopen!
Als we ze op stal houden, worden ze zo gek als een deur....

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:55

Alles gaat bij mij naar buiten, de oudere merrie van 11, de 3 jarige en de twenter en enter.
Beter iedere dag eventjes naar buiten, ze hebben echt wel door dat ze niet te gek kunnen doen. Dan een paar dagen binnen laten, want dan heb je kans op meer ongelukken. Zelfs met de 11 jarige merrie gaat het goed in een ongelijke bak, ondanks dat die afgelopen winter haar kootbeen brak.

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:26

ik zou toch ook proberen om hem iig eventjes los te gooien in de bak. Dat ie er toch even uitgeweest is. Dan kun je er voor de zekerheid nog even bij blijven staan.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 23:50

ik denk dat ze dondersgoed in de gaten heeft wat ze wel en niet kan met deze grond hoor Lachen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:02

Ik doe altijd beschermers aan..zelfs bij mijn makke fjordenruin van 15...en dan er bij blijven..kan je altijd ingrijpen wanneer het verkeerd gaat!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:42

ik gooi zout in de bak en dan ontdooit die Haha! zo kan je toch wat doen, maar niet getreurd woensdag gaat het dooien

Loena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 08:39

Pellie schreef:
ik denk dat ze dondersgoed in de gaten heeft wat ze wel en niet kan met deze grond hoor Lachen

Nou, als ik zo denk bij mijn paard dan had ik haar al weg kunnen brengen... Ze kijkt echt niet uit! Als zij achterin de paddock schrikt van een vogel dan gaat ze gewoon uit haar dak.. of de grond nu hard is of niet..

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 08:49

het hoeft toch niet lang te zijn dat ze in de wei staan. als is het maar een half uur een uurtje, of ga met ze wandelen. genoeg te doen hoor, wat aan de hand grazen

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 08:55

Ik durf mijn paarden die vierkant beslagen zijn en goed in het werk en het voer staan echt niet buiten te zetten hoor.
De 3-jarige Olivi en mijn fokmerrie hebben beide geen ijzertjes en die kunnen gewoon het land in.
Gelukkig kan ik wel uitwijken naar de binnenbak en kan ze dus wel elke avond er even uit halen.
Met echt vriesweer stap ik mijn sportpaarden 3 keer per dag aan de hand en laat ze even aan de hand grazen. En daarnaast worden ze nog gereden.
Maar vannacht heeft het bij ons al niet meer gevroren en ik hoop dat ik de twee heren weer buiten kan zetten vandaag of morgen.
Maar paarden die vierkant op ijzers lopen zomaar in een bevroren weide zetten durf ik toch echt niet aan.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 09:03

Mijn enter en twenter gaan gewoon naar buiten in de bevroren bak.
In het begin doen ze wat rustiger aan maar de bak word toch steeds zachter op de een of andere manier en na een uurtje of 2 gaan ze dus gewoon lekker rennen en spelen.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:24

NOOIT zout in de bak gooien, is echt heel slecht voor de hoeven van je paard!!
Of je moet ze elke keer als ie uit de bak komt meteen afspuiten.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:29

Lekker buiten zetten. Paarden voelen echt het verschil wel tussen een hard maanlandschap of een zachte bak, en passen zich daar geoon op aan.

Die van mij is ook een enorme brekebeen, maar ze staat alleen op stal als de bak spekglad is, en dan alleen tot dat die weer wat ontdooid is.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:01

Lekker naar buiten..

Ze kijken zelf wel uit waar ze lopen en weten donders goed hoever ze kunnen gaan..
Waar denk je dat ze in het wild lopen..??!