Bijrijders: Wel of niet betalen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bijrijders wel of niet mee betalen?

Ja, bijrijders moeten wel mee betalen in de kosten
44 (47%)
Nee, bijrijders hoeven van mij niets te betalen.
49 (52%)

Totaal aantal stemmen: 93

QueenBeeBee

Bijrijders: Wel of niet betalen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 11:55

Nou ik heb een bijrijd paard gevonden eindelijk en ben er erg blij mee. Wel moet ik een bijdrage leveren in de kosten van het paard. Ik ben hier dus mee akkoord gegaan.

Maar als ik het er zo over heb met andere mensen merk ik dat de meningen best wel verschillend zijn over het wel of niet mee betalen als bijrijdster. Ik denk dat er voor beide kanten / ideeën wel wat te zeggen valt. Ben nieuwsgierig naar jullie meningen en ideeën hierover!!?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:06

Zoals jouw vraagstelling in de poll is kan ik persoonlijk geen antwoord geven... Als je had gevraagd om te kiezen tussen *ja, ik vind het reeel als een bijrijd(st)er een bijdrage in de kosten levert* of *nee, ik vind het niet reeel als een bijrijd(st)er in de kosten levert* dan had ik wel kunnen antwoorden... een subtiel verschil dat het voor mij heel anders maakt. Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:07

Ja, bijrijders moeten bijbetalen in de kosten. Als ze bijvoorbeeld naar een manege zouden gaan moeten ze daar ook voor betalen, dus het is niet meer als normaal als ze in de kosten delen.

Een ander verhaal wordt het als je een paard wat aan het leren bent, dus het paard beter wordt van jou. En dan ook alleen maar vanaf een bepaald niveau. Daar mag je dan zelfs geld voor vragen.

Maar gratis bijrijden omdat jij graag wilt rijden en daar niets voor willen betalen is in mijn ogen op de zak van een ander teren. Of de eigenaar van het paard moet er expliciet niet van willen weten dat je bijbetaald, maar eisen kun je het in mijn ogen toch echt niet.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 12:10

vikki schreef:
Zoals jouw vraagstelling in de poll is kan ik persoonlijk geen antwoord geven... Als je had gevraagd om te kiezen tussen *ja, ik vind het reeel als een bijrijd(st)er een bijdrage in de kosten levert* of *nee, ik vind het niet reeel als een bijrijd(st)er in de kosten levert* dan had ik wel kunnen antwoorden... een subtiel verschil dat het voor mij heel anders maakt. Haha!

Ja is het echt zo'n groot verschil,dat vind ik wel meevallen. Maar als hetn u wel gaat om reeel of niet wat zou je antwoord dan zijn? Ben wel nieuwsgierig namelijk... Knipoog

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:17

Ik kan niet zo goed antwoord geven in deze poll. Ik vind dat als je wordt gevraagt, niks hoeft te betalen! Als je hetzelf vraagt, dat je dan ook wel een (klein) bedrag kan bijbetalen.
Bijv: je gaat ZELF naar een manege om te rijden, ze vragen jou niet van WIL JE BIJ ONS KOMEN RIJDEN

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:17

SuuS1981 schreef:
Ja is het echt zo'n groot verschil,dat vind ik wel meevallen. Maar als hetn u wel gaat om reeel of niet wat zou je antwoord dan zijn? Ben wel nieuwsgierig namelijk... Knipoog

Voor mij wel ja... moeten vind ik zo negatief klinken... Haha! En nee, wat mij betreft 'moet' een bijrijder niet perse bij betalen... maar ik vind het op zich wel reeel als een bijrijder een bijdrage levert. Over het algemeen krijgt een bijrijder in mijn ervaring een hele hoop terug voor een bijdrage die de kosten bij lange na niet dekken. Mijn bijrijders (een stelletje) leveren bijvoorbeeld een bijdrage van 75 euro p/m... en daarvoor krijgen ze precies dezelfde en evenveel mogelijkheden als ik zelf heb... en de bijdrage dekt misschien 15% van de kosten... Dat vind ik zelf geen irreeel bedrag voor de mogelijkheden die ze hebben... en gelukkig zijn zij het daarmee eens, maar anders was het op zich best bespreekbaar geweest.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 12:31

@ Vikki: ben het er zeker mee eens met wat je zegt... ik betaal zelf 100 euro nu.

