Met leidsels achter paard lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_June

Met leidsels achter paard lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 11:42

Ik heb sinds 3,5 jaar een Friese merrie. Ze hebben mij verteld dat ze vroeger in het span heeft gelopen. Nou wil ik proberen om met leidsels achter haar te lopen, weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken??

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:46

Misschien kan je haar eerst eens met dubbele longe longeren. Ik hou er zelf niet zo van om er met leidsels achter te lopen, mocht het paard dan schrikken en er vandoor gaan, dan hou je er niets aan en heb je een loslopend paard met allerlei leidsels achter zich aan waar het verstrikt in kan raken.
Misschien heeft er iemand een slee, of een wagen waar je haar eens voor kan zetten. Een slee of iets anders is handig. mooi zwaar en daarmee kan je haar ook eerst longeren. Je ziet dan snel genoeg of ze het al kent.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 11:59

Hey sliertje bedankt voor je reactie Lachen
Het probleem is dat het niet zeker is dat ze in het span heeft gelopen, dus zomaar een wagen of slee erachter vind ik een beetje eng en ik ken ook niemand die er een heeft.. Ik heb haar al een paar keer met dubbele longe gelongeerd en dat ging wel goed Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:03

Met lange leidsels achter haar aan lopen is idd een methode om te kijken of ze iig naar je luistert. Blijf buiten schopafstand en binnen bekend terrein/rijbak. Je kunt ook kijken of ze een oude autoband achter zich aan wil slepen. Voor een kar of slee zetten zou ik idd niet doen, of het aan een vakman overlaten. Wil je echt laten kijken of ze voor de kar beleerd is, zou ik iemand in de arm nemen die paarden voor de kar beleerd...een sessie is doorgaans voldoende. Pak je het verkeerd aan en gaat het paard aan de kletter heb je hem voor de rest van zijn leven verpest.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:03

sliertje schreef:
Misschien kan je haar eerst eens met dubbele longe longeren. Ik hou er zelf niet zo van om er met leidsels achter te lopen, mocht het paard dan schrikken en er vandoor gaan, dan hou je er niets aan en heb je een loslopend paard met allerlei leidsels achter zich aan waar het verstrikt in kan raken.
Misschien heeft er iemand een slee, of een wagen waar je haar eens voor kan zetten. Een slee of iets anders is handig. mooi zwaar en daarmee kan je haar ook eerst longeren. Je ziet dan snel genoeg of ze het al kent.

ik zou toch eerst eens kijken wat ze doet als je er achter loopt. Beter met leidsels aan de kletter dan met een slee of wagen Haha! . Een slee of wagen maakt al ander geluid en duwt tegen de achterhand van t paard. ook moet ze dan gewicht opvangen. Eerst rustig kijken hoe ze reageert op erachter lopen en op je stem. Dan kijken wat ze doet met inspannen en de druk van de wagen. Altijd samen met iemand anders doen. Wil je met de wagen gaan rijden laat dan eerst iemand nog even mee lopen naast het paard. merk je dat het goed gaat zoek je eerst een beetje rustige stukken op om te rijden. heeft ze al eerder voor de wagen gelopen dan merk je dat snel genoeg.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 19:58

Bedankt allemaal Lachen ik ga toch maar eens iemand zoeken die me kan helpen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 20:09

Als je alleen er achter wilt lopen, kan je er zo achter gaan lopen hoor Lachen Daar heb je echt geen hulp voor nodig, wel even een hulpje die in het begin naast je paard (kan) lopen als hij het niet snapt. Maar lange lijnen verschilt nauwelijks met ohz. rijden, je mist alleen je been- en zithulpen.
Als je haar weer voor een wagentje wilt zetten is het wel slim om even een ervaren iemand erbij te halen.