oefenen trailer MET auto? of zonder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

oefenen trailer MET auto? of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 11:52

Hallo,

Ik lees hier vaak topics over paarden en pony's die moeilijk de trailer in gaan. Nu heeft mijn pony hier ook in een keer last van gekregen en wil ik dus gaan oefenen, maar het oefenen hoe moet ik dat doen, we hebben een eigen trailer 1,5 paards dus dat iis het probleem niet.

moet er voor de trailer nu wel of geen auto? moet ik een stukje gaan rijden nadat ze er in staat, zodat ze weet dat ze weer 'thuis' aankomt na een rit met de trailer?

(ik ga er dus echt de tijd voor nemen, wil geen geweld gebruiken, geen lijnen achter haar langs niets als dit, geen zwepen.. alleen mijn geduld, beloningen en wat te smikkelen als ze er in staat)

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:08

ik zou in elk geval er wel een auto voor zetten. je hebt anders kans dat de trailer gaat kiepen. als ze er makkelijk op gaat kun je na een tijd je wel een stukje gaan rijden.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:26

Haha ik zou er wel een auto voorzetten jah Knipoog

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:28

Maar ik lees ook vaak van mensen. Die hem in het weiland zetten. Om hem er aan te laten wennen. Die zetten er geloof ik ook geen auto vpoor.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:30

Ik zou er absoluut wel een auto voorzetten!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 12:30

ik was er wel een beetje bang voor dat als er geen auto voor stond hij misschien om zou kieperen, felicity dat heb ik inderdaad ook vaker gehoord..

okee auto is dus handig, moet de handrem er dan op of is dat niet nodig?

Edit: een pre eigenlijk Lachen

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:38

Tsjah, als je weiland een beetje een helling heeft en je wilt niet dat hij gaat verschuiven als je je paard met alle moeite erin probeert te zetten, zou ik hem zeker op de handrem zetten.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:56

nooit zonder auto doen hoor!!! gaat er wat mis gaat je paard er nooit meer in

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:58

Het kan wel zonder auto als je trailer van die poten heeft (en dan opletten dat die niet het zand in zakken!), sommige mensen doen er ook een stapel stenen ofzo onder aan de achterkant, dat werkt ook tegen het kiepen.
Het makkelijkst en het veiligst is om er wel een auto voor te zetten en dan zowel de auto als de trailer goed op de handrem zetten.

Qua oefenen zou ik in het begin tevreden zijn als ze er braaf op en af loopt, niet gelijk gaan rijden. Als het in- en uitladen soepel gaat, dan kun je eens een rondje gaan rijden.

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:27

met auto veel beter

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 10:09

bedankt voor de reacties OK dan! ik heb hier veel aan!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:38

Je kan ook stevig blokken onder de trailer leggen, op het punt waar hij anders aan de trekhaak zit. Zorg wel dat ze echt wat kunnen hebben!

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:01

Cow_horse schreef:
moet ik een stukje gaan rijden nadat ze er in staat, zodat ze weet dat ze weer 'thuis' aankomt na een rit met de trailer?

Ja dat zou ik wel gaan doen. Anders heeft je paard misschien de neiging als hij er net in staat dat hij dan weer terug loopt. En als je zover bent, dan is het heel moeilijk weer af te leren.

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 14:24

Allegra schreef:
Je kan ook stevig blokken onder de trailer leggen, op het punt waar hij anders aan de trekhaak zit. Zorg wel dat ze echt wat kunnen hebben!

Dat heeft niet zoveel zin hoor. Als een trailer kantelt, kantelt ie naar achteren. Dus achteraan, bij de laatklep, daar moet je wat onder leggen. Op het punt waar hij aan de trekhaak zit, zit een steunwiel.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:42

of de auto ervoor staat of niet, heeft volgens mij niet zo'n verschillend effect op de bereidheid van je paard om op te stappen.

Maar soms is het gemakkelijker als je je trailer ergens zet (het blokken onder achterkant en neuswiel vanvoor, en handrem op), zodat je meerdere keren per dag kan oefenen, zonder telkens de auto ervoor te moeten zetten.

Rijden komt bij mij meestal pas in een later stadium. Het hang er vanaf hoe erg de angst is, natuurlijk.

nikitatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:10

ik zal er ook een auto voor zetten hoor je weet maar nooit wat er kan gebeuren...1!!!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:28

het veiligste is voor een auto, en natuurlijk altijd op de handrem!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:00

zeker met auto ervoor!!
je zegt dat ze er in een keer last van heeft gekregen...? dan is wennen niet meer nodig denk ik omdat ze het alwel kent...
ons paard had dat ook en dan er ook echt niet meer inwillen terwijl je hem altijd alleen kon laden... toen kreeg hij alleen nog maar eten in de trailer...die hadden we zo neer gezet dat hij er niet langs kon en dan gewoon lekker uit laten zoeken terwijl de rest eet. na 3 dagen kreeg hij honger en ging hij er eindelijk in... na een week was het probleem opgelost...
dit moet je alleen niet doen als je paard nog moet wennen dat zou gemeen zijn!!
succes ermee igg

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:30

Zeker met de auto ervoor!! Ik zou er niet aan moeten denken dat er wat mis gaat als hij er net instaat!
Ik oefen het nu ook regelmatig met mijn paard. Ik heb hem eindelijk zo ver dat hij blijft staan, en de stang erachter dicht kan maken (stress stress) Maar later liep hij er zo weer op.

sl0wm0ti0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:36

Ik zou gewoon oefenen met auto ervoor, weet je iig dattie niet in kan zakken ofzo. Ik zou eerst een beetje opbouwen, als ie er eenmaal in staat de klep dicht. Aantal minuten erin laten staan en niet gelijk gaan rijden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 01:41

okee het probleem zat hem in dat ik zelf geen rijbewijs heb en niet weet hoe ik aan een auto moet komen tenzij mijn vriend mee gaat...

dit wordt dus maximaal 2 a 3 keer in de maand oefenen, is dit dan ook niet te weinig?

laura2span, hoe precies had je dan de trailer neer gezet en waar? want dat begrijp ik niet helemaal Lachen

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 08:45

Ik oefen wel zonde auto, maar de shetten wegen max 150 kilo dus daar zal hij niet van kiepen. Als je een wat zwaarder paard heb zou ik zeker de auto ervoor zetten of ondersteunen met stenen. Als je onder elke hoek een stapeltje stenen doet zal hij zeker niet meer kiepen en kan je toch wat vaker oefenen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 10:43

wij hadden 2 aparte "gebouwen" met een soort weggetje ertussen. we hadden toen de trailer (paste net) tussen de 2 gebouwen gezet en gezorgd dat hij er niet langs kon lopen. hij had dus een stukje om rond te lopen en dan vanuit daar kon hij ook de trailer in. we dwongen hem dus niet... alleen als hij de trailer niet inwilde kreeg hij geen brok.
gewoon zorgen dat hij er niet langs kan... of weg kan lopen en dan zelf laten uitzoeken...
succes!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:59

met de auto. en zoals laura al zegt, zet hem langs een muurtje, het liefst twee, zodat hij er niet langskan. kijk wel uit voor jezelf. en rustig opbouwen, eerst gewoon erin en dan voeren, dat een paar eer doen, daarna erin voeren stukje rijden enz. sucses !

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 15:14

laura2span. ik snap het nu! bedankt OK dan!

bedankt voor de reacties weer.. ik ga van de week tijd uitrekken Lachen kan ik gelijk aan de slag. ik heb veel aan de reacties