Merk toch wel dat het een lastig dillemma is... denk echt dta je zoiets per situatie moet bekijken...

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:36

Ik heb als er verzorgsters kwamen nooit geld ervoor gevraagd. Nu heb ik even geen verzorgster en dat bevalt mij eigenlijk best goed. Maar mocht ik weer een verzorgster nemen ga ik haar wel later betalen. Niet onwijs veel maar wel een bijdrage. Ze gebruiken namelijk ook mijn spullen en mijn paard en dat is voor mij ook niet gratis.

Ze mogen de vorige lading verzorgers bedanken Knipoog Die waren niet altijd even voorzichtig met mijn spulletjes.

Op een manege rijden is ook niet gratis.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:37

Het ligt aan de situatie. Als jij als bijrijder niets aan de waarde van het paard toevoegt, in de zin van dat je vooral lekker plezierig rijdt, en hem in feite als eigen paard ziet, vind ik dat je wel mag bijdragen in de kosten.

Maar in gevallen waar ik vaak in heb gezeten, zoals paarden die dressuurmatig bijgespijkerd moeten worden, of op conditie gereden moeten worden door onkunde van de eigenaar of te weinig tijd vind ik het onzin dat ik zou moeten betalen, dan vind ik juist dat de bijrijder betaalt moet worden.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:38

Ik vind van wel, maar dat ligt aan het geval...

* bijrijder helpt eigenaar omdat die geen tijd/zin heeft: niet betalen

* eigenaar helpt bijrijder zodat die de kans heeft om te rijden: wel betalen

* bijrijder helpt eigenaar in de kosten zodat paard behouden kan worden: wel betalen

ikkemetwikke

ja hoor! ik heb ook altijd meebetaald,en toen ik zelf een paard had,hebben mijn bijrijders ook meebetaald.
tenzij het een paard is,waar je niet op kan rijden,o.i.d dan vind ik het niet terecht!

Anoeska

Ik heb nog nooit betaald voor een bijrijdpaard (heb er nu 3 achter de rug). Vaak kocht ik dan gewoon afen toe dingen die nodig waren, of betaalde de wortels die één keer in de week kwamen.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:44

Het ligt echt aan de case....

Op een manege betaal je tenslotte ook, en het houden en onderhouden van een paard kost zoveel, dan vind ik het redelijk dat je iets bijdraagt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:47

Het hangt er vanaf wie het meeste belang heeft bij dat het paard gereden. Is er sprake van een paard delen, of is er een ervaren ruiter die het paard opleidt, en is er dus van een waardevermeerdering van het paard sprake? In het laatste geval is het zelfs aan de eigenaar om een trainingsgeld te betalen...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:47

Is afhankelijk aan de omstandigheden. Ik heb nooit hoeven te betalen voor bijrijden. Bijrijders hoeven bij mij enkel de lesgelden en eventueel stallingkosten ivm op een andere stal willen hebben.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:51

SuuS1981 schreef:
@ Vikki: ben het er zeker mee eens met wat je zegt... ik betaal zelf 100 euro nu.

Merk toch wel dat het een lastig dillemma is... denk echt dta je zoiets per situatie moet bekijken...

Daar heb je denk ik helemaal gelijk in... om maar even een gek voorbeeldje te noemen; mijn bijrijders betalen dus en daarvoor hebben ze de mogelijkheid (en mijn toestemming Haha! ) om in het bos te rijden (van de stal is er een ruiterpad naar het bos toe zelfs), er zijn 3 binnenbakken, 2 buitenbakken, een springtuin, een trainingsmolen, een losgooibak, 3 longeerkralen, weiland, er is een kantine aanwezig... ze mogen met mijn paardje lekker recreatief hobbelen maar ze mogen ook les nemen als ze dat willen (groepsles met 4 personen is mogelijk voor 5 euro p.p.... goedkoper dan menig manege denk ik Haha! ) en als ze een keer een sprongetje willen wagen dan is dat ook geen probleem... zolang ze maar rekening houden met de gebrekkige springcapaciteiten die mijn puk nu nog heeft... Haha! . En als ze eens een wedstrijdje willen starten dan vind ik dat ook prima...Maar goed, ik denk dus dat zij behoorlijk veel mogelijkheden hebben... Heel anders zou ik het vinden als ik alleen een buitenbak kon bieden en ik aanzienlijk strengere 'regels' zou hanteren... Het eerste vind ik persoonlijk absoluut wel 75 euro p/m waard... maar als je niet of amper kan rijden en er talloze regels zijn waar een bijrijd(st)er zich aan moet houden dan ligt het denk ik al weer heel anders...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:53

Zep schreef:
Het hangt er vanaf wie het meeste belang heeft bij dat het paard gereden. Is er sprake van een paard delen, of is er een ervaren ruiter die het paard opleidt, en is er dus van een waardevermeerdering van het paard sprake? In het laatste geval is het zelfs aan de eigenaar om een trainingsgeld te betalen...

Precies wat ik ook zei Haha!

Kendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:57

Ik ben zelf bijrijdster... en ik vind het wel logisch dat ik meedeel in de kosten... het is toch mijn hobby? Als ik ga korfballen of hockeyen betaal ik ook contributie want daar gebruik ik toch ook andermans materialen?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:01

Ja. Ik heb nu als het goed is een bijrijdster gevonden en zij gaat een klein deel meebetalen in de kosten (deel van de smid als het ware).
Ze mag alle spullen gebruiken die ik heb, mag lessen als zij wil en ik ben bereid om haar van en naar de rijvereniging te brengen. Ze mag ook zo vaak komen als ze wil.

Ik vind het daarvoor ook reëel als ze wat meebetaalt.

belinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:01

Nee,een bijrijder hoeft in mijn ogen niet te betalen.Ik ben zelf bijrijder geweest,en in geen van de gevallen hoefde ik te betalen.Binnenkort krijg ik zelf een paard,en als ik een bijrijder zou zoeken hoeven ze mij ook niet te betalen.Ze helpen mij ermee,het paard krijgt toch beweging,dus ik zie het nut er niet zo van in.Ik zou het wel fijn vinden als ze uit zichzelf eens een zakje snoepjes of zoiets kopen.Maar dat is puur vrijwillig,ik zou het ze niet verplichten.In mijn bijrijderstijd heb ik ook wel eens een dekje of nieuwe borstel gekocht,gewoon als dank en omdat ik het leuk vind.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 13:45

Nou als ik jullie reacties zo lees is het dus niet gek dat ik nu mee betaal in dekosten. Vond ik zelf eigenlijk ook niet ,maar was het niet gewend aangezien ik hiervoor nooit heb betaald voor het bijrijden... ben beetje verwend denk ik *LOL*

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:59

Verplaatst van AM naar VMR.

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 14:17

De hele discussie over het wel of niet betalen hangt af van wat je mag met je bijrijdpaard. Is hij/zij die dagen echt van jouw en mag je binnen redelijke grenzen hem als je eigen beschouwen vind ik het niet gek dat je meebetaald. Los je de problemen van iemand op door bv te zorgen dat het paard beweging krijgt omdat hij anders stilstaan vind ik dat je niet hoeft te betalen. Mijn bijrijder betaalt voor de lessen die hij volgt, het meisje dat de pony van mijn dochter voor ons 1x per week rijdt betaald niets ze helpt ons uit de brand door de pony lekker door te rijden en zo mijn dochter een vrije dag te geven (onder protest welliswaar)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 14:24

Zep schreef:

Helemaal mee eens.

In mijn geval betaalt mijn bijrijder de helft dan de stallings- en hoefsmidkosten.
Daarnaast moet ze verplicht lessen bij een door mij uitgekozen instructeur.

Daartegenover staat dat ze een heel goed paard te rijden heeft 3x per week en ze loopt geen risico wat betreft dierenartskosten.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 14:24

Mijn bijrijdster rijdt mijn paard omdat ik zelf die van mijn zus moet rijden omdat mijn zus zwanger is (en haar paard een langere gebruiksaanwijzing heeft Haha!). Mijn bijrijdster is helemaal super en ik ben heel blij met haar.

Ik vraag aan haar geen vergoeding omdat zij mij als het ware uit de brand helpt. De lessen op de manege betaald ze wel zelf